Mijn Road KingHarley-Davidson Road King Classic 2002

Er komen zo af en toe wat specificaties als ook details van de Pan America naar boven. Details naar aanleiding van de vrijgekomen foto's en specs van oa het motorblok.

Het lijkt er op dat er 2 modellen komen tijdens de introductie, een basis model en de S uitvoering. Beide krijgen natuurlijk het 1250 cc metende Revolution Max motorblok, 60 graden v-twin, watergekoeld en via de versnellingsbak een aandrijving met ketting naar het achterwiel. De uitlaatgassen gaan via een 2-in-1 uitlaat naar buiten. De grote demper zal aan rechterkant opgehangen worden.
De 19 inch wielen komen ook in 2 uitvoeringen, spaakwielen of gietijzer wielen. De spaakwielen zullen iets zwaarder zijn dan de gietwielen, maar bij echt off-road rijden is de spaakwielen set aan te bevelen.
Aan de voorkant heeft de Pan America de upside down voorpoten, een kuip dat vast gemonteerd is aan het frame en een dubbele koplamp. De rempartij wordt geleverd door Brembo, de marktleider voor remmen. De ruit met ventilatie mogelijkheid in de kuip zal met een draaiknop aan de linkerkant in hoogte in te stellen zijn, zodat je op hogere snelheid toch uit de wind kan zitten.

Het frame is een geheel nieuw lichtgewicht buizenframe met een swingarm voor het achterwiel die, zoals eerder geschreven, met een ketting aangedreven wordt. Harley stapt met dit model af van de riemaandrijving. De vering achter is een monoshock die in het S model elektrisch instelbaar zal worden. 
Een middenbok, samen met de zijstandaard, lijkt ook beschikbaar te komen op de Pan.

Op het stuur zitten aan beide kanten diverse knoppen en schakelaars. Voor het S model zal dit betekenen dat veel rijeigenschappen elektrisch in te stellen zijn en zichtbaar gemaakt worden op het grote TFT kleuren scherm. 
Aan de achterkant van de Pan zitten in elk geval bij de S de koppelbeugels voor de kofferset. Het is nog niet duidelijk of de S, het topmodel dus, standaard de driedelige kofferset zal krijgen of dat dit weer een optie is. De koffers zullen in elk geval voorzien worden van het bar-and-shield logo en zoals het er nu uitziet in 2 kleuren leverbaar, zwart of aluminium. De koffers krijgen een snelsluit systeem, met sleutel, zodat ze eenvoudig aan te koppelen zijn, maar ook met sleutel op slot aan het frame. Wat verder in dit segment standaard is, zijn de diverse mogelijkheden om de motor en de koffers verder vol te laden met bagage. De vele openingen maken dit extra mogelijk.

Verder is de Pan America voorzien van diverse beschermingsplaten en beugels om de motor te beschermen bij off-road rijden. Het zal zeker tegen een stootje kunnen, zoals ook de bescherming voor de handvaten op het stuur laat zien. Een bescherming voor de radiator lijkt me wel wenselijk en is wellicht een optie straks.
En wat de eerste foto's ook laten zien is dat er 2 type zadels te kiezen zijn.

Prijzen zijn nog niet bekend, maar denk aan 20.000 voor het basis model en 24.000 voor de S.


 

De order voor de Pan America S is geplaatst
Levering maart 2021


MichielsHarley

de Harley rijder

VTEM News Stack