Naar aanleiding van een verhaal enkele weken geleden in de krant over een Neutraal staat, werd mijn belangstelling gewekt en ben ik even verder gaan lezen. Daar kwam deze, iet wat verlate, rit uit.
Hoezo verlaat? Nou omdat de grenzen van het voormalig Neutraal Moresnet bijeenkomen in Vaals, in het drielandenpunt. Hier stond ik 2 weken geleden ook, maar dan voor de Ride 2 Eat (verhaal lees je HIER). Vanwege het slechte weer toen en ook de krappe tijd, heb ik het Moresnet stuk overgeslagen.
Vandaag was het beter weer en had ik ook niets in de agenda staan. Dus vroeg op de motor gestapt en richting het zuiden gereden. Na anderhalf uur even een bakkie doen bij Harley-Davidson Centraal in Den Bosch. Daar was ik natuurlijk 2 weken geleden ook al, maar ik had ook zin in een bakkie. Nog even staan kletsen met enkele mannen die hun nieuwe motoren kwamen ophalen.
Hierna een lekker stuk binnendoor, door het Brabandse land. Dit is ook echt prachtig rijden hier.
Dan pak ik nog even een stuk snelweg, want ik wil het Limburgse heuvellandschap rijden, dus even wat kilometers erbij. In Dalhem stop ik even voor een foto van een tank uit WW2. Goed om te zien dat dit als nagedachtenis prominent zichtbaar blijft in dit deel van België. In Aubel ligt een grote Amerikaanse begraafplaats.
Mijn eerste stop is in Kelmis. Hier staat het monument ter nagedachtenis van Neutraal Moresnet. Kelmis was het dorpje dat tijdens de middeleeuwen ontstond vanwege de zinkwinning. Er is veel te doen geweest rondom de zinkgroeve. In het begin viel het onder Aken, maar ook de Luxemburgers hebben een tijdje het eigendom geclaimed. In 1795 hadden de Fransen het ingelijfd en bij het dorp Moresnet gevoegd. In 1815 werd Napoleon verslagen en zijn veroverde gebieden werden weer herverdeeld. Zo ook het stuk grond rondom de zinkmijn. Het nieuwe Nederland en de Duitse Pruisen wilde beide de zinkmijn hebben en het verdrag Weense verdrag dat de nieuwe grenzen moest bepalen was niet duidelijk over de exacte grens lijn. Besloten was toen om het gebied met Kelmis als middelpunt een neutrale status te geven. En zo ontstond in 1816 het Neutraal Moresnet. Moresnet was wel de naamgever van het neutraalstraatje maar lag zelf niet in het gebied.
Het leuke is dat bij Vaals, het drielanden punt, dit vroeger dus het vierlanden punt was. Bij het monument is ook nog het bordje van Neutraal Moresnet te vinden.
De treinwagon die bij het monument van de Neutraalstaat staat, is gebouwd tussen 1933 en 1935 en heeft nog op het perceel tussen Moresnet en Kelmis gereden, deze spoorlijn was vanaf 1871 tot 1952 in gebruik voor het vervoer van het gewonnen zink.
Mijn volgende stop is het monument van de mijn zelf. Het monument staat midden in Kelmis en is in 1993 geplaatst naar aanleiding van de 100-jarige viering.
Naast het monument zijn nog de resten te zien van een ingang van de mijn zelf. De mijn bestaat al zeer lange tijd niet meer, deze is gedempt en de hoofdingang is bedenkt met een nieuw evenementen terrein.
In Moresnet sta ik even stil bij een ander monument, de Dragon Vert.
Op de achtergrond is de spoorbrug goed te zien. Zeer kenmerkend voor Moresnet.
Ik geniet nog even van de prachtige omgeving hier. Gooi mijn tank vol met Belgische benzine (1.15 tov 1.62 in Nederland) en ga huiswaarts.
Een leuke dag met een stukje geschiedenis en na 720 kilometer parkeer ik mijn Ultra weer in de garage.
Nog even een detail mbt Neutraal Moresnet, op 20 februari 2020 is de laatste inwoonster van het originele Neutraal Moresnet in Kelmis overleden. Geboren in 1932, 3 jaar voor het opheffen van de status van het neutraalstaatje.
Meer informatie willen lezen over Neutraal Moresnet?
https://www.arjandenboer.nl/2016/grenzen-neutraal-moresnet-vierlandenpunt/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Neutraal_Moresnet
https://www.geschiedenis.nl/nieuws/artikel/3872/honderd-jaar-geleden-het-einde-van-neutraal-moresnet
https://www.trouw.nl/nieuws/dwergstaatje-neutraal-moresnet-heeft-nog-slechts-een-oud-bewoner~bf94a5d7/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F