In 2009 heeft zowel Harley Davidson als Yamaha een nieuwe telg toegevoegd in het super bike segment. De Muscle is een doorontwikkeling van de bekende VROD lijn en de VMAX is de reïncarnatie van de VMAX waar ik zelf op rij.

De Harley Muscle levert een mooie 122 pk uit het Revolution V-Twin blok en bij de VMAX is dat 200 pk dat uit het V4 blok wordt getoverd.

Op het eerste gezicht lijken beide motoren heel veel op elkaar. Zo is bijvoorbeeld de afstand tussen de wielen bij beide motoren gelijk, 1700mm. Verder is de Muscle wel een stuk slanker, ook de zithouding is anders, waarbij je op de Muscle je voeten naar voren hebt geplaatst.

Kan je ze daarom wel vergelijken met elkaar?
Het Duitse motorblad Toff magazine denkt van wel.

En nou heb ik daar ook (gedeeltelijk) zelf ervaring mee. Voor die dagen dat ik in Amsterdam West moet zijn, in plaatst van Zuid Oost, pak ik nu mijn VMax en als ik wil ontspannen pak ik de Road King of mijn custom Softail.
De VMax heeft een heel ander karakter, lekker wat vermogen, mijn VMax heeft 120 pk, hangt lekker aan het gas, stuurt snel door de bochten. De Road King heeft ook een dikke 100 pk en lekker wat meer trekkracht , maar niet te vergelijken met de VMax.

De nieuwe Yamaha VMAX vergelijken met de nieuwe Harley Davidson VROD Muscle is dus lastig. Ook de prijs van de VMAX is beduidend hoger dan die van de Muscle. Hieronder nog even een paar vergelijkende gegevens:



Sprint 0 - 100 km/u:
VMAX  : 2,66 sec
Muscle : 3,6 sec

Brandstof verbruik:
VMAX  : 9,6 liter voor 100 km
Muscle : 8,34 liter voor 100 km

Vermogen:
VMAX  : 200 pk
Muscle : 120 pk



De presentatie van de Muscle samen met Marisa Miller.