Vorig jaar zijn in het land diverse Harley dagen door gemeenten afgelast. Ook dit jaar worden er weer Harley dagen afgelast, om redenen die niet iedereen snapt. De motorrijder is blij met dit soort dagen, als ook de bezoekers om te kijken en te genieten van de motoren en de sfeer, maar ook de middenstand in de gemeente.
Om een statement uit te dragen richting de lokale gemeenten en de overheid in Den Haag, om aan te geven dat DE Harley rijder een gewone motorrijder is die het leuk vindt om een feestje te bouwen, maar ook om aan te geven dat de Harley dagen gewoon doorgang moeten hebben, is door ROTS DHC (Riders On The Storm) de bevrijdingsrit op 5 mei georganiseerd.


De mensen van Rots hebben hun best gedaan door verschillende motorclubs en verenigingen aan te schrijven om mee te doen, maar ook de individuele motorrijder, Harley en niet Harley Davidson rijder. Ook hebben ze nagedacht over de routes en de centrale bijeenkomst plaats op 5 mei, hierdoor zijn 6 aanrijroutes gemaakt en werd tot bijna aan het einde de centrale bijeenkomst plaats geheimgehouden.
In samenwerking met de politie zouden de 6 groepen begeleidt worden zodat het overige verkeer weinig last zou hebben van de vele verwachte motorrijders.
Ook is gezorgd dat de media op de hoogte zou zijn en ook aanwezig.

En dan is het ''s morgens 5 mei om 9 uur. Ik ga samen met Iloe de zaken inpakken op de Road King, beide trekken we een reflecterend oranje hesje aan, want ik ga als Road Captain de groep begeleiden. Ook vergeten we de regenpakken, koekjes en een broodje niet mee te nemen in de topkoffer.
Eén van de verzamelpunten is het Shell station Kooimeer in Alkmaar. Bij aankomst staat er al een Road Glide rijder uit Alphen aan de Rijn (?!) en al gauw komen andere bij het verzamelpunt. De groep uit Friesland en Den Helder arriveert zoals afgesproken om half 11.
Bekenden worden aangesproken, onbekenden worden verwelkomd, motoren worden afgetankt.

De eerste groep arriveert bij Kooimeer.


De groep wordt al groter.


En wat wordt hier getankt? Krijgt de rijder of de Moto Guzzi een extra shotje?


Inmiddels is de groep 80 man groot en vertrekken we om 10.50. Onderweg en bij Heemskerk pakken we nog zo''n 60 man op en rijden zo richting Amsterdam. Het was de bedoeling om te stoppen bij het Olympisch stadion, maar besloten wordt om door te rijden en de Amsterdamse groep aan te laten sluiten aan de andere Noord Hollandse groep.
Onderweg wordt netjes gereden en we houden ons aan de regels zoals ze voor iedereen gelden en dat voor een groep die bij Shell station Haarrijn Maarsen/Breukelen is middels al meer dan 300 man groot is geworden. Thumps-up!
Bij het Shell station verzamelt de Friesland en Noord Holland groep zich, om te tanken, koffie te halen of naar de wc te gaan, maar zeker ook om weer bekenden de hand te schudden of te zoenen (leuk je weer te zien Dustin), maar ook kennis te maken met onbekenden. Hier sluiten ook andere rijders uit de omgeving zich bij de groep.

Een indruk van een deel van de groep op Haarrijn.



De Road Captains verzamelen zich en overleggen samen met de politie de route naar Utrecht/Nieuwegein. Vanwege de grote opkomst, ook van de andere routes, er worden zo''n 1200 motoren verwacht, wordt besloten om niet Utrecht in te rijden, ook niet naar het clubhuis van HDC Utreg, maar naar de MacDonalds in Nieuwegein. Het voordeel van deze plek is de immense parkeerplaats aldaar, maar voor de politie het overzichtelijk houden van de omgeving.

De Road Captains in overleg


Er wordt een rijbaan op de snelweg uit gekruist (rood kruis boven de snelweg), zodat we een eigen baan hebben om naar Nieuwegein te rijden. Een politie motor voorop en een politiemotor en auto achterop. Als briefing geef ik kleine groepjes aan hoe we verwacht worden te rijden en dan is het tij om op te stappen.
De grote groep rijdt beheerst en bak-steens-gewijs de snelweg op en via de A2 en A12 naar de afslag Nieuwegein. We laten ons niet kisten door de enkele spetters die we krijgen, we vinden onze plek op de grote parkeerplaats, waarbij enkele direct de Mac hebben gevonden voor een snack en koffie (helaas was de rij heel groot toen ik er stond). Helaas waren er verder geen winkeltjes of muziek, maar met genoeg mensen voor een praatje en een babbel was er voldoende entertainment naar mijn mening.

Het statement is gemaakt, de Harley rijder en zeker ook de andere motorrijders die meereden, kunnen gewoon genieten van een geweldige dag, maar het zou leuker zijn om dit in een dorp of stadscentrum te organiseren waar we ook de middenstand kunnen steunen in deze moeilijke tijd ;-)

Een deel van het parkeerterrein bij de MacDonalds in Nieuwegein.


Ik heb het samen met Iloe niet al te laat gemaakt, om half 2 zijn we opgestapt en via de A2 teruggereden naar Amsterdam, alwaar we een lunchje hebben gepakt bij de Burgerding. De rest van de route hebben binnendoor gereden via Amsterdam centrum, langs het Waterlooplein, naar Purmerend en zo naar Heerhugowaard en naar Bergen.

De kaart met de 6 routes vanuit verschillende punten naar Nieuwegein.


Ondanks de paar spetters en toch wel heel frisse weer, het was gemiddeld 12 graden, hebben we een geweldige dag met heel veel Harley rijders, vrienden, kennissen en andere motorrijders gehad.

Voor herhaling dus vatbaar.

Foto''s
onnowieringa.blogspot.com
rots-dhc.nl

Video
http://www.youtube.com/watch?v=X-Gvlvwsjbc


200 km gereden
gemiddeld 12 graden
enkele spetters

 

MichielsHarley

de Harley rijder