De zelf balancerende Harley-Davidson staat te trappelen om verder ontwikkeld te worden.
Motorrijders die van een lichtere touring motorfiets op een dikke Harley-Davidson touring motor stappen, hoor je veelal bij de eerste kilometers zeggen "toch wel zwaar zo'n motorfiets bij lage snelheden". En het is natuurlijk waar dat kleine ongelukken met de touring modellen van Harley vaak gebeuren bij lage snelheden. Ondanks dat het gewicht bij een Harley motor laag ligt, is het wel een groot gewicht, een Road King Classic weegt bijvoorbeeld rijklaar 375 kilo.
En nu heeft Harley-Davidson een patent vastgelegd om de motor vanzelf rechtop te houden, bij lage snelheden zoals stapvoets rijden.
Het patent draait letterlijk om een vliegwiel dat met hoge snelheid draait, tot aan 20.000 rondjes per minuut. Door deze hoge draaisnelheid van de gyro zou de motorfiets zelf rechtop moeten blijven staan. Het systeem gaat aan op het moment dat de motor de lage snelheid krijgt. Dan zorgt de gimball in het systeem voor de balans. Dit wordt dan gedaan door het vliegwiel iets te kantelen tegen de richting op waar de motorfiets op dat moment naar dreigt te gaan.
Uit analyse van het systeem zou dit systeem ook kunnen helpen als je bij bijvoorbeeld wegrijden bij een verkeerslicht je evenwicht even verliest, dat dan de Harley zich zelf rechtop houdt. Hierdoor voorkomt het dat je met bijvoorbeeld je voet tussen de motor en je voetsteun komt.
Het is nu nog een tekening en een ingediend patent, wanneer we dit op de eerste (CVO) Harley-Davidson touring motorfiets kunnen verwachten is nog niet bekend.