De 2e Ride 2 Eat in Europa houden we in Portugal. Dit is nog een locatie gepland door Giel en eigenlijk nog van 2020 en uitgesteld vanwege bekende redenen. Nu dus in 2022 gaat deze wel door.

Ik heb het zo gepland dat ik dinsdag naar noord Spanje ga rijden, daar enkele dagen verblijf, laptop mee en beetje werken. En dan op zaterdag het stuk naar Manteigas in Portugal ga rijden.
In de tussentijd, de dagen dat ik dus in Spanje ben, kan ik daar 's middags rijden.

En zo stap ik maandagmiddag op de motor. met de gedachte van een IBA SaddleSore rit, tank ik de motor en neem de tankbon mee. Hop de snelweg op, muziekje aan, cruise control op 100 en gaan.



Bij Antwerpen is het druk, niet zo gek met de giga verbouwing van de snelwegen die ze daar aan het doen zijn, echt absurd!
Als ik Parijs door rij is het al wat later in de avond, maar ook nog steeds druk. Ik ben blij met de navigatie, want de borden brengen je af en toe echt in verwarring.

Ik had vooraf een tol-badge gekocht, wat betekent dat ik als ik bij een tol-poortje kom, deze de badge herkent en open gaat. De betaling gebeurt dan automatisch. Echt mega handig en scheelt tijd, zoals geklooi met handschoenen, het kaartje ergens wegstoppen en bij het volgende poortje kaartje weer pakken en dat soort dingen.

Bij San Sabastian rij ik Spanje in. het is nog heel vroeg in de ochtend en nog donker, maar ik zag daar wel een stukje kust.
Ik rij verder Spanje in en volg de aanwijzingen van de navigatie en deze stuurt me via Burgos en Léon naar mijn eind doel.
In gedachten heb ik de SaddleSore 2000km in gedachten, dat is 2000 kilometer in 24 uur op de motor en voor die rit lig ik aardig op schema. Ik reken de afstand en tijd een paar keer in mijn hoofd uit en merk dat ik eigenlijk een 20 kilometer te kort kom voor het certificaat. 50 kilometer voor mijn einddoel, een hotel langs de snelweg in Erosa (of Herosa), ga ik van de snelweg af om een ietsjes om te rijden, via een dorp om een fot te maken van een kasteel wat daar staat. Echter bij het verlaten van de snelweg hoor ik mijn ketting van de Pan America een paar klappers maken en dan hoor ik de harde knal. Ik zet de motor direct stil, op de vluchtstrook van de afslag. En dan sta je daar, net geen 12 uur en 20 kilometer van het hotel.
De ANWB gaat iemand regelen. Ik zag op Google Maps al dat er een paar garages in het dorp zaten en inderdaad na 2,5 uur komt een vriendelijke Spanjaard met een busje aanrijden. Hij had niet het juiste gereedschap bij de hand, dus de motor wordt in het busje gezet (voorruit rollen lukt wel, achter uit niet).
Bij het garagebedrijf halen we samen het wiel los van de motor, leggen de ketting weer om het achter tandwiel, stellen de boel en de Pan kan uit het busjes gerold worden. Nog even een controle en ik rij een klein stukje om te kijken of het goed gaat.
Opluchting.
Ik bedank de man, hang de koffers weer op de motor, jas aan, helm op, navigatie aan en voorzichtig rij ik naar het hotel. Ik voel wel vibraties, maar kan toch veilig de 100 km/u halen. Om half 7 parkeer ik de motor bij het hotel. De combinatie van de motor en ook de warmte maken me best wel moe en nadat ik gegeten heb, alles op de kamer heb gezet, is het bed tijd. De volgende dag ga ik wel verder kijken hoe het gaat met de motor en zo.


Net geen SaddleSore 2000K, maar dan toch wel de SaddleSore 1600K



MichielsHarley

de Harley rijder