Voor 2017 modellenjaar zou het kunnen dat Harley-Davidson een nieuw motorblok introduceert voor alle touring modellen. Een nieuw 107 cubic inch v-twin met 4 kleppen per cilinder. Dit blok zou specifiek voor de Europese markt ontworpen zijn, dit om de nieuwe emissienormen in Europa aan te kunnen. Het voordeel zou dan ook zijn dat dit blok zeer zuinig kan lopen, maar een stukje tunen van de ECC em wellicht een andere uitlaatset, zullen dit blok doen brullen van het lachen.

Dit nieuwe blok gaat 4 kleppen per cilinder bevatten en daarom zal de kop ook een andere vorm gaan krijgen. Tijd dus ook voor een nieuwe nick-name, de opvolger van de EVO. Al heeft Harley-Davidson zelf het blok al tot de Milwaukee-Eight gebombardeerd.



Daarbij gaat het gerucht dat dit nieuwe blok ook in een nieuw touring frame gestopt gaat worden, een frame dat nog stijver zal zijn dan de voor 2015 geupdate Rushmore modellen.

Laat ik hopen dat Harley-Davidson in dit frame ook de vering onder handen heeft genomen.

 

Een aanvullend gerucht is dat na de intro van het 107 blok een 117ci blok aangekondigd wordt. Harley-Davidson heeft al een big-bore kit om je 110 naar 117ci te bouwen, maar zou dus nu ook een af-fabriek 117ci blok gaan leveren. En ook dit blok zal het nieuwe ontwerp hebben van 4 kleppen per cilinder. Daarbij zou dit blok dan gebaseerd zijn op de watergekoelde toering blokken zoals deze te vinden zijn in de Ultra touring modellen van HD.

 

Een ander gerucht is dat Milwaukee voor komend model jaar een nieuwe CVO touring brengt met een machtig 122R blok! OF een update van de 120 SE, zonder vloeistof koeling.

Er wordt door Harley-Davidson al een tijdje een 120R, niet voor de weg bestemd, en 120ST, goed gekeurd voor weggebruik, v-twin performance blok, maar alleen vanuit het krat, dus niet ingebouwd in een fram af-fabriek. Dit zou dus nu kunnen veranderen door een CVO model.

 

4 kleppen techniek  Nieuw 117 HD blok  .

MichielsHarley

de Harley rijder