Ik heb mijn Harley Ultra nu 2 maanden en heb 19.000 kilometer er mee gereden in 3 iets langere ritten, een 500 miles in Italië, Parma, mijn oost Europa vakantie met dochter Iloe en nog een lang weekend tijdens de Swiss Harley Days in Lugano Zwitserland.
Dus waarom ik vind dat mijn Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited zo goed is? Nou om meerdere redenen, maar de belangrijkste is eigenlijk wel dat deze Harley erg goed stuurt en goed beheersbaar is in eigenlijk alle situaties.
Na 19.000 kilometer in 2 maanden, waarvan veel kilometers op bochtige wegen, en dan ook nog een behoorlijk gedeelte met wat bagage en duo-passagier, geeft deze Ultra geen kink. Ik vergelijk deze Ultra met mijn Road King van 2002, die op veel fronten is aangepast aan mijn wensen, zoals een versterkt frame en een big stroker motorblok voor meer vermogen. Deze Road King vind ik al erg strak rijden en sturen op bergwegen is een koud kunstje, ook door het ontbreken van de grote kuip aan het stuur.
Maar de 2017 FLHTK met het Milwaukee Eight blok stuurt eigenlijk even strak als de Road King, het vermogen is wel minder, maar wordt door het motorblok soepeler op het achterwiel gezet als de Road King, dus dit samen maakt het voor mij een echte vervanger.
Verder is het wel een andere fiets, de batwing en natuurlijk de koffers ipv de tassen op de Road King. Ook is de topkoffer door het Rushmore project zo aangepast dat er makkelijk 2 integraal helmen in opgeborgen kunnen worden. Ook het sluitsysteem van de zijkoffers is goed onderhanden genomen, waardoor het openen makkelijk gaat. De kuip is de grootste verandering door het Rushmore project binnen Harley-Davidson neergezet. De batwing op mijn Ultra is voorzien van het multi-media scherm, met radio, usb-muziek, navigatie en telefoonbediening en dat alles via knoppen aan het stuur.
Natuurlijk is het navigatiescherm wennen als je van een ander navigatie systeem komt. Zelf had/heb ik veel ervaring met Garmin, de Zumo 660, de Harley navigatie werkt iets anders al leest deze wel de Garmin gpx formaat routes. Over de bediening van de HD navigatie kan ik een apart blog schrijven ;-)
Dan nog even de vering op deze nieuwe 2017 Milwaukee Eight FLHTK Ultra Limited. De voorvorkpoten zijn voorzien van nieuwe iets progressievere vering, de Showa SDBV techniek, wat oneffenheden snel en zeker niet storend weg dempt. Het heeft een meer lineair karakter gekregen, dus stugger bij meer inveren van de vering.
Voor de achtervering is Harley afgestapt van de luchtvering die jaren gebruikt werd op de touring machines, zoals de Road King en de Road Glide, Street Glide en Ultra motorfietsen. Op mijn Ultra dus nieuwe makkelijk instelbare vering. Door de zijkoffer aan de rechterkant even los te halen kom je bij de vering, hier kan je de instelling wijzigen, zoals harder en zachter, maar nu ook op gewicht. Zo kan ik de vering snel aanpassen als ik met bagage en duo rijder rij of juist alleen op een zondag. De nieuwe schokbreker maakt gebruik van emulsie techniek, wat betekent dat de vering stugger wordt als ze dieper inveren.
Een sterke verbetering tov de oude vering.
Overal als toermotor, een bizar goede keuze.