Eind augustus (2023) weer een nieuwe motor toegevoegd aan de rijdende stal. Een BMW K 1600 GT uit 2016 en een voormalige overheidsdienaar.
Met net geen 100.000 kilometer op de teller (97.730 om precies te zijn) is deze geheel in wit uitgevoerde 6 cilinder een echte toerbuffel. Het 1649 cc blok is een 6 cilinder in lijn, met 4 kleppen per cilinder, vloeistof gekoeld en levert een slordige 160 pk en 175 Nm trekkracht. Specificaties die sportief rijden ook leuk maakt.
De tankinhoud is 24 liter en volgens opgave ligt de topsnelheid boven de 200.
De K1600 heb ik opgehaald met mijn camper, aanhangwagen er achter, even klooien om de motor er op te zetten en weer terug rijden vanuit Brabant. BMW heeft goed nagedacht over de inrichting van de cockpit, zoals de Garmin Zumo 660 die netjes ingebouwd kan worden. Verder het bekende bedieningssysteem van BMW. De koffers zijn de smalle koffers die de politie gebruikt. Een topkoffer is er niet echt, wel een bergruimte die ontgrendeld kan worden met een knop onder het zadel. Hier at voor de politie het radioapparatuur in en nu dus leeg.
Een nieuwe motor moet natuurlijk ook ingereden worden en dat doe ik dan maar gelijk met een lange afstandsrit naar Sarajevo. De Ride 2 Eat voor begin september had ik al gepland in het kader van de Olympische Spelen in Sarajevo, hoofdstad en tegelijk de grootste stad van Bosnië en Herzegovina. Zie mijn verslagje op Ride 2 Eat Sarajevo - MichielsHarleyMichielsHarley
Dit was wel een mooi stukje inrijden met ruim 3500 kilometer.
De volgende rit was weer een Ride 2 Eat, en wel de Duitse en naar Berlijn. Een enkele reis is maar 750 kilometer. Onderweg Martien opgehaald en beide op een K1600 naar de BMW fabriek in Berlijn.
Na het eten weer terug naar huis. En dit verslag is te lezen op Ride 2 Eat Berlijn - MichielsHarleyMichielsHarley
Inmiddels heb ik de Zumo aansluiting vervangen voor een aansluiting voor mijn Garmin XT. Deze komt op bijna dezelfde plek als de Zumo, iets meer naar voren, maar netjes centraal en goed zichtbaar tijdens het rijden.
De BMW wordt in september en oktober goed in gezet voor woon-werk rijden, een afstand van 150 kilometer die vaak behoorlijk druk is (A9 en A2). De motor is dan een ideaal vervoermiddel om de files te omzeilen. Helaas is het erg nat in november en ook december is niet veel soeps. De ritten naar het werk zijn daarom maar met de auto afgelegd.
Een nieuwe uitbreiding op de K1600 zijn nieuwe lampen aan de voorkant. Dikke led bakken. Geschakeld met 2 standen aan de linkerkant, op de plek waar af-fabriek de radio bediening zat. De aansluiting moet nog verder afgemaakt worden, maar de eerste stap is super.
Het blijkt dat niet alleen ikzelf het leuk vind om de BMW K op de foto te zetten, maar ook anderen. Helaas koste deze dus geld.
Ik dacht dat ik met mijn vignet in Slovenië ook door de toltunnel mocht, dus niet, dus een naheffing voor betalen tol.