Er is wederom informatie beschikbaar gekomen van Harley-Davidson over een nieuw model. De cafe-racer en flat-tracker van Harley staan in de steigers. Beide modellen zijn ook weer gebaseerd op het nieuw Revolution Max motorblok, zoals de Bronx en de nieuwe Pan America.

Er zijn tekeningen vrijgegeven die Harley-Davidson heeft ingediend bij het octrooi bureau van de Europese Unie.

 

Deze ontwerpen benadrukken het modulaire gebruik van het nieuwe watergekoelde motorblok. Het motorblok zou volgens Harley de mogelijkheid krijgen van 500cc naar op dit moment 1250 cc in de top modellen.
Beide modellen zijn al een keer gepresenteerd in in de investeringsbrieven uit september 2019. De foto's uit die documenten zijn wel iets anders dan de tekeningen die nu ingediend zijn voor de cafe-racer en de flat-tracker.

De cafe-racer kenmerkt zich door het korte kuipje, een laag stuur, enkele uitlaat uit de v-twin en dubbele vering achter. De cafer-racer zal, volgens de tekeningen, op smallere banden komen te staan, ook om de race eigenschappen meer tot uiting te laten komen. 

De flat-track motor moet de tegenhanger gaan worden van de Amerikaanse Indian FTR1200. De open swing-arm werd in de vroegere tijden van de flat-trackers ook al gebruikt, dit om gewicht te minimaliseren. Ook de hoger geplaatste uitlaten is tekenend voor dit design. Het ontwerp laat geen kuipje zien, de achtervering is weggewerkt onder het zadel en uit het zicht en het zal een een-zitter worden.

 

Namen voor de 2 modellen zijn nog niet vrijgegeven. Maar de 48X en Bareknuckle zijn nog namen die wel vastgelegd zijn, maar nog niet gekoppeld is aan een motortype. Wellicht dat de cafe-racer de naam 48X mag gaan dragen en de flat-tracker Bareknuckle.

 

Zie ook mijn andere artikelen over de modellen met het Revolution Max blok:
Meer nieuws over de nieuwe hd bronx
Harley-Davidson op 2019 eicma in milaan
Harley-heeft-patent-gevraagd-op-een-kuip
Patent-op-nieuw-motorblok
Wordt-de-streetfighter-de-nieuwe-bareknuckle

MichielsHarley

de Harley rijder