Met de Duitse Ride 2 Eat groep naar Heide, eigenlijk Ostrohe, op bezoek bij een klein privé motormuseum.
In Duitsland zijn nog steeds veel privé verzamelingen te vinden en dan bedoel ik verzamelingen motorfietsen. Geen idee wat mensen nog meer verzamelen en daar hoef ik dan ook niet voro een rit maken om die te gaan bezoeken. Maar in Ostrohe, nabij Heide, is een leuke verzameling oude en met name Duitse motorfietsen te vinden. Verzameld door, de helaas al overleden, gepasioneerde Walter Thede.
De verzameling is overgenomen door zijn zoon. En omdat ik wat eerder in Ostrohe ben, krijg ik een privé rondleiding door het gebouw. Maar eerst laat hij in een schuurtje aan de andere kant enkele motorfietsen zien. Een BMW met zijspan en een DKW. Ik dacht nog bij mezelf, nou als dit het museum is, dan ga ik snel ergens een biertje drinken.
Maar gelukkig laat hij mij alvast de eigenlijke verzameling zien en ik val even stil. Een donkere schuur, met een 2e etage, maar wel VOL met motorfietsen.
Vroeger was er een fabriekje die motorblokjes maakte. In eerste instantie voor de eigen motorfietsen, maar al snel ook voor veel andere bouwers. En zo ontstonden veel motormerken in Duitsland, zoals de Brennabor, Phänomen, Durkopp en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal gemaakt in de jaren 20, 30 en begin 40. Bijna allemaal hebben we die hoogtij dagen niet overleefd, maar de fietsen zijn nog wel te vinden, onderandere dus in dit museum.
Een Nordap met motor in het wiel gebouwd, diverse modellen Zündapp. Een elektrische motorfiets? ja hoor die staat hier ook, de Hercules 521 uit 1978 met een Bosch elektromotor die een snelheid zou halen van 25 km/u, maar er stond niet bij vermeld hoelang je zou kunnen rijden.
Op de begane grond en de etage erboven staan rijen motoren, netes naast elkaar opgesteld. Bij velen vindt je nog een vergeelt briefje met een beschrijving van de motor.
Ook de kleine werkplaats is een genot om in te kijken.
Volgens de zoon van de oude Walter zouden de meeste motorfietsen gewoon kunnen starten en rijden. Voor de domonstratie pakt hij de Snob uit de garage en zet deze buiten in het zonnetje. Na enkele keren trappen op de padalen, start de motor uit 1922. En met een luid plopperdeplop proest het lekker rook uit het uitlaatje.
Rond 4 uur is iedereen aanwezig en om 4 uur scherp kunnen we de groepsfoto maken. Ik deel de patches uit als aandenken en we lopen nog een keer het museum door. Ik maak nog even een praatje met de aanwezige, waar ik inmiddels toch wel een aantal van ken. En dan is het ook weer tijd om terug te rijden.
Via Hamburg waar ik nog een behoorlijke plens met regen over me heen krijg, rij ik door Bremen richting Groningen en zo terug naar huis.