De Sportster is dood, leve de Sportster.
Dat zou de titel kunnen zijn van dit artikel.
Harley-Davidson heeft gisteren 3 nieuwe modellen aangekondigd die in 2020 leverbaar zouden moeten zijn. De Pan America, de Streetfighter en de Custom. Tevens zal er de eerder aangekondigde electrische Harley-Davidson komen.
Pan America
In het segment all-raod of zoals de Motorcycle Company het zelf noemt de Adventure Touring, komen ze nu met deze Pan America, genoemd naar de ultra zware rally in het zuiden van Amerika. Een motor die het moet opnemen tegen de BMW GS, Honda Transalp, Suzuki Vstrom en de Triumph Tiger en Ducati Multistrada. Een totaal nieuwe omgeving voor Harley, gewaagd maar nodig om breder te kunnen groeien.
Streetfighter
Deze streetfighter komt nog het dichts bij de huidge Sportster XR model. En daarom durf ik wel te stellen dat deze serie de huidige Sportster modellen zal gaan vervangen. Dit model zal een jonger publiek moeten gaan aanspreken, jongeren die nu de huidige Harley modellen te oudbollig vinden. Een stoer uiterlijk en naar je mag aannemen goeie rijkwaliteiten.
Custom
Ook deze lijkt in de basis wel op een 2018 Softail. Het mototblok komt mooi zichtbaar uit het frame. Een zadel van een caferacer. Een achterkant die snelheid laat zien. En forward controls om toch de controle te houden bij relaxed rijden.
De Livewire opvolger
Harley-Davidson had natuurlijk enkele jaren geleden de Livewire. Een concept eletrische motorfiets met een voor Harley zeer apart uiterlijk. De Livewire zoals deze in 2019 beschikbaar komt zal redelijk ongewijzigd aan het demo exemplaar in de showroom komen te staan. Bijzonder gewaagd.
Verder geven de schetsen onder de foto van de Livewire weer enkele ontwerpen die een nog meer afwijkend uiterlijk krijgen tov de traditionele Harley modellen. Hier zijn verder nog geen specificaties van bekend, dus zullen we nog even moeten wachten. Maar ook deze zullen waarschijnlijk in 2020 voor de markt beschikbaar komen.
Modulair motorblok
Harley kiest voor de 3 nieuw aangekondigde modellen voor een nieuw modulair motorblok.
Zo komt de Pan America in 2020 met een 1250cc motorblok en zal er ook een lichtere versie van de Pan in 2021 komen, eentje met 975cc.
Het motorblok is heeft 2 cilinders in een 60 graden hoek, luchtgekoelde cilinders, met gekoelde koppen zoals we die al kennen uit de Milwaukee8 serie.
De Streetfighter zal volgens de bronnen geïntroduceerd worden met het 975cc blok. Het kan zijn dat Harley-Davidson de naam Bronx aan dit model gaat hangen en dus niet de naam Streetfighter gaat gebruiken. De bronnen zeggen ook dat er een 500cc versie als ook een 1250cc versie komt van dit model.
De custom krijgt bij de introductie het 1250cc motorblok, maar zal natuurlijk ook in uitvoeringen van 500cc, 750cc en wellicht het 975/1000cc.
Ook geeft Harley-Davidson in hun persbericht aan dat er ook lichtere motorfietsen komen, dus onder de 500cc. Specifiek natuurlijk voor de voor Harley opkomende markten in Asë. We zullen dit afwachten wat het voor Europen en dus Nederland gaat doen.
Ook goed is te zien dat het frame dat gebruikt is in deze modellen, ook modulair te gebruiken is. Een andere achterbrug is goed te zien. Verder is de Pan America goed ingepakt en heeft nog extra frame buizen zoals het een All-Road model beaamt.