Een jaar dat overheerst werd door Covid-19, want door corona werden alle geplande ritten afgelast of verplaatst. Een jaar die wel 'normaal' begon en daarna de twist kreeg die een behoorlijke impact heeft gehad.

 

 

In februari was de eerste van een aantal Ride 2 Eat ritten gepland. Zoals gebruikelijk is de eerste voor mij altijd in de buurt en dit jaar was dat in Vaals, zuid Limburg. Het was een koude rit op mijn Ultra, maar een gezellig weerzien met vele vrienden uit het buitenland. Wat we toen nog niet wisten was dat dit de eerste en tevens laatste Ride 2 Eat van het jaar was. 
Het verhaald is te lezen via deze link.

 

Omdat deze eerste rit direct gevolgd werd door de lockdown van corona en ik eigenlijk nog een rit in zuid Limburg wilde doen, dacht ik het weekend na de Ride 2 Eat om het alsnog te doen. Dus ook maar even langs de nieuwe Harley-Davidson dealer in Den Bosch, of eigenlijk de nieuwe zaak, want de dealer bestond natuurlijk al. Daarna een stuk site seeing met onder andere een bezoek aan Moresnet, een voormalig neutraal landje in België.
Het verhaal is te lezen via deze link.

Enkele dagen later zou ik nog een rit maken, waaronder door een onwerkelijke en leeg Amsterdam centrum. Bizar om dan hier te rijden, waar het normaal te druk is om relaxed rond te kijken. En half maart rij je dan over een leeg Dam plein.

 

Traditiegetrouw zouden we rond Pasen met ons groepje naar Engeland rijden. Dat ging dus dit jaar ook niet door. In plaats daarvan heb ik met de Paas-dagen mijn motor gepakt om even Duitsland in te gaan. De overnachting doe ik nog in Nederland, bij mijn moeder, maar wat lekker is dat om gewoon door te kunnen rijden overal.
het verhaal is te lezen via deze link.

 

Dan worden ook de berichten over het zeer besmettelijke en ook dodelijke virus duidelijker en de maatregelen ook serieuzer. De geplande ritten van mijn Harley Chapters worden afgezegd of doorgeschoven (en alsnog later afgezegd), ook mijn geplande European Iron Butt Tour wordt afgezegd en de Ride 2 Eats komen ook in de knel.
Ik besluit om eind april toch er nog uit te gaan. Ook al is alles dicht, de hotels, restaurants en dergelijke. Dus kook spullen in de zijkoffer, tent achterop en rijden maar. Het werd een mooie rit door de Eifel met een nacht wild kamperen.
Het verhaal is te lezen via deze link.

 

Het wild kamperen smaakte naar meer. In juni pak ik de motor weer in en nu doe ik naast de tent ook een hangmat in de motorkoffer. De lockdown voor de hotels en restaurants is er nog steeds en Duitsland is eigenlijk nog op slot. Ik rij een mooie route richting het Zwarte Woud en moet even klooien bij de grens van Frankrijk en Duitsland. De eerste nacht zet ik mijn tent op een grasveldje iets verder van de weg. Rij een stukje van de beroemde B500 die aardig leeg is en de volgende nacht hang ik de hangmat tussen twee bomen in een bos. Echt het gevoel van vakantie en avontuur.
Het verhaal is te lezen via deze link.

 

Ik had al enkele jaren een bizarre rit uitgewerkt. Een IBA rit door Duitsland, en wel de vier uithoeken van Duitsland en dat in 1 dag, binnen 24 uur. De totale rit is iets meer dan 1600 kilometer en gaat van de 4 hoeken waar een foto gemaakt moet worden. Dit gecombineerd met de tankbonnentjes voor het bewijs voor de IBA registratie. Een dagje heen rijden als ontspanning. Een hotel vlakbij de Deense grens is ondanks nog de heersende corona maatregelen open, ook kan ik als hotelgast in het restaurant avond eten. De volgende dag rij ik links om het rondje door Duitsland en kom zeiknat aan bij het oostelijke punt, vlakbij de Poolse grens. Snel weer verder rijden en enkele uren later rij ik in de bloedhitte bij het nieuwe middelpunt van de Europese Unie. Totaal maken deze 2 ritten samen een geweldige IBA 2000 kilometer rit met certificaat en patch.
Het verhaal is te lezen via deze link en deze link.

 

Tussen deze ritten door maak ik ook nog kleinere ritten, zoals 4 hoeken rit in Nederland wat me ook een leuke IBA patch oplevert, een super leuke avondrit met een Harley rijders club, de "openings rit" van het Amsterdam Chapter eind juli, en een avond rit met de Harley club en dat op de elektrische Harley-Davidson LiveWire. 
De zomer is echt mooi en warm. En half augustus besluit ik om spontaan bij iemand aan te haken om zo een leuke rit door het Sauerland te rijden. 2 nachten en veel bochten met een leuke tempo ("voor een Harley rijder kan je aardig doorrijden"). Helaas eindigt deze rit net even anders dat je eigenlijk wilt. Door accu problemen moet ik mijn reismaatje voor dit weekend achterlaten, zelf rij ik in 1 keer terug naar huis, terwijl zij opgehaald wordt met een busje.
Het verhaal is te lezen via deze link.


Dit jaar een ruime 20.000 kilometer met de Harley Ultra gereden


 

Eind september ga ik nog even een paar dagen met motormaatje Peter het Zwarte Woud in. De hotelletjes zijn inmiddels wel weer open, als ook de meeste restaurants. De mondkapjes worden nog steeds alleen verplicht gesteld bij tankstations.
We maken samen een prachtige rit van 4 dagen door Duitsland, maken een hoop mee, en hebben na wat opstart probleempjes op de laatste dag ook een hoop lol.
Het verhaal is te lezen via deze link.

Inmiddels heb ik ook de nieuwe Harley-Davidson Pan America besteld bij de HD dealer. Deze nieuwe Harley is hun eerste echte all-road adventure motorfiets, deze andere fietsen waren of gerebrand van een andere leverancier (Cagiva MT-350) of van een zuster merk (Buell Ullysses). Maar goed de eerste Harley-Davidson motoren reden natuurlijk ook niet over gladasfalt, maar over zand en gras paden. De Pan America zal pas in 2021 geleverd worden. En om die reden heb ik dan ook maar een BMW GS motorfiets gekocht. De GS R 1200 is voorzien van de 3 delige kofferset, valbeugels, tassen en eigenlijk helemaal compleet. Ik vervang nog wel de koplamp door een ledlamp, gewoon om zelf beter zichtbaar te zijn voor het andere verkeer. Natuurlijk moet ik de GS uitproberen waar het voor gemaakt is, off-road rijden. Een stuk bij Putten staat als eerste op de agenda, gevolgd door een stuk TET en daarna nog een route door de Veluwe. 
De verhalen kan je hier lezen, en via deze link en deze link


En nog net geen 3000 kilometer met de BMW GS



Harley-Davidson Pan America 1250 S

Al met al, ondanks de corona, heb ik toch mooie ritten mogen maken en weer nieuwe avonturen mogen bijschrijven in het boek met herinneringen.
Het hoogte punt van 2020? Toch wel de 4 Corners van Duitsland. Gewoon omdat dat een gekke van de gekke rit was. Of was het toch het wild kamperen in het Zwarte Woud, het tentje of de hangmat.

 

MichielsHarley

de Harley rijder