Het is 's morgens vroeg als ik op de BMW zit richting Beek, bij de Duitse grens. De zon komt als een oranje bal achter de horizon omhoog. De temperatuurmeter geeft net niet 1 graden boven nul aan. Vandaag gaan we een stuk van de TET rijden.

Ik heb deze zondagochtend met Marcel afgesproken bij een tankstation in Beek, als startpunt van onze dag TET rijden. Omdat het toch wel een stukje rijden is vanuit Noord-Holland had ik al besloten om te overnachten in Bennekom bij mn moeder. Dus dat was een gezellige zaterdag middag en avond. 
En dan is het 7 uur 's morgens. Vanwege de verwachte kou kleed ik me in laagjes aan, twee broeken en een motorbroek er overheen, drie tshirts, mijn motorjas met binnenvoering. de handvat verwarming staat aan en ondanks de handkap beschermers, die de wind er omheen moet leiden, krijg ik toch koude handen op de snelweg. We beginnen met een koffie. Marcel stookt zijn brandertje op, kookt water en zet koffie. Beetje kamperen zo in de vroege ochtend. Na de koffie zijn we er klaar voor, we starten met de TET.

Trans Euro Trail

De Trans Euro Trail of TET is een ongeveer 38.000 km lange GPX-avontuurlijke route door Europa voor de motorfiets. De Trail bevat allerlei onverharde paden die officieel zijn toegestaan ​​volgens de lokale wet- en regelgeving van de desbetreffende landen. Zo ook in Nederland, waar de route bij Oudeschans in Groningen begint en bij Reusel in Brabant weer Nederland uit gaat. In Drenthe maakt de route een rondje. En verder is de TET een aaneenschakeling van off-road wegen en daar waar nodig asfalt. In totaal is de TET in Nederland 1028 kilometer.
Omdat wegen ook in Nederland nog wel eens veranderen, vanwege nieuwe eigenaren of afsluitingen door gemeenten. Om die reden zijn er per land zogenaamde linesmannen actief en die de route verder kunnen verwerken in de beschikbare GPX bestanden.

 

TET van Beek naar Geesteren

We pakken de trail op bij Beek. En het begint direct al met een onverhard stuk weg. En al slingerend rijden we om Doetinchem heen. Op sommige stukken bereiken we snelheden tot 80 km/u. Maar als het zand wat dikker ligt dan laat ik de snelheid wel zakken. Ook in bochten moet ik nog even opletten. Maar wat is dit gaaf.
Bij Burculo, net voorbij Heure stoppen we aan het riviertje de Berkel. Een fotomomentje bij een houten ophaalbrug en tijd voor een lunch. Aangezien alle horeca in deze corona-periode nog steeds gesloten zijn, had Marcel zijn brander mee genomen en een blik erwtensoep. Het opwarmen duurde even wat langer, ook vanwege de toch wel lage temperatuur van net geen 2 graden boven nul. Tijdens het wachten kon ik leuke praatjes maken met voorbijgangers, wandelaars en joggers. Kattenbeek is een prachtig natuurgebied, waar de TET trail doorheen loopt.
Na de lunch pakken we de TET weer op richting het noorden. Hier werd het spannend, want de trail ging hier links af, deze weg was echter een modderpad geworden, waar ik met mijn BMW GS met straat banden totaal geen grip meer kregen. Waar Marcel wat dikkere offroad noppenbanden onder zijn GS had en dus meer grip, moest ik het doen met glibberen en glijden op dit blubberpad. Op het moment dat ik mijn BMW het grasland op stuur om zo het blubberpad te gaan ontwijken, komt de zoon van de boer op zijn fiets aanrijden. Hij was "not amused" omdat ik al op het grasland stond. Met wat moeite kon ik al glibberend de motor keren en terug op het modderpad zetten. En daarna de 100 meter weer terug rijden. Marcel was er wat sneller uit met zijn noppenbanden. Dan merk je wel dat een GS R1200 een best zware motor is ;-)

Even bijkomen, uitpuffen en weer door. 
We rijden Overijssel uit en Gelderland in. De wegen wisselen zich af, stukken asfalt, klinkerwegen en veel zand wegen. En af en toe rijden we door een stuk bos, met een bladerbodem waar we overheen rijden. Op die momenten doen we beide even wat voorzichtiger.


Onze TET was 141 kilometer, veel offroad en afgewisseld met verharde wegen.


Marcel neemt de route even over. Zijn navigatie werkte niet goed met de trail, waardoor we geen offroad meer reden. Een tussenstopje in Hengelo, en helaas dwars door de stad om zo richting Borne te rijden. Hier splitsen onze wegen. Marcel kiest er voor om naar huis te rijden en ik ga nog een stuk verder de TET op. Ik pak nog een paar kilometer offroad mee, geweldig stuk door een bos met een zandpad waar het lekker via de sporen rijden is.

Dat het rustig was op de TET blijkt wel als ik onderweg maar 2 andere motorrijders ben tegengekomen die op de onverharde wegen reden. Ook nog een buggy, maar die zal niet op sommige enkel tracks paden hebben kunnen rijden. Verder wel veel wandelaars, fietsers en een paar paardrijders. Daar zijn sommige bossen en paden ook zeer geschikt voor. 

Net voor de Duitse grens, bij Geesteren maak ik zelf een einde aan mijn TET route. Ik laat de ECS vering van de GS zakken naar het normale niveau, zet de navigatie op thuis en plaats de oortjes met muziek onder de helm. Het is nog steeds koud, ongeveer 5 graden bij een blauwe lucht, en zo stuur ik de doorgaande weg op. Met 2,5 uur rijden later, parkeer ik de motor in de garage en kan ik de dikke kleren weer uitpellen. Maar wat een super gave dag was dit, met een totaal van 410 kilometer, inclusief het stuk heen op zaterdag naar Bennekom, was het heerlijk rijden. De dikke 141 kilometer TET wat we gereden hebben, in totaal 5 uur en een kwartier (effectief 3 uur rijden over het TET gedeelte).

 

 

TET informatie

Meer informatie over TET in Nederland en TET in het algemeen wordt bijgehouden op www.transeurotrail.org/netherlands

Mijn advies aan andere wanneer je de TET wil rijden, zeker als novice, als beginner in offroad rijden, zorg dat de periode voordat je gaat rijden droog is, zodat de zand- en graspaden droog zijn. Bij echte modder en blubber wegen en paden wordt het gewoon een drama, ook al heb je  dikke noppenbanden.

 

MichielsHarley

de Harley rijder