Het is dan eindelijk zo ver, het waterkoeling systeem heeft naast de VRod motor nu ook zijn intrede gedaan in de BigTwins van Harley Davidson. Het patent voor het waterkoelsysteem voor de kleppen in de kop van de grote 2 cylinders is al een tijd geleden afgegeven (mei 2011), maar nu dus in de 2014 modellen van de Ultra Limited en de Tri-Glide Ultra met 103 CI blok en de CVO Limited met 110 CI motor.
Het systeem is Precision Twin-Cooled genoemd en zorgt voor koeling van de cylinder kop en dan met de name de kleppen van het 103 ci en 110 ci CVO blok.
De koelvloeistof loopt van de radiator naar de koppen van het blok en koelt de uitlaatkleppen, wat resulteerd in lagere temperaturen van de cylinder koppen waardoor de motor op topvermogen nog effectiever loopt en daarmee voldoet aan de hoge emissie normen.
Ook belooft Harley Davidson dat de motor soepeler blijft lopen in stadsverkeer en warm weer.
Het systeem zorgt ook voor een hogere compressie verhouding, 10.1:1 ipv 9.7:1 bij de niet-Twin-Cooled motoren, waardoor het trekvermogen ruim 10% hoger komt in vergelijking met de standaard Twin Cam 103 motoren.
De Screamin''Eagle Twin-Cooled 110 motor die in de CVO Limited hangt heeft dezelfde compressie verhouding en levert door het Twin-Cooled systeem iets minder trekkracht dan het lucht gekoelde blok.
Het koelsysteem zelf bestaat uit buizen die naar de radiotoren loopt die in beide beenkappen van de Ultra zitten. In de beenkappen zit ook de ventilator voor de geforceerde koeling en de buizen en leidingen zijn heel netjes weggewerkt langs het frame.
Hierdoor heeft Harley Davidson voor dit moment het koelsysteem exclusief gemaakt voor die touring modellen die de lower-fairing hebben, de Ultra modellen dus. Vorig jaar heeft Harley een Road King CVO met beenkappen geintroduceerd, wellicht dat dit Twin-Cooled motorblok ook in dat model zal belanden.
Harley Davidson heeft bewezen inovatieve verbeteringen redelijk onzichtbaar te verwerken in hun modellen, zoals het ABS systeem wat onzichtbaar perfect zijn werk doet.
Dit systeem heeft op de Ultra Limited 2014 ook een verbetering doorgemaakt. Het remsysteem is onderhanden genomen en bevat nu het Reflex™ Linked Brakes met ABS, oftewel de koppeling tussen de voorrem en de achterrem zodat de achterrem mee werkt als je alleen met je voorrem remt.
Het Twin-Cooled systeem is door het gebruik van de beenbeschermers mooi weggewerkt in het totale ontwerp van de motor. Van de zij en voorkant is het systeem nauwelijks zichtbaar, wat een mooi staaltje vakmanschap op de design afdeling van Harley laat zien.
De batwing met zijn inlaatspleet is weer wat anders. De wijzing valt direct op en zal absoluut werken, maar het is niet mijn smaak. Het lijkt veel op het scherm zoals dat op het 2013 CVO Road King zit.