Het wordt al bijna een traditie, in de derde week van april een weekendje weg met de mannen, natuurlijk op onze Harley''s. Vorig jaar zaten we in Bum in the Mud en voor dit jaar hebben we besloten om het noordelijker te gaan opzoeken, het wordt dus Schotland en het Lake District.

Vanuit IJmuiden naar Newcastle en dan via een vooraf gemaakte route naar Edinburgh en de dag erna naar het Lake District om op de 2e dag weer naar Newcastle te rijden.

Lees hieronder mijn verslag van deze 3 overheerlijke motordagen.

 

dag 1 Newcastle Edinburgh

De dag begint met een stukje oponthoud om de boot af te komen. De Engelsen hadden bedacht om een extra controle in te voeren voor alle voertuigen. Maar om half 11, lokale tijd, reden we dus aan de linkerkant van de weg door het Engelse landschap.
Ik had van te voren al een route gemaakt die helemaal langs de kust loopt, de eerste kilometers stonden echter in het teken van de stad uit komen. Hierna hadden we al snel de smaak te pakken en met ons vieren reden we de weg langs de kust. Na een uurtje sturen was het tijd om een koffiestop te maken. In een plaatsje wat geen naam mocht hebben, maar wel een kasteeltoren huisveste, stopte we bij een ijswinkel anex souvenier winkeltje. Op het terras was het lekker zitten, in het zonnetje maar uit de wind. Gedrieen zaten we aan de (oplos) koffie en Harry hapte in een ijsje en konden een beetje opwarmen. Want er stond toch nog wel een koud zeewindje, maar als je in het zonnetje rijdt dan is het wel weer lekker.
De omgeving is heel afwisselend, vlakke stukken, leuke bochten, bosjes, kleine wegen, redelijk onderhouden met hier en daar wat grid en rotondes. De route had ook een klein stukje snelweg inzich wat opzich ook niet verkeerd rijden was.
Helaas had ik mijn spullen niet goed voorbereid, wat resulteerde in het ontbreken van de detail kaart van Edinburgh. Ik had zoiets al gezien tijdens het rijden, want in vergelijking met de Garmin van Auke had ik veel meer rijtijd staan. Maar goed, in Edinburgh heeft Auke de rit overgenomen en konden we doorrijden tot aan het plein voor het kasteel van Edinburgh. In eerste instantie mochten we het terrein niet eens op, maar lief lachen naar de vrouwelijke constable en we mochten keren op het plein. Dus even in een rijtje gaan staan en nog een keer lief lachen en vragen of ze een foto wil maken.
Hierna volgende de weg terug om een slaapplaats op te zoeken. Op Gilmore Place kwamen we Averon B&B tegen met een parkeerplaats aan de achterkant en ze hadden ook nog slaapplaatsen vrij voor 4 motorrijders. Een vriendelijke schot hielp ons aan een 3 persoons en een 1 persoonskamer en dat voor 25 pond per persoon per nacht inclusief ontbijt. En verder wees hij ons de weg naar het centrum.
Het centrum van Edinburgh hebben we niet echt goed bekeken, een winkelstraat en de straat met de kroegen en de restaurants, maar dat was eigenlijk ook genoeg. Gegeten bij een Indier en gedronken in een lokale pub. Natuurlijk een whiskey proeverij gedaan.
Na 10 minuten wandelen waren we weer terug bij onze slaapplaats.

Op de boot op de heenweg. De band was redelijk, de zangeres juist helemaal niet, de gezelligheid daarentegen weer helemaal top.


Aankomst in Newcastle.


Onderweg, de eerste stop, voor Harry een ijsje, voor ons een koffie met op de achtergrond een burcht.


Onderweg een stop voor de lunch en een stop om benzine te tanken (gehaald op de laatste adem van Peter).


Op het plein voor het kasteel van Edinburgh.


Stadsindrukken van Edinburgh.


Een whiskey proeverij.



Newcastle-upon-Tyne - berwick-upon-Tweed - Haddington - Edinburgh


dag 2 Edinburgh Barrow/Dalton

Onze 2e dag in Schotland/Engeland begint met een goed ontbijt in het Bed & Breakfast, daarna gevolgd door een foto met de schotten aan beide zijde. Auke leidt deze dag de weg, dus volgen we hem de stad uit. Al snel zitten we in het mooie Schotse land, afgewisseld door vlaktes, heuvels en prachtige vergezichten.
Na wat slingeren en op en neer door de heuvels, met zelfs een hoogste punt van 350 meter, komen we aan in het Lake District. Zoals de naam natuurlijk aangeeft zijn hier meren en tussen de heuvels door, waar de sneeuw nog op en in de toppen ligt, rijden we langs prachtige meren. Geweldige dorpjes, zwoele bochten en kronkelige wegen. Hier en daar een auto, een wandelaar of een fietser.
Onderweg hebben we mooi weer, zon en af en toe wat wolken aan de hemel. We stoppen regelmatig voor een koffie, druppel benzine of een lunch. Zelfs een foto moment bij een van de meren is een stopmomentje.
We rijden het Lake District uit en rijden door richting de west kust. We hadden geen hotel of iets dergelijks geboekt dus op de bonnefooi rijden we door. In Barrow-in-Furness, eigenlijk Dalton-in-Furness, stoppen we op een plein met een groot hotel, daar konden ze alleen een kamer geven als we 2 of meer nachten wilde blijven slapen, dus op zoek naar de volgende mogelijkheid. Bij het hotel aan de overkant van het pleintje verwijzen ze ons door naar iets verder in de straat, daar zou iets zitten. Dus richting een Inn waar enkele houten tafels buiten staan met wat Engelsen met bier erbij. Binnen konden ze inderdaad vertellen dat ze kamers voor ons hebben. Met dat goede nieuws en bier loop ik naar buiten om in de middag zon te genieten van het bier en een sigaar. Mijn grote Dominicaanse sigaren moesten eerst in geknipt worden voordat je ze kan roken, maar natuurlijk had ik zelf geen schaartje meegenomen. Direct ging een van de Engelsen thuis een schaar en mes halen. Met zijn scherpe mes wisten we een stukje eraf te snijden en de sigaar aan te steken. Om de gastvrijheid terug te geven, heb ik enkele sigaren uitgedeeld. Direct konden we niet meer stuk bij de groep. Wat volgde was een avond met heel veel gezelligheid. Waarbij we zelfs uitgenodigd werden om een van hun in huis te kijken, want daar stond een Triumph in de huiskamer in onderdelen. Steve vond het prachtig terwijl Gail het maar in ruildaarvoor een mooie badkamer had gekregen. Later op de avond, op aandringen van Paula, moesten we bij de overburen kijken naar een band genaamd Plan B. We hadden gelijk door waarom het Plan B heette, het niveau was laten we maar zeggen wat lager. Daarbij vond de kroeg eigenaar het ook niet vreemd dat we met bier van de overbuurman bij hem binnen kwamen lopen.
We hebben dan toch maar weer de andere kant opgezocht. Enkele biertjes later werd het tijd om afscheid te nemen van het groepje, Steve Gail en Paula, in stijl met een glaasje bitter zwaaiden we het groepje uit. Tijd om de kamers op te zoeken.


Na het ontbijt een foto met de Schotse bediening.


Onderweg was het tijd voor een koffie en een foto.


Lunch tijd met een blik op de wegen waar we op rijden.




Een foto momentje bij het Lake District.


Een kijkje bij Steve en Gail in huis, een Triumph in onderdelen in de voormalige huiskamer.


In de kroeg aan de overkant, Plan B als band en lokale mensen die ons aan stonden te kijken met de vraag waar die gekke mensen vandaan kwamen.

Edinburgh - Galashiels (saai) - Longholm (heel mooi) door Dawyck Botanic Gardin - Carlisle - Lake District - Barrow-in-Furness

Dag 3 Dalton Newcastle

De derde en laatste dag van ons weekend begint vroeg. We hebben de kamer al de avond ervoor afgerekend, dus we konden zo de motor op en rijden maar. Het opstappen koste wat moeite, want Peter en ik stonden al vroeg bij onze Harley, maar Harry en Auke deden we wat langer over.
Bij 5 graden, dus net boven nul, werden de Harley''s gestart en reden het schiereilandje Furness uit richting Kendal. Het eerste stuk was redelijk saai, rechtstuk met een stuk 4 baans, waarbij we na een uur rijden gestopt hebben bij een wegrestaurant voor een ontbijt.
Het begin van de Yorkshire Dales begon, super wat een mooie rit door dit gebied. Het is een heuvelachtig landschap waarbij de heuvels niet echt te beschrijven zijn. De wegen zijn echter wonderschoon. Slingerend langs riviertjes met het smeltwater van de sneeuw dat hier de weken ervoor nog breeduit op de vlakte lag. Scherpe bochten afgewisseld door mooie ruime bochten, zonder eigenlijk een echt recht stuk.
We hebben even gestopt bij de voet van een heuvel waar een grote groep bezig was met een hill climb en trial rijden. Leuk om dit stukje sport in het erg afgelegen gebied.
Na 2 uur rijden was het weer tijd om een koffie te pakken. Bij een Arms is het vaak goed toeven, en waar we nu stoppen liep net een grote groep Duitsers naar binnen die bezig waren met wandelen, maar het niet erg vonden om om half 12 aan het bier te gaan. Wij hielden het bij een thee en koffie uit een koffiepot.
De route heb ik thuis gemaakt en is super geslaagd, maar voor deze dag wellicht net een beetje te lang, dus hebben we besloten om de route iets in de korten, wat eigenlijk betekende dat we niet langs de oostkust naar het noorden zijn gaan rijden, maar direct door het North York Moors park naar Newcastle. Deze weg gaat gedeeltelijk over nog steeds mooie binnenwegen, maar gaan op een gegeven moment over op de A19 en de M1 snelweg.
We komen ruim op tijd aan in Newcastle bij de boot, dus even wachten voor we de boot echt op kunnen. Na het insnoeren van de fietsen was het tijd voor een welverdiend biertje in de bar op het 6e dek. En eigenlijk mooi op tijd, want ook al hadden op deze laatste dag in Engeland af en toe een enkele spat water, nu was het buiten echt aan het regenen. Goed getroffen met het weer dus.
Het buffet op de heenweg smaakte ons zeer goed, de keuze om het nu weer te doen was dan ook snel gemaakt. Na ruim 2,5 uur tafelen met de diverse verhalen van de vier mannen werd het tijd om het wat hoger op te zoeken, dus naar het theater waar een slechte imitatie van Michael Dublé aan het zingen was. Enkele biertjes later, en malibu''s, was het tijd om de huisband te laten spelen, dit was al een hele verbetering, al kon de zangeres het nog steeds niet raken.
Als laatste werd de avond afgesloten door de hostess die samen met de band ging zingen. Wat ons betreft mag deze combinatie erin blijven.


Motoren netjes geparkeerd achter de Inn voor de nacht.
De eerste koffie stop onderweg, ergens in een Arms.


Van de route naar Newcastle heb ik niet zo veel foto''s gemaakt, maar neem maar aan dat het super rijden is.


De volgende ochtend 10 uur, na het ontbijt tijd om de Harley weer te starten, afscheid nemen en bedanken voor dit top weekend, tijd om de boot af te rijden richting huis.
Jongens DANK.

Barrow-in-Furness - Kendal - Yorkshire Dales Park - Hawes (heel mooi) - Bedale - North York Moors Park - Middlesbrough - A19 en M1 ipv langs de kust - Newcastle

totaal 977 km gereden

MichielsHarley

de Harley rijder