Dit is best wel speciaal, voor het vuurwerk van Oud & Nieuw even naar de Brandenburger Tor in Berlijn gaan.
Nou dat heb ik dus gedaan.

Het is in een directe lijn ongeveer 750 kilometer enkele reis naar Berlijn. Dus ontstond het idee om hier een iets grotere route voor de heenweg van te maken, de terugweg dan de directe weg en zo 1600 kilometer te maken tijdens de jaarwisseling. Want zo ontstaat dan de Fireworks 1000 als IBA rit.

Om half 1 's middags rol ik met de Ultra mn dorpje uit. Het is niet koud op deze laatste dag van het jaar, wel is er een irritante regen, maar volgens de weersvoorspellingen zou het na Utrecht wat droger moeten worden.
Op de snelweg staat gewoon de cruise control aan. In Duitsland is het droog en ook warm, en dan bedoel ik 15 tot 17 graden.

Bij Brunswick neem ik de afslag richting het zuiden, richting Leipzig. Daar ga ik van de snelweg af en kies voor de binnenwegen om naar Berlijn te rijden. 
Tussen Braunschweig en Maagdenburg rij ik in het donker langs het bord waarop aangegeven staat dat ietsjes verder een herdenkingsmonument staat van de voormalige grens met Oost-Duitsland. Ik heb even niet de tijd  om het monument zelf op te zoeken, maar maak wel even de foto met het bord. Goed om dit ook te blijven herinneren, dat op 19 november 1989 de grens weggehaald is tussen de 2 Duitslanden.
Waar ik eerst nog op asfalt reed, rij ik nu echt in het binnenland. Langs boerderijen en in het buitengebied als het asfalt een grindpad wordt en vervolgens een keienweg. Een foto van het grindpad kan ik niet maken, want ik moet echt opletten hoe en waar ik rij. Op de keienweg kan ik wel even stoppen voor een foto. 

Ik ben ruim op tijd in Berlijn en ik laat de navigatie mij de route wijzen naar het centrum. Nog een bizar gevalletje: ergens onderweg in de stad, als ik over een van de pleintjes rijd, zie ik vent, met naast zich waarschijnlijk zijn vrouw of vriendin, en de man pakt uit zijn jaszak een pistool en schiet het magazijn even leeg ! Wel de lucht in gelukkig, maar hoe bizar. Met een grote lach naar mij, stopt hij zijn pistool weer in zijn binnenzak. Snel doorrijden dus.

Kwart voor 11. Het is al druk rondom de Brandenburger Tor. Ik worstel de Harley door het verkeer en ongeveer 100 meter van de Tor zelf parkeer ik de motor aan de zijkant van de Bundesstrasse, vlakbij het Sovjet herdenkingsmonument. 
Overal staan en lopen er mensen en overal zie je vuurwerk de lucht in gaan. Door de knallen om me heen is het gevoel van drukte ook groot. De Brandenburger Tor staat in de schijnwerpers, maar ook met grote hekken erom heen en er staan wat vrachtwagens geparkeerd als ook politie. Om de 5 minuten wordt ook door een speaker omgeroepen dat er geen vuurwerk tussen de mensen gegooid mag worden.
  

Ik had eigenlijk verwacht dat het vuurwerk georganiseerd zou worden, maar het is gewoon dat er 40.000 mensen bij elkaar zijn en dat door iedereen gewoon random vuurwerk wordt afgestoken. Wel spectaculair.
Aan de overkant van waar ik sta, zie ik een man achter een boom staan die ook een pistool uit zizjn zak haalt en het magazijn leeg schiet, gelukkig wel de lucht in. (Je zal maar zo een patroon op je hoofd krijgen als deze uit de lucht naar beneden valt)
  
Inmiddels is de Bundesstrasse vol met geparkeerde auto's, staan er echt overal mensen en lopen er nog groepen over de stoep en door de groepen op straat. Het verschil van 00:00 is niet echt te merken. Er wordt door velen het glas geheven en andere steken vuurwerk af.
Ook ik hef mijn glas. Onder andere naar een man die ik een half uur eerder had gesproken, die het wel stoer vond dat ik even vanuit Nederland voor het vuurwerk even naar Berlijn ben gegaan.
  


De Fireworks 1000 New Years Ride



Iets voor 1 uur stap ik weer op de motor. Er zijn al best wel wat auto's weer onderweg, maar er wordt ook veel vuurwerk de straat op gegooid, dus hou ik me even niet aan de verkeersregels en zorg dat ik zo snel als mogelijk de stad uit kom. 
Net buiten de stad gooi ik de tank van de Ultra weer vol, kan ik in elk geval weer 300 kilometer rijden. Via Hamburg rij ik bovenlangs terug naar huis. 
 

 


Het was in de stad al warm en onderweg blijft het ook warm. Pas bij Groningen in Nederland gaat de temperatuur snel naar beneden en op de afsluitdijk duikt de meter onder de 10 graden en zelfs even naar de 4. 

Het was mijn 2e keer in Berlijn, de eerste keer was de eerste IBA SaddleSore die ik reed en nu dus wederom met een SS1600k even in Berlijn. En zo besluit ik dat ik nog zeker terug ga naar Berlijn, maar dan dus om de stad te bekijken als toerist, als stedentrip.

Het is bijna 9 uur 's morgens als ik de Harley-Davidson Ultra in de garage parkeer. Een ritje van ruim 1600 kilometer die ik laat certificeren als Fireworks 1000 IBA SaddleSore rit.

 

MichielsHarley

de Harley rijder