De ontwikkelingen gaan hard. Ook op motor gebied evalueert de motorfiets snel. Zo is een motor met een koplamp voorzien van een gewone lamp al snel een ouderwetse motorfiets.
Ik had om die reden al snel de wens om de standaard koplamp van de 2008 GS te vervangen voor een nieuwe LED koplamp die ook te vinden is op de latere GS modellen. Het liefst had ik de nieuwste koplamp van BMW er in gehangen, die set die mee beweegt in ruw terrein en in bochten. Maar die is er niet voor het 2008 model, ook niet aftermarket. Dus ben ik uitgekomen bij deze lamp.
De unit wordt kant en klaar netjes in een doos vervoerd en afgeleverd.
Een middagje stoeien met de oude unit, waaronder het omzetten van de kilometer tellerunit en de bevestigingsrubbers, geeft de BMW GS direct een geheel ander smoelwerk. Gaaf
Van links naar rechts: De koplamp uit. De koplamp aan, maar motor loopt nog niet. En de koplamp aan met draaiende motor. Dit is dus de normale stand voor overdag.
De foto boven dit artikel is de lamp met grootlicht aan, dus alle led lampen branden.
Garmin Zumo 660 op de GS
Met de BMW werd een of ander Chinees navigatie apparaat meegeleverd. Een leuk ding, met veel opties, maar de kaart was dusdanig oud, dat deze ook niet meer(eenvoudig) te voorzien ws van een update.
Dus de bevestiging mount van de Garmin op de optionele navigatie beugel gezet, de kabel van de mount aangesloten op de accu en de Garmin Zumo geplaatst.
Puntje van aandacht aan mezelf: niet vergeten om de Garmin na een rit uit te zetten, aangezien deze rechtstreeks op de accu staat.
Aanpassing aan het zadel
Met de eerste kilometers kwam ook het zitgevoel op de GS naar voren. Als een plus punt moet ik zeggen, want je zit en houding is gewoon goed. Je kan sportief zitten, iets meer naar voren en als het waren hangen in de motor. Of wat meer toeren door de armen relaxter op het stuur te houden.
Wat ik wel direct merkte was dat het zadel wel erg hard is, zeker als ik het vergelijk met mijn Harley zadels. Met deze extra omtrek, over beide zadels, hoop ik dat ik wat minder snel een 'harde kont' krijg,