Bij Mill, langs het defensie kanaal, wat tegenwoordig het Peelkanaal heet, staan nog sporen van de oorlog.
Naast enkele bunkers, kazematten van de Nederlanders uit de 2e Wereld Oorlog, zijn ook de Asperges te vinden van het Duits lijntje.
Het Duits lijntje is het voormalige treinspoor wat onderdeel was van de "hoge snelheidslijn" tussen Londen en Berlijn. Reizigers hoefde vanaf 1881 niet meer over te stappen als ze vanuit Londen met de trein naar Berlijn wilde reizen, behalve natuurlijk het stukje met de boot over de Noordzee. Dit stukje van het Duits lijntje was eigendom van de Noord Brabantsche Spoorweg Maatschappij.
In de Tweede Wereld Oorlog is de lijn gesaboteerd door het Nederlands verzet, door het opwerpen van de zogenaamde asperges. In Mill is nog een deel van het spoor te zien na de ontsporing van de Duitse trein (zie foto hierboven).
In 1950 kwam een einde aan dit spoor en raakte het in verval. Op enkele plekken zijn de overblijfselen nog te zien. Zoals in Mill het oude stationsgebouw, nu een onderdeel van de gemeenschap met een speelplein ervoor, waar dus eerst het spoor liep. Maar ook in Veghel, waar nog wel spoorbomen staan (gereconstrueerd) maar de spoorlijn niet meer over de weg loopt. Als ook de spoorwissel met nog een oude locomotief en het bord van het station Veghel, waar ooit dus het station gelegen was. Op dit moment is er geen actieve spoorlijn in Veghel en dus ook geen treinstation.
Een ander grappig stukje van de lijn is bij Veghel zichtbaar is de weg naar de oude brug over de huidige Zuid-Willemsvaart.
Op mijn route kwam ik ook langs Volkel, waar vlakbij de ingang van het militaire vliegveld een F16 op de rotonde is geplaatst. In Mill zelf zag ik onderweg ook nog een tank. Langs de Langeboomseweg staat een Ram Kangaroo van het Canadese leger.
Al met al was het een mooie dag. 440 kilometer gereden met de BMW GS en onderweg nog een buitje (!) maar ook zon.