De nieuwe tank staat mooi. Maar het Le Pera zadel dat ik eerder had aangekocht staat niet helemaal mooi strak bij de nieuwe tank. Het zadel ligt meer op de tank dan dat het aansluit en dan met name het gedeelte van het dash.
Dus een nieuw zadel maken.

Ik neem hiervoor het orginele Heritage zadel. Deze is breed, hoog en lang. Daarbij is het schuim waar je op zit ook te hoog.

Ik begin door het Heritage zadel te ontleden, en hou 3 delen over. De zadel pan, het schuim en het ''leren'' overtrek.


Mijn volgende stap is om het pad gedeelte in te korten zodat het voldoet aan mijn smaak en dat het past bij de tank en dash.
Met de sluiptol zaag ik de pad in de juiste vorm.

Hierna volgt het schuim, want deze is nu te groot voor de pad en ook te hoog om op te ziiten in het nieuwe model. Met een keuken mes snij ik het schuim passend. En vervolgens met de sluiptol (inmiddels mijn beste vriend in dit verbouw projectje) maak ik het schuim gald en rond bij de hoeken.

De oude zadel bekleding past niet en wordt voor mij te lastig om dit passend te maken. Met dank aan mijn moeder heb ik een bruinlere lap gescoort en deze ga ik over het schuim en de pan trekken en vast nieten.
Ik begin aan de hoogste kant en zet hier een nietje in (met een niet pistool) en vervolgens ook een nietje bij het voorste stuk. Hierna volgen de zijkanten waarbij ik er op let dat het leer strak op het schuim zit zonder plooien.
De gehele zijkant wordt vast geniet en geplooid en nog een keer geniet.

En zie hier het resultaat:

Het resultaat is een zadel. Naast mijn zadel het Le Pera standaard zadel. Zie het verschil in breedte, hoogte en in de lengte.

En het zadel gemonteerd op de Harley.

MichielsHarley

de Harley rijder