Al in 2014, net na de vorige Faak vakantie van mij, had ik een aantal appartementen gereserveerd. Al snel waren de kamers vol en kon ik met de details zoals de heen weg beginnen.
In de groep van 9 mensen hadden we besloten om in 4 dagen van Nederland naar Oostenrijk te rijden, zaterdag als eerste dag en dan zouden we dinsdag middag aankomen in Faak.
5 september, het is zaterdag ochtend en ik rij naar het eerste verzamelpunt, Shell station de Kooi in Alkmaar. Hier komen ook Jamie, Cor, Marco, Kees en Harry en Toos. Gezamenlijk rijden we naar Breukelen om daar Maurice en Barbara aan te laten sluiten en om de motoren vol te gooien met verse brandstof. Ook pakken enkele nog even een Starbucks koffie.
We rijden via Tiel richting Venlo om daar de grens over te gaan. In Breukelen hadden we al besloten om regenpakken aan te doen, en onderweg hadden we inderdaad al wat regen. We hebben de snelweg gevolgd tot aan Bonn om daar de Eifel in te rijden. Inmiddels is het ook droger geworden en bij de Nurnbergring zien we zelfs een licht zonnetje door de wolken komen.
We vervolgen onze weg richting de Moezel en rijden zo door naar het hotel. De weg van Bonn naar het hotel is echt een prachtig begin van de vakantie, onderweg heel veel te zien en we genieten enorm. Direct na de afslag na de snelweg hebben we een weggetje met enkele haarspeltbochten en hoogte verschillen van 9% (later zullen we veel stoerdere tegenkomen).
Bij het hotel kunnen we genieten van een biertje en steek ik ook een sigaar op. De eerste dag heb ik 535 kilometer op de teller gezet.
Zondag 8 uur ontbijten en om 9 uur zitten we op de motor.
Harry rijdt voorop en direct worden we op een andere route gezet, want in het naburige dorp is een grote wielerwedstrijd aan de gang en de geplande route kunnen we niet nemen. Een stukje omrijden dus.
Hierna begint de lol echt, met afdalingen van 19%, mooie bochten en leuke dorpen. Onderweg komen we veel VMax motoren tegen, waarschijnlijk een internationaal treffen, want ik zie Belgen, Fransen, Duitsers en ook Nederlanders rijden op de mooiste VMaxen.
Onze koffie/lunch stop hebben we ook leuk gekozen. En via mooie wegen rijden we wisselend in Duitsland en dan weer even in Frankrijk om vervolgens weer terug te komen in Duitsland en dan te eindigen in Zwitserland. Bij de Zwitserse grens komt nog een douanier naar me toelopen om te vragen wat we gaan doen, nou stukje rijden naar Oostenrijk meneer en vervolgens mogen we lekker door rijden. Van te voren had ik een leuk hotel geboekt en de groep was goed enthousiast over de slaap accommodatie. Wij lange mannen moeten binnen aardig opletten omdat echt alle plafonds heel laag zijn, maar het is wel heel knus.
Totaal vandaag 388 kilometer.
Het is maandag als we om 9 uur wegrijden richting Oostenrijk. De eerste weg begint met een mooie slingerweg richting Oostenrijk en stijgen tot een 1000 meter. Na de afdaling en nog meer prachtige wegen is het tijd voor de lunch. We kijken uit op een prachtige berg weg, waar zelfs grote vrachtwagens overheen denderen, dat wordt dus even goed uitkijken als we naar boven gaan. En het is inderdaad een beetje zeuren, de weg is druk en daardoor kunnen we iets minder genieten van de bochten, maar weer wel van de mooie uitzichten. We stijgen tot 1412 meter. Hierna volgt een bergtoppertje van 1800 meter en rijden zo Oostenrijk in.
Om Gerlos te bereiken krijgen we nog een prachtige pas te gaan, via de 1290 meter hoge weg dalen we af naar het ski dorp om daar de overnachting te doen in een heel gezellig hotel met aller aardigste dames als eigenaren een echt familie bedrijf dus. Maurice is al meerdere keren in Gerlos geweest dus die leidt ons rond in het dorp, we lopen langs de London, de beruchte disco van de omgeving, en zien dat de eerste pizza tent gesloten is. Het is natuurlijk heel laag in het seizoen. De tweede pizza tent is wel open en daar genieten we met z'n negenen van een lekkere maaltijd.
Totaal gereden vandaag 377 kilometer
De dinsdag, onze laatste dag voor de heenweg, het is mooi weer en direct hebben we weer een prachtige pas, een kronkel weg tot 1532, met ook stijging van 19% en daling van meer dan 15%. Echt genieten.
Hierna zijn we doorgereden naar de Grossglockner. Er ontstaat wat discussie over de tolweg, ik had in de 'briefing' van die ochtend het niet helemaal duidelijk verwoord terwijl het in het roadbook wel duidelijk stond. Maar na een korte plaspauze zijn we geklommen 1150 meter naar 2575 meter hoog en dit over een afstand van 18 kilometer. Het laatste stuk rijden we door de sneeuw, ook alle bergtoppen zijn wit van de sneeuw, wat een mooi gezicht! Boven op de Grossglockner hebben we echt een prachtig uitzicht over de bergtoppen en de gletsjer. Nog even genieten van de lunch op hoogte en daarna de afdaling ingezet naar 625 meter, een behoorlijke afdaling dus.
Hierna nog een pas tot 1072 meter met spectaculaire bochten. Echt genieten voordat we het vlakkere land van Karintië in rijden richting Villach om daarna aan te komen in Faak am See. In het dorp is het al aardig druk, veel motoren en natuurlijk een Harley Village wat al enkele dagen helemaal opgebouwd is en ook bezoekers heeft.
Ons appartementen complex is leuk, iets hoger op de berg zodat je makkelijk via een binnendoor pad naar beneden kan lopen, echt met 10 minuten staan we op de weg om te kiezen voor Harley Village of de Biker Market.
Vandaag 267 kilometer gereden met een top van 2575 meter
Woensdag hebben we eerst Barbara naar Villach gebracht en daarna ben ik met Maurice Marco Kees een rondje gaan rijden. Via de Wurzenpass van Oostenrijk naar Slovenië gereden, een pas die naar 1613 meter hoog gaan met prachtige bochten. Onze snelheid was wat hoger als de dagen ervoor, even het gruis uit de uitlaat blazen zullen we maar zeggen. Na de Wurzenpass hebben we nog een andere pas beklommen, eentje van 1146 meter met overgangen van asfalt naar bochten met kinderkopjes. Deze kinderkopjes was nog een aandenken aan de Russen die deze bergpas aangelegd zouden hebben, in een ver verleden. Ook de afdeling van deze pas was super vet.
Een koffiestop in Slovenië hebben we gedaan in een wintersport gebied, de liften draaiden alleen voor fietscrossers en voor de rodel baan. De volgende dag zouden we deze wel bedwingen. Voor de lunch hebben we gestopt voor een leuk tentje en genoten van oa een bord spaghetti. Hierna hebben we de weg gekozen naar Italië, ook natuurlijk om een echte koffie te drinken. Al deze wegen blijven op en top mooi en we genieten met z'n vieren van de wegen en de natuur waar we doorheen rijden.
Nadat we Barbara opgehaald hebben, werd het tijd om boodschappen te doen voor de bbq 's avonds. Na de gezellige bbq met de hele groep zijn we naar de Biker Market gelopen, waar we op de heen route nog een beetje regen hebben gehad, spetters zeg maar. En wat veel te zien weer daar, geweldig.
Vandaag in een snelle rit totaal 167 kilometer
Donderdag met Maurice Barbara Harry en Toos onderweg voor een rondje Italië. Om 11 uur zitten we op de motor en maken eerst een rondje door Faak, wat een drukte al op deze ochtend, geweldig. Via wederom een mooie kronkelweg rijden we naar de Wurzenpass, en daarna direct door naar weer een andere pas van 1200 meter en Barbara op haar eigen motor volgt subliem. De volgende route die we nemen is een bergweg met bochten in tunnels in de bergen, geweldig om te rijden. De verse koffie doen we nog even voordat we weer terug rijden naar Faak. We hebben deze dag echt prachtig weer, enorm genieten.
Met z'n drieën, Maurice, Barbara en ikzelf, zijn we naar Harley Village gegaan, hebben daar een brok spare rib gegeten en nog een hele gezellige avond gehad met oa het Amsterdam Chapter in de bar. Het werd laat die avond ;-)
Vandaag totaal 146 kilometer gereden.
Vrijdag is onze laatste dag in Faak, na een lang ontbijt rijden we met z'n 3en om 1 uur de weg. We gaan nav een tip richting Bled in Slovenië, dit is dwars door het natuurgebied. Wederom beginnen we met de Wurzenpass om daarna door het prachtige berglandschap te rijden richting Bled. Bled is een mooie stad met een kasteel op een berg aan het meer, een eiland met een kerk, prachtige gebouwen op stand en hele vriendelijke mensen. Daarbij is het ook echt een toeristen stadje. We nemen een lunch op een terras in het zonnetje uitkijkend op het meer. Wat is het een prachtige vakantie voor ons!!
Via de Loiblpass rijden we van Slovenië naar Oostenrijk, de pass zelf is 1076 meter hoog, maar wat is dit genieten. In een prachtig landschap, mooie bochten draaien.
Vandaag was de rit 156 kilometer.
We hebben onze motoren weer bij het appartement gezet en zijn lopend naar beneden gegaan om wederom een gezellige avond te hebben in Harley Village. En om het ons gemakkelijk te maken hebben we een taxi terug genomen voor 11 euro in totaal, beter dus als lopen ;-)
Het is zaterdag, de dag om weer terug te rijden.
Eerste groep vertrekt om half 8, ik rij om kwart voor 8 weg en Maurice en Barbara iets voor 11 uur.
Mijn route gaat eerst naar Dachstein, het is prachtig weer, veel zon maar een beetje koud, zeker als ik wat hoger de bergen in rij.
Ik rij een heel stuk langs de rivier de Drau, het water is smaragd groen blauw wat prachtige beelden geeft.
De pas naar Spital was 1625 meter hoog met leuke bochten en rond 10 uur ben ik boven op de pass.
Onderweg neem ik een koffie stopje met broodje, lekker een half ontbijt met een espresso.
Onverwacht rij ik Obertauern in, mijn skidorp waar ik vroeger de opening van het skiseizoen beleefde, mooie herinneringen. Daarbij was de route heen over en door een prachtige weg/pas. Obertaurn is een echt berg door met de oude pas van Duitsland naar Italië, het dorp ligt op 1750 meter hoog.
Ook de terug weg is prachtig. Wel opletten met de koeienstront op de weg, nu blijkbaar het weekend van het koeienvervoer van hoge weide naar lager aan de gang is.
Daarna dus naar Dachstein, mooie passen, mooie uitzichten, met weer een hoog punt op motor, 1680 meter.
Voor 15 euro mag ik via de tol weg naar het mittelstation om de lift naar boven te nemen, waarbij de gondel nog eens 20 euro is.
De gondel slingert je naar 2700 meter hoogte en biedt je daar een prachtig uitzicht over Oostenrijk. Wat hemels mooi. Door de drukte besluit ik om niet naar de glazen brug te lopen die 2 bergpieken met elkaar verbind.
Daarna heb ik mijn navigatie op binnen door wegen gezet met als doel 'huis', de afdaling ging snel naar 350 meter, een behoorlijke afdaling dus. En via Filzsmoos krijg ik nog een van de laatste mooie kronkelwegen voorgeschoteld. Wat gaaf.
Om half 6 loop ik een gezellig Duits hotelletje binnen in Donaustaf. In de tuin raak ik nog, tijdens een lekker donkerbier, aan de praat met een gezellige Duitser die ook motor rijdt, ooit heeft hij wel een Harley gehad, maar vond de Sportster toch een beetje klein en wiebelig ;-)
Totaal deze dag 465 kilometer binnen door gereden
Zondag het laatste stukje, zo'n 850 kilometer.
Ik rij de heuvel af waar het hotel staat en zie midden in het dorp nog een rommelmarkt, dus even gestopt en over het terrein gewandeld, want het is vakantie het moet niet op werken gaan lijken.
Hierna een stuk binnen door richting snelweg, lekker genieten in de zon, ook dit stuk in Duitsland is mooi heuvelachtig afgewisseld met leuke dorpen.
Een uur voor Frankfurt denk ik de andere groep ingehaald te hebben, want de tas van Marco is wel heel herkenbaar groen, zij stonden bij een tankstation een stop te doen.
Bij Frankfurt begint het te regenen en een uur later heb ik maar bij een tankstation mijn regenjas aangetrokken. Het is nog ongeveer 4.5 uur rijden. Bij Koln wordt het droog en het laatste stuk rij ik droog door Nederland.
Totaal deze super vakantie heb ik 2772 kilometer gereden.