Normaal gesproken gaan we rond deze tijd, maart-april, met z'n vieren naar Engeland. Dit jaar even anders want de Harry's hadden aangegeven dit jaar niet naar Engeland te willen, maar bijvoorbeeld Duitsland.

En aangezien ik met Peter wel een weekje Engeland had gepland, dus een planning en boeking gedaan voor een lang weekend in het Duitse Sauerland.
Ik had een biker-hotel gevonden in Grevenstein. Daar zouden we 4 nachten blijven en dus vanuit het hotel enkele ritten gaan rijden.

Vrijdag rij ik via Heemskerk om Peter en HarryK op te halen en dan rijden we door naar Amersfoort. Daar voegt HarryB zicht tot ons en rijden we via de snelweg door naar de grens voorbij Zevenaar. Goedkoper tanken is altijd goed, al is goedkoop tegenwoordig wel een raar woord voor bijna 2 euro de liter.
Na Elten rijden we via binnenwegen eerste nog een stukje door Nederland en dan weer Duitsland in. Net voor Munster buigt onze route naar het zuiden af en langs Hamm naar Werl en dan zitten we al in het Sauerland. En rond half 6 komen we aan in het hotel. Alle spullen naar de kamer en dan tijd voor een biertje.
Ik had het all-inclusive pakket geregeld, dus om half 7 krijgen we netjes ons avondeten.

Voor onze eerste hele dag in het Sauerland had ik al enkele ritten bekeken om te rijden. Gisteravond hadden we besloten om rit 22 te gaan rijden. Deze hebben we via MyRouteApp gedeeld met elkaar en op die manier kon HarryB voorop rijden en wij lekker er achteraan hobbelen.
De route is zeer afwisselen, ook dankzij het gebied natuurlijk. De wegen wisselen zich af met grote bochten en kleine en haaksere bochten. Ook het wegdek wisselt snel, van mooi glad asfalt, tot zeer slecht met gaten in de weg waar je goed moet opletten waar je je voorband plaatst. De route brengt ons langs meren, door bossen en de bergen op tot wel 600 meter hoog.
Om half 5 komen we weer aan het in het hotel. Een prachtige dag, niet al te warm, van 6 graden tot ongeveer 13, en met een totale lengte van 324 kilometer.

Op zondag hebben we route naar Winterberg gemaakt. Gewoon in de navigatie kronkelend naar het voor Nederlanders bekende skigebied. De dag begint koud en met een dreigende lucht met kans op regen. Volgens HarryK, onze weerman, zouden we de regen een beetje voor blijven.
We rijden op mooie kronkelwegen door de bossen richting hogeren gedeelten. Op het hoogste punt van onze rit, op 750 meter, zien we zelfs nog een (wel heel klein) strookje sneeuw liggen.
Het was even zoeken voor een lunch stop. Het rare is dat veel zaken of nog dicht zijn of in zijn geheel gesloten zijn. Ook zijn er op onze weg niet zo heel veel te vinden. We vinden wel een leuk restaurant waar je wafels kan eten, maar kiezen toch voor de huisgemaakte goulash soep. En we moesten alle vier zeggen dat dit een zeer goede keuze was.
Hierna gaat HarryK weer voorop en via een leuke weg laat hij ons vervolgens op een karrespoor rijden. Ik vond het niet zo erg, maar zag de andere wel wat glibberen op sommige plekken. Op het laagste punt moesten we ook door een stuk water rijden. Geweldig. Hierna weer stijgend omhoog.
Het was een mooie afwisselende dag, met 375 kilometer onder de wielen door en een maximum temperatuur op de dag van 19 graden.

We hebben lang weekend in Duitsland geboekt, dus de volledige maandag staat ook nog in het teken van het rijden in dit gebied. Helaas omdat het maandag is, is er veel verkeer op de weg, zeker op de wat meer doorgaande wegen. We hebben een route gekozen van het hotel, dit zou de bochten route moeten zijn. Maar na de lunch hebben we de route maar even aangepast. De mannen lopen behoorlijk te klooien met hun Android Auto op de Harley's. Het blijkt dat MyRouteApp navigatie nog zeker niet goed werkt. We hebben een rondje van 259 kilometer gemaakt, waarbij de temperatuur zelfs tot 29 graden is gaan stijgen. Wat een genot.
Onderweg was in elk geval genoeg moois te zien. De vakwerk huizen, diverse roofvogels en ook herten.

En dan is het alweer dinsdag. Na het ontbijt gaan we op pad. Route is een beetje uitgezet, binnendoor en bovenlangs naar de grens met Nederland. Onderweg zie ik een motorcafe, dus hup rechtsaf de parkeerplaats op. Dit zal giga druk zin in het weekend. In Elten, nog net in Duitsland, ga ik opzoek naar een lunchplek, maar eigenlijk niets te vinden, dus dan maar op een pleintje iets halen bij de bakker en buiten opeten.
Tanken doen we ook nog even in Duitsland, wel wat goedkoper dan in Nederland. De snelweg vervolgens op richting Amersfoort, hier droppen we HarryB. We rijden met z'n 3en verder en in Assendelft droppen we HarryK. Ik rij met Peter verder naar Uitgeest, daar gaat Peter richting zijn huis en ik rij de A9 op naar mijn huis.

Dit was een super lekker lang weekend Duitsland.