Het was vandaag de eerste rijvaardigheidstraining voor dit jaar, er komt er nog één. Deze is georganiseerd door het HOG Chapter Coastriders uit Alkmaar en werd gehouden bij Koks Milieu en Voertuigtechniek in Alkmaar. Om 9 uur was het verzamelen bij Koks met een een koffie en een koekje. Wederom waren het Rob en Theo die het klasje, van dit keer 30 deelnemers, begeleide in het verbeteren van de rijvaardigheid op de motor.
We begonnen met een theoretisch uurtje, met ervaringen en voorbeelden. Maar ook een uitleg van de verschillende strepen op de verschillende wegen, het nut en de noodzaak. Dat heb je natuurlijk met twee politie agenten ;-)
Hierna was het aan ons de beurt om te gaan rijden, de groep werd gesplits in tweëen om daarna rondjes en achtjes te gaan rijden. Alleen of met twee man achter elkaar, maar ook met de gehele groep.
Het oefenen bestond uit het steeds kleiner maken van het rondje, of het achtje. Waarbij Rob het voorbeeld gaf op een Wide Glide en Theo bij de andere groep op de Road King van Jan Leek (met meer dan 120pk op het achterwiel!).
Alles bij elkaar heel leerzaam, waarbij je echt de motor leert kennen om deze beheerst een bocht door te zetten met lage snelheid. Waarbij je de koppeling gebruikt, maar ook de rondjes maakt zonder koppeling. Motorvoertuigbeheersing in optimaforma.
De lunch lieten we met elkaar lekker smaken. Er waren diverse gesprekken over de motor, komende vakanties of vakanties die al geweest waren, of de gesprekken gingen over het werk. Maar het was in elk geval gezellig.
Na de lunch weer theorie. Maar dan over het remmen, hoe je moet remmen, het verschil tussen motortypen en het nut van ABS op een Harley. De boodschap was voor de zware Big Twins dat deze meer met de voorrem moesten werken, waarbij de achterrem ondersteunend is. En ABS een zeer nuttige toevoeging is om de rijder te laten doordringen dat hij maximaal kan remmen in een nood situatie.
Hierna de theorie in praktijk brengen, dus met een vaartje aan komen rijden om daarna te remmen. Eerst alleen achter, waarbij de remweg echt wel lang is en in mijn geval ook moeilijk te doseren, want achter blokkeerde eigenlijk direct. Daarna alleen de voor rem(men). Dat was al een heel verschil. Het volgende rondje was vol remmen, zonder te blokkeren en stoppen.
Ook al had ik dit vorig jaar ook al gedaan, wederom was het goed om te voelen hoe hard mijn Road King Classic tot stilstand kan komen!
Al met al leerzaam en gezellig.
Niet veel kilometers gereden, maar wel veel ervaring opgedaan.
Het weer:
Zonnig, af en toe een klein wolkje. De temperatuur begon met 6 graden en in de middag was het ruim boven de 10 graden.