Op uitnodiging mocht ik op verschillende Triumph Bonneville modellen rijden.

De reeks 'modern classic' bestaat uit de Bonneville T100 en T120, maar ook de nieuwe spraakmakende Bonneville Bobber, Thruxton, Street Cup, Street Scrambler en Street Twin. Allen opgebouwd rondom het befaamde, maar geheel nieuwe 900cc en 1200cc motorblokken.

Als eerste mocht ik op de Scrambler, een motor die wat hoger op zijn wielen staat met banden die lichte off-road eigenschappen heeft en een stuur waardoor je lekker rechtop zit. De Scrambler stuurt super strak, dat had ik van tevoren niet verwacht, en het tempo met het 900cc blok kon lekker omhoog, al miste je voor het cruisen wel de 6e versnelling.

 

De volgende motor was de T120, de klassieke Bonneville met het 1200cc motorblok, een lekker schakelende 6 bak, mooi dashboard met alle info die je wil en zelfs verwarmde handvatten, wat zeer prettig was tijdens de rit met een buitentemperatuur van rond de 13 graden. Ook deze T120 stuurt lekker, je zit is iets meer in het zadel, maar waar je als lange motorrijder nog steeds een lekkere zit kan vinden.

Na de lunch mocht ik op de Bobber stappen. Een model die me vooraf zeer aansprak, de lijn, de uitstraling, ja echt een Engelse motor die er super stoer uit ziet. Helaas vond ik zelf de rijeigenschappen tegenvallen, voornamelijk door het harde zadel. We hadden te weinig tijd om dit zadel nog een stuk naar achteren te plaatsen, waardoor je wellicht een betere zit kan creëren. Het geluid wat uit de uitlaten komt doet een heleboel goed, de lage grom bij gas geven en het lekker pruttelen van het 1200cc blok is ook echt aangenaam. De spiegels die op een bobber manier aan het stuur gemonteerd zijn, geven voldoende zicht naar achteren en het dashboard geeft alle info die je nodig hebt als je onderweg bent.

Hierna kon ik op de Thruxton stappen, een retro klassieke racer uit het jaren 60 tijdperk. Het kuipje en de retro tankdop op de smalle tank geven de machine de snelheid die hij wil. Het rijden valt me wel tegen, als jet met 80 over de dijken bij Volendam rijdt, dan lijkt het allemaal veel harder te gaan, ook door je zit die ver naar voren is, liggend op de tank en stuur, net over het kuipje kijkend naar voren. De machine stuurt echter super strak, en boven de 50 heb je geen last meer van de kleine stuuruitslag, wat misschien een beetje lastig kan zijn bij keren op de weg.

De laatste Bonneville motor die ik mag rijden is de Street Cup. De motor staat mooi te glimmen in het geel, een klein windkuipje aan de voorkant, een sexy kontje, dat een beetje lijkt op die van de Thruxton, en de zilveren vlakken op de tank en kont. De zit is eigenlijk direct goed, zeker ook omdat ik net van de Thruxton afstapte, iets meer rechtop, een goed stuur wat lekker vasthoudt en een seat waar je genoeg ruimte hebt als lange man om goed te zitten. De handelbaarheid van de Cup is super, strak door de bocht, goed op het gas, want ook hierin zit het 1200cc blok. We naderen Alkmaar weer, we zijn van de dijken en rijden op de meer doorgaande wegen, het tempo ligt tegen de 100 en de Triumph Bonneville Street Cup rijdt lekker door. Ook hier is het dashboard mooi overzichtelijk, met alle info die je wil hebben op een moderne motor.

Alle Bonneville modellen kennen in elk geval 2 keuzes voor de rijmodus, een droog en een natte stand, waarbij de natte stand het gas wat minder snel laat reageren op de rechterhand. Ik heb onderweg wel een beetje zitten spelen met de 2 modi instellingen, maar niet echt een verschil kunnen voelen. De eerste motor waar ik op reed was de Scrambler en bij dit model kon ook het ABS uitgezet worden, handig als je off-road wil rijden. Verder zijn ook alle Bonneville 1200 blokken voorzien van waterkoeling, dat natuurlijk goed zichtbaar is door de radiator aan de voorkant. Voor de looks zeker niet storend, omdat het geheel netjes in de lijn van de motor opgenomen is. Wat voor de looks bij de verschillende modellen ook meehelpt is de verwerking van klassieke details op bijvoorbeeld de plek waar vroeger de carburateurs zaten en nu de elektronische gasklepregeling.

Bij de evaluatie nog even napraten over de diverse modellen, de voors en tegens tegen elkaar afzetten en de meningen van de andere horen. Waar ik van te voren hoge verwachtingen had van de Bobber, viel mij die dus een beetje tegen, terwijl de Scrambler en ook de Street Cup juist super lekker reden.

Verder kan ik als Harley man ook wel de vergelijking maken met de Street modellen van Harley-Davidson. Deze zijn dan wel iets lichter in de motorisering, 750cc tov 900 of 1200cc, maar met de waterkoeling, de handelbaarheid en bij de nieuwe Street Rod, ook zeker de afwerking, zijn het zeker concurrerende motorfietsen, als ook in prijs, waar de Harley-Davidson Street Rod een stuk lager geprijsd is tov de modern classic Triump Bonneville. Gelukkig zijn het persoonlijke smaken en is het ook belangrijk hoe de zit is op de motorfiets, alles wat meetelt met de keuze.

Een prachtige dag met een leuke groep met mensen en een stukje modern classic van Triumph mogen beleven.

 

Foto's van de Triumph dag

MichielsHarley

de Harley rijder