Eind april 2019, Parma Italië. Ik begroet oude bekenden zoals Peter en Andreas uit Zwitserland, de Rabbit Hill mannen ook uit Zwitserland, de Italianen van het Parma Chapter en ook de organisatoren Roberto en Marco.
En natuurlijk Rachele, de vrouw van Marco, die ik heb leren kennen als het kleine vrouwtje dat achterop bij Marco op hun Sportster de Zwitserse 500 Miles hadden gereden, mega respect voor deze kleine Italiaanse vrouw. Het weerzien is wederzijds warm met al deze mooie mensen en we delen onze passie, de passie voor het extreme rijden. 500 mijlen, of te wel 880 kilometer, binnen 24 uur over onbekende wegen en alleen geleidt door de route op een stukje papier.
De Italy 500 Miles is een endurance rally rit georganiseerd door het HOG Parma Chapter en exclusief voor Harley-Davidson en Buell motoren. Er zijn meer 500 Miles ritten in Europe, zoals de 500 van België, Tsjechië, Duitsland en Zwitserland. En sinds 2 jaar is er ook een 999 (km) in Frankrijk en een 666 (miles) van Mons in België.
Zaterdag, de dag van de rally. Ik wilde uitslapen en om een ‘normale’ tijd aan komen bij het startpunt, de HD dealer in Parma. Maar tja dan ben je wakker he. Dus om rond 10 uur zet ik mijn Ultra in de al reeds geparkeerde groep Harley’s naast de dealer. Michel uit België is er dan ook al. Met hem zal ik de Italiaanse 500 gaan rijden. Ook hier is het weer een goed weer zien van veel bekenden. Het is toch een klein groepje van motorgekken die je op de vele 500 miles tegen komt. Er worden namelijk diverse 500 miles in Europa georganiseerd, zoals de Belgische 500, die van Duitsland, Tsjechië en Zwitserland, maar ook de 999 van Frankrijk en de 666 van Mons.
Voor mij wordt dit de 3e keer dat ik de Italiaanse 500 ga rijden, het is dus al een beetje bekend hoe de planning verloopt. Ik ga me daarom melden bij de organisatie, krijg het rally-shirt, mijn rally-boekje en de route van de eerste etappe, de proloog. Om 11 uur kunnen we beginnen met de proloog. De motor krijgt een sticker, de kilometerstand wordt in het rally-boekje genoteerd en ik kan samen met Michel richting Parma rijden. Bij het winkelcentrum is een groot stuk van de parkeerplaats gereserveerd voor ons. Er komen in totaal 480 motoren opdagen! En met velen kunnen we de uren even rondkomen tot 3 uur. En dan de start. Op zijn Italiaans, dus lekker chaotisch, met mannetjes die persé vooraan moeten rijden, de meest rare fratsen uithalen met inhalen (waar vorig jaar dus een motorrijder zwaar crashte). Het loopt iets georganiseerder op het eerste checkpoint. Hierna rijden we met een lekker tempootje door naar de volgende checkpoints. Bij elk checkpoint krijgen we een stempel in het rally-boek, en de nieuwe route.
We hebben een paar spetters en op de eerste serieuze berg in het Toscaanse gebergte hebben we een koude mist, maar we rijden lekker verder richting La Spezie aan de Middellandse Zee. De zon gaat onder op het moment dat we langs Cinque Terra rijden. We rijden in de nacht door Genua, zelfs langs het punt waar de brug vorig jaar in elkaar gestort was en deze opnieuw gebouwd wordt. Op zeer slechte wegen rijden we door het gebergte ten westen van Genua om vervolgens weer langs de kust naar het oosten te rijden. Dat de weg slecht was ten westen van Genua werd nog een keer overtroffen door de bergwegen ten oosten van Genua richting Parma. Al zijn we onderweg echt elke vorm van richting kwijt, want de weg kronkelt enorm. We moeten echt alle lampen aanzetten om de weg een beetje te kunnen zien en de bochten op tijd te kunnen waarnemen. Michel rijdt enkele etappes voorop, waarna ik hem weer afwissel. Ondanks de slechte wegen, ondanks dat we alle leden maten voelen, genieten ik enorm. Rond 11 uur rijden we Parma in en kunnen ons laatste stempeltje halen bij de Harley-Davidson Dealer van Parma. Mega trots kunnen we tijdens het ontbijt de pin in ontvangst nemen.
869 kilometer afgelegd in 18 uur, van 15.00 tot 11.00. De hoogste snelheid was 111 km/u, de gemiddelde snelheid echter maar 48 km/u. Het hoogste punt tijdens deze 500 miles was 1314 meter. We hebben een stijging gedaan van 17 graden en een daling van 20 graden. De temperatuur tijdens de rally was van 1,5 graden net boven nul tot dik 27 graden in het zonnetje.
Ja dit was weer een mooi 500 miles.
Foto overzicht