Wat een pracht land is dat Tsjechië en om het dan ook met de Harley te beleven is helemaal super.
We hebben de vakantie mooi verdeeld in 3 delen, het eerste gedeelte door het Reuzengebergte, dan een dag in Praag en daarna door de Bohemen. Met de groep hebben we een hoop lol gehad, enorm gelachen, een paar keer moeten vloeken omdat een motor niet lekker of helemaal niet liep, maar keer op keer genoten van elkaar en de omgeving.


De heen reis


De afspraak was verzamelen in Zaandam langs de A7 en daarna doorrijden naar Muiden om de rest op te halen. We reden met 9 Harley''s door naar Duitsland, naar ons eerste hotel in Kirchheim. We hebben dit hotel toegevoegd om de eerste dag niet zoveel kilometers te hoeven rijden, voor ons was het echter toh meer dan 500 kilometer en ruim 6 uur rijden.
Nieuw voor mij in deze groep waren Aad en zijn Jochem als duo passagier op hun Road King en Adry op haar Sportster. Ondanks het aardige stuk rijden hebben we een gezellige eerst avond gehad.


Dag 2 Bozi Dar

De volgende dag hebben we het eerste stuk van de route, zo''n 110 km, snelweg gereden, waarna we de route binnendoor hebben vervolgd. Veel van deze wegen waren 12% hellingtjes en we reden veelal na de regenbuien, waarbij de weg wel nat was maar goed te rijden. We hebben hier onderweg ook kleine stukjes leed gezien, door de vele overstromingen die er waren was complete huisraad uit de huizen gespoeld. Het was duidelijk te zien dat de mensen hier in Duitsland kleine dramaatjes te verwerken hadden.

Doordat we op het laatste stuk een omleiding hadden, vanwege overstroming op de weg, moesten we een andere route rijden. De navigatie apparaten wilde ons steeds terug leiden, maar uiteindelijk hebben we een alternatieve route gevonden die via een modder en stenen pad zeker 14% omhoog ging. Via stoplichten werden we over de weg geleid. En eigenlijk om de hoek renden we de Tsjechische grens over.
En klein stukje verder in Bozi Dar was ons hotel.
Gerard had inmiddels behoorlijk wat problemen ondervonden met zijn Road King, bij het hotel hebben we nog een keer goed gekeken en de eerder aangebrachte isolatie tape hebben we nog een keer stevig aangebracht.
De 333 km hebben we rollend 5 en een half uur over gedaan.

Dag 3 Spindleruv Mlyn

We hadden gisteren al de nodige wateroverlast langs de route gezien en deze ochtend kregen we van verschillende kanten bericht dat het noodweer op verschillende plaatsen had toegeslagen, onder andere hoorde we dat Praag onder water zou staan. We gaan het afwachten want dat is pas over 2 dagen.
Vandaag staat een rit door het Reuzengebergte op de planning.
De wegen zijn op enkele plekken heel slecht, ook de rails overgangen zijn niet zoals we gewend zijn in Nederland, met alleen een bewaking door lichten. Maar de hellingtjes van 14% maken weer een hoop goed.
Onderweg hebben we af en toe last van een afgesloten weg, waardoor we een iets andere route moeten rijden.


We nemen een eerste pauze bij het restaurant met houten snijwerk poppetjes en leuke bediening.


De volgende stop is voor de lunch, die we zo rond half 2 gaan nuttigen. We krijgen namelijk niet bij iedereen de kans om ons geld bij hun op te maken een drinken en eten. Na de lunch is het tijd geworden om de regenpakken aan te trekken want het gaat doorzetten met regenen.
In de regen gaan we lekker door met de aan een geschakelde S-bochten en stijgingen van zeker 14%. Zelf één stijging was meer dan de 14% en in de regen werd de moeilijkheidsfactor aardig opgeschroefd, ook was het asfalt van hele goede kwaliteit op dit stuk.
Ons hotel voor de komende 2 nachten ligt in het wintersportgebied van Spindleruv Mlyn.
Vandaag zijn we om 8.45 gaan rijden en zijn we om 19.15 aangekomen bij het hotel.
Tijdens de borrel, nog voor het eten, voegen Bob en Renee zich ook bij de groep, waardoor het aantal Harleys nu op 10 is gekomen en de totale groep op 13 man/vrouw.
In de after-ski bar is het nog even zeer rumoerig geweest, waarna we als groep in het hotel zijn gaan eten.

Dag 4 Rondrit Reuzengebergte


De vorige dag was besloten om vandaag iets later op pad te gaan, dit omdat het aantal kilometers voor vandaag iets meer dan 200 km zal zijn en we, als groep, ook wat moeier zijn.
Om 10 uur rijden we nu met 10 motoren de weg op, echter bij de eerste bocht laat de Softail van Henk het afweten, olie lampje aan en het lampje van het motormanagement systeem brand. Henk besluit om de Harley dealer te bellen en we gaan met AadT voorop als groep verder. We hebben mooie aaneengesloten S-bochten waar we optimaal van genieten.

Aad en Ingrid hebben na overleg met Henk besloten om richting Henk te gaan die nog bij de Harley Davidson dealer stond, inmiddels hadden ze wel de motor bijna weer in elkaar gezet, maar Henk vond het veiliger als hij begeleiding had als hij weer terug reed naar het hotel.
De groep werd dus weer een stukje kleiner en helaas was het weer voor ons minder gunstig, we hebben veel regen over ons heen gehad. Onderweg, door de regen, zijn we ook langs de Skoda fabriek gereden, een leuk gezicht waar verschillende generaties Skoda auto''s op veel plekken te vinden waren.
Om 5 uur waren we na een prachtige rit weer terug in het Hotel.
Bijna 2 uur later, terwijl al lekker aan het genieten waren op het terras tegen over het hotel, kwamen Henk, Aad en Ingrid aangereden. Veilig en wel hebben zij ook hun rit van de dealer naar het hotel gemaakt.
Voor het avondeten hebben we gekozen om te eten bij de pizzatent in het dorp ''beneden''. En naast de gebruikelijke (luidruchtige) gezelligheid hebben we ook erg lekker gegeten.
Mijn motor heeft afgelopen dagen ook wat problemen gekend, stotteren bij wegrijden, veel zwarte rook uit de uitlaat en moeilijk stagonair draaien. Daarom heb ik de bougies van mijn Road King eruit gedraaid en schoongemaakt.

Dag 5 Route naar Praag


In tegenstelling tot de vorige dag begint de dag vandaag met mooi blauw weer. In plaats van mijn leren jas, heb ik vandaag mijn zomer jas aan. Erg lekker vrij rijden zo.

Tijdens de eerste koffie break besluit Bob om, samen met zijn Renee, naar de HD dealer te gaan. Hij heeft problemen met het losschieten van zijn bougie kabel en ook ondervind hij problemen met zijn voorvork. Het zekere voor het onzekere heeft hij gedacht.
In het volgende stukje krijg ik bezoek van een wesp in mijn mouw. En aangezien de wesp dat niet echt leuk vond heeft hij mij in elk geval 1 keer gestoken, wat een behoorlijke rood en geïrriteerde plek heeft opgeleverd.
Nadat ik de wesp heb geloosd, volgen de S-bochten zich mooi achter elkaar op. Onderweg een mooi kasteel/klooster gezien, en later nog één. Verder hebben we nog herten gezien, grote roofvogels in de lucht, de zwarte en rode wauw. Leuke dorpjes met op veel plaatsen groepjes met mensen die kijken en leuk zwaaien, waarbij wij natuurlijk ook terug zwaaien.
In Praag zijn we naar de Harley Davidson dealer geweest, t-shirt en olie kopen, en voor de andere ook de nodige spullen. De motor van Bob stond netjes op de brug voor de reparatie aan de voorvorkpoten. Deze dealer heeft ook een mooi HOG chapter terrein met een eigen bar.
Het hotel waar we eigenlijk zouden overnachten was voor ons overboekt en na een goed gesprek door Henk zijn we netjes overgeboekt naar een ander zeer net hotel met een eigen afsluitbaar parkeerterrein voor onze Harley motoren. Veel gebouwen in Praag, zoals ik het nu zie, zijn oud en zeer verwaarloosd. Maar er staan ook mooi gerestaureerde gebouwen tussen. Maar dit op de foto is toch wel wat je veelal ziet.

Het eten hebben we gedaan in een restaurant net om de hoek wat ons heel goed eten heeft voorgeschoteld. Mijn stukje eend was in elk geval super mals en lekker.

Dag 6 Praag


Vandaag dus geen motorrit voor ons, we gaan Praag in. Behalve Gerard, want hij heeft besloten om met zijn Harley naar de dealer te gaan, dit omdat hij de dag ervoor niet zelf de bougie kabel kon vervangen. En Bob en zijn Renee, want Renee had net gehoord dat haar scriptie onvoldoende was en daarom besloten ze om terug naar Nederland te gaan.
Wandelend zijn we van het hotel naar de rivier de Moldou gelopen, waar deze wel last had van hoogwater maar zeker niet overgelopen.
Tijdens de lunch heeft Gerard zich weer bij ons aangesloten, maar toch ook weer besloten om terug te gaan naar de dealer omdat bij het terugrijden het toerental zijn motor enorm hoog opliep, meer dan 4000 tpm.
Wij hebben naast een boottocht verder enorm genoten van de oude stad, de Karel brug, winkeltjes, Hard Rock café, het oudste biercafé van Europa en andere hoogte punten.
''s Middags besloot een deel van ons groepje om met de taxi naar huis te gaan. Wij zijn echter als bikkels gewoon lopend naar het hotel terug gegaan.
Het avondeten hebben we wederom bij Summa Arx genoten, waarbij Gerard ook weer kon aansluiten. Hij vertelde dat de temperatuursensor defect was.


Dag 7 route naar Vimperk


We hebben Praag verlaten. De route gaat door een mooi groen glooiend landschap met af en toe een helling van 14% maar toch zijn we ongemerkt naar de 1155 meter hoogte gereden. We rijden langs een enorm stuwmeer en door enorme bossen.
We maken een lunch stop bij Kasperske Hory, hier is een motormuseum (en een bier en speelgoed museum). Het motormuseum is gevestigd op de zolder van het multi pand, waar ook het pizza restaurant in zit. Een leuke verzameling motoren, van EZ tot een mooie Indian.

''s Avonds in het hotel in Vimperk is de groep aardig gaar. Zelfs Aad besteld alleen een salade met een sinaasappelsap en zelfs de salade is niet helemaal opgegeten.

Dag 8 Rit door de Bohemen


We besluiten om een kleinere route te gaan rijden tov de ontvangen route van Vrijuit. Het Bohemen landschap is glooiend en heuvelachtig, maar zeer mooi. We stoppen bij een gigantisch kasteel met een hoge toren, die natuurlijk beklommen moest worden.

De groep besluit om te splitsen, een deel wil graag minder kilometers maken en ook relaxen in het hotel. Wij gaan met een kleiner groepje, 4 Harleys, de lange route rijden. Onderweg hebben we nog wel een kleine regenbui gehad, maar verder enorm genoten. Ook zijn we nog langs fabriek of opslagplaats gereden met radioactieve spullen! En dat 2 keer omdat Aad de route verkeerd had ingetikt ...

''s Avonds hebben we de komende verjaardag van Ingrid volop gevierd met slingers, ballonnen en vuurwerk! De avond was bijzonder en gezellig!!

Dag 9 Het eerste stuk van de rit naar huis


We staan vandaag vroeg op om ook vroeg op pad te gaan. Het is droog maar wel bewolkt en de eerste kilometers rijden we direct de wolken in, op 1000 meter hoogte zitten we er vol in. Op sommige stukken is het zicht in de mist/wolken bijna gereduceerd tot nul.
Na een kilometer of 45 gaan Aad en Jochem hun eigen weg richting Frankrijk, zij hebben daar afgesproken met hun familie. Wij rijden de andere kant op en gaan nog een stuk binnendoor.
In Regensburg doen we een lunch pauze bij de Harley Dealer. Een mooie zaak met natuurlijk een kleding hoek, maar ook een Harley Café met een lekkere hamburger! Ruud had voor zijn kleinkinderen nog wat kleren gekocht, maar aan één van de t-shirts zat nog een beveiliging. Toen hij er achter kwam was echter de winkel al gesloten, dus een klein beetje paniek bij Ruud. Met dank aan de uitbater van het Harley Café is toch de beveiliging er af gehaald.

Het laatste stukje naar Wurzburg was snel afgelegd, waarbij we ook nog een paar reetjes hebben gezien. Het hotel was een strak zakelijk ding, waar nog wel een trouwerij gehouden werd. Maar wat gezelliger was, was dat er een biertuin aan de overkant was. Hier hebben we nog een klein feestje gemaakt als laatste avond. Aad zat direct aan de grote mannen bier, Henk en Gerard aan de kleine mannen bier, de bediening gedaan werd door een dame met dubbel adhd, die lekker met Ruud samen kon zijn.
Tijdens het eten hebben we veel lol gehad. En na het eten werden we wel wat luidruchtiger, waarbij Ruud nog moest kijken of zijn bier kon schuimen en de eigenaar ook moest kijken wat voor groep we waren. Al snel had hij 2 flessen Secco op tafel gezet met de nodige glazen, zodat we met zijn instemming nog even gezellig door konden gaan.
Als toetje kreeg Ruud nog een kaasbollen voorafje voorgeschoteld. Hilariteit alom.

Om het allemaal een beetje te laten zakken hebben we nog een kleine wandeling gemaakt, waarbij ik samen met Adry nog gekeken hebben bij een lokaal muziekconcert.
Het was een mooie afsluiting van de week.

Dag 10 De rit naar huis


De volgende dag was het weer vroeg opstaan en na het ontbijt hebben we de Harley''s gestart en zijn we op pad gegaan. Nadat we de regenpakken hebben aangetrokken konden we de komende regenbui aardig aan, maar lekker rijden was toch even wat minder.

Verder had ik nog een incidentje met een vrouw in een auto die ons in eerste instantie niet doorliet toen we met z''n allen door de file reden. In de regen gaf deze aardige mevrouw ons geen ruimte en moesten we rare bochten maken om door te kunnen rijden. Later kwam deze vrouw in haar autootje angstvallig dicht naar mij toe waardoor ik toch echt genoodzaakt werd om flink naar rechts uit te wijken! Een aardig aanslag op mijn gemoedsrust daar rijdend door de enorme regenbui op de snelweg waar een snelheid aanhielden van ongeveer 110 km/u.
Maar ook hier zijn we lekker uitgekomen.
Bij de Nederlandse grens werd het droog en na het welverdiende koffie met taart hebben we het laatste stuk en rap tempo afgelegd. Een ieder is zijn eigen weggegaan en zijn en haars weg gezocht naar huis. Het was een super gezellige en leuke vakantie waarbij het Reuzengebergte de mooiste indruk op me heeft achtergelaten, voor wat betreft het rijden.


Daarbij wil ik speciale dank geven aan mijn leuke reisgezelschap:
Henk en Ria
Aad en Ingrid
Aad en Jochem
Sjaak en Renée
Bob en Renee
Adry
Gerard
en natuurlijk onze Ruud (die we eigenlijk gewoon achter hadden moeten laten op de eerste dag!)


De enkele pech gevalletjes naast elkaar:

Wat we in dit rijtje nog missen is het motormanagement systeem van Henk en het roken en sputteren van mijn motor.

Totaal aantal gereden kilometers: 3200 km


Het weer was van lekker zonnig met bijna 30 graden tot harde koude regen met een temperatuur van onder de 20 graden.

MichielsHarley

de Harley rijder