Mijn Road KingHarley-Davidson Road King Classic 2002

We schrijven juli 2018 en Harley-Davidson presenteert in het kader van hun nieuwe programma More Roads de nieuwe modellen voor 2019-2020. Een van deze modellen is de Pan America, een geheel nieuw model voor een nieuw segment, namelijk de adventure motorfietsen.

De adventure bike wereld wordt al jaren gedomineerd door BMW met hun GS R modellen. Hierna volgen fabrikanten als Ducati met hun Multistrada, KTM Adventure, Suzuki V-strom, Yamaha Super Tenere, Kawasaki Versys, Triumph Tiger en natuurlijk de Hond Africa Twin. BMW heeft met de GS R modellen al jaren de markt stevig in handen, de nummer 1 van de verkochte motorfietsen en elk jaar wordt de BMW weer een stuk verbeterd en verfijnder.

Een moeilijke markt

Zoals in de intro al beschreven is de adventure markt een moeilijke markt. De klant, de motorrijder, heeft een behoorlijk wensen lijstje voor wat de motor moet kunnen, echter rijdt maar minder dan 10% met hun adventure fiets off-road. De meeste all-road adventure motorfietsen zien nooit iets anders dan asfalt, maar dat neemt niet weg dat de stoer ogende motor een grote markt vertegenwoordigd.
Als Harley-Davidson hier maar een klein deel van kan innemen, om te beginnen met die motorrijder die al een Harley toerfiets in de garage heeft staan en er naast nu nog een BMW GS R 1200 of Ducati Multistrada, dan zal het een succes worden.

De presentatie

Harley-Davidson presenteerde ons in 2018 de Pan America. Op papier, een computer edit, een knip en plak render plaatje, maar het gaf een idee waar de Motor Company naar toe wil. Ook zien we een nieuw motorblok in de computer render. Dat belooft wat. Tijdens de presentatie worden weinig details prijs gegeven en blijft het voor de markt nog een beetje gissen.

In juli 2018 heb ik de volgende blog geschreven Nieuwe Harley Davidson modellen in 2020

En dan is het  november 2019, de EICMA in Milaan wordt geopend en Harley-Davidson presenteert haar nieuwe modellen, waaronder de Pan America. Maar ook de Bronx en de Streetfighter staan op de bhüne. 

Harley-Davidson op 2019 EICMA in Milaan 

Nieuw modulair motorblok

Tijdens de EICMA worden ook de details van het nieuwe motorblok duidelijker. Het Revolution Max motorblok is een evolutie van de Revolution X die in de Street 750 (en 500) zat en ergens ver weg ook DNA verwantschap heeft met het Revolution blok in de VRSC Street-Rod en V-Rod modellen, die tussen 2001 en 2017 werden geleverd.
Dit nieuwe Revolution Max motorblok is meer modulair opgezet als de voorgangers. In de Pan America zal het blok 1250 cc meten, maar er zijn ook modellen van 975cc, 750cc en zelfs 500cc als prototype klaar, denk aan de Bronx, Streetfighter en de Bareknuckle.

Harley en adventure bikes

Voor Harley-Davidson is het niet helemaal nieuw het adventure segment.
Recent hadden ze met de Buell al een model die aardig konen meekomen in de All-Road, Adventure of Dual Sport markt. De Buell Ulysses XB12X, 2005-2009, was een zeer uitgebreide motorfiets met veel opties om te genieten van een off-road avontuur, als ook bergpassen met asfalt onder de sloffen.

In 1984 heeft Harley-Davidson nog de MT350 en MT500 gehad. Een militaire uitvoering met een ééncilinder rotax motorblok. In samenwerking met Armstrong-CCM werd van 1984 tot laat 1999 dit model gemaakt. Op speciaal verzoek van het Amerikaanse leger, daardoor zijn er geen wegexemplaren gemaakt. Soms zie je er nog 1 staan, bij een dealer, zoals in België bij American Lifestyle in Zwijndrecht.
En recent werd nog een MT500 model in een veiling aangeboden. Unieke HD MT500 in veiling

More Roads Strategy

Harley-Davidson presenteerde in 2018 haar nieuwe strategie, More Roads. In dit plan dat meerdere jaren zou moeten gaan bestrijken, werd genoemd dat er veel nieuwe modellen zou gaan komen, nieuwe ontwikkelingen en doorontwikkelingen.
De strategie is te vinden via de volgende LINK.

 

MichielsHarley

de Harley rijder

VTEM News Stack