Dit jaar gaat de grote motorvakantie naar de Pyreneeën. Het idee is om van de westkant naar de oostkant te rijden over en langs de highlights in de Franse en Spaanse bergketen. Mijn route die ik vooraf had gemaakt gaat mij via die highlights leiden, verder niets gepland, dus het zou letterlijk een avontuur gaan worden.

Een maal per jaar, de 2e zondag van juli, is er een bijzonder treffen op de hoogst begaanbare weg in Europa, de Stella Alpina Rally op de Col du Sommeiller, en ik was er dit jaar bij!

We rijden het zijstraatje in van de Avenue de la Bourdonnais en plaatsen onze motoren in het stukje park met uitzicht op de Eifel toren. Tijd voor de volgende fotoshoot van vandaag.

Normaal gesproken ben ik rond deze tijd, half juni, al een paar keer op stap geweest met de motor, maar corona gooit nog steeds die plannen door de war. Ook is het best druk met werk en daarom deze 3 dagen er even uit. Hotelletje geboekt, vrijdag heen naar de Eifel, de zaterdag rondrijden en zondag weer terug.

Het belooft ook deze dag weer een mooie dag te worden, dus een mooie dag om wederom de Pan America de weg op te sturen. Met de ervaring van de dag ervoor mbt de navigatie, maak ik de route van vandaag iets eenvoudiger.

Mijn tweede dag op de Harley-Davidson Pan America Special begint nadat ik rustig wakker ben geworden zet koers richting mijn eerste fotoplaats van de dag. Maar eerst een stuk snelweg.

Mijn Pan America 1250 Special is gearriveerd bij de Harley-Davidson dealer.

Bij Mill, langs het defensie kanaal, wat tegenwoordig het Peelkanaal heet, staan nog sporen van de oorlog. 

Het Paasweekend valt vroeg dit jaar, net een dag na mijn eigen verjaardag dus een lang weekend en goed voor de eerste echte kilometers in 2021.

Een jaar na de presentatie van het demo model van de Pan America op de motorbeurs, op 22 februari 2020, heeft Harley-Davidson op 22 februari 2021 de nieuwe Pan America gepresenteerd.

Het unieke motormuseum op de Timmelsjochpas in Oostenrijk is afgebrand en hierbij zijn zeker 350 unieke motorfietsen en unieke auto's in vlammen opgegaan.

Met de voor 2021 aangekondigde Harley-Davidson Pan America wordt het druk in het adventure motorfietsen segment. 

Een jaar dat overheerst werd door Covid-19, want door corona werden alle geplande ritten afgelast of verplaatst. Een jaar die wel 'normaal' begon en daarna de twist kreeg die een behoorlijke impact heeft gehad.

Ik volg mijn route over de zandpaden. Ik heb net een heerlijke rit gereden van Nijkerk, via Garderen naar Hoog Soeren en zo door naar Otterlo. Daar rij ik via verschillende onverharde wegen de Beekdalseweg in Otterlo op. En daar ging het even mis.

Harley-Davidson heeft de release datum vrijgegeven van de Pan America, de all-road motor van de MoCo. Op 18 en 22 februari houden ze de presentatie van wat we nu al kunnen zeggen een stap voor Harley in een nieuwe richting.

Het is 's morgens vroeg als ik op de BMW zit richting Beek, bij de Duitse grens. De zon komt als een oranje bal achter de horizon omhoog. De temperatuurmeter geeft net niet 1 graden boven nul aan. Vandaag gaan we een stuk van de TET rijden.

De geruchten machine draait hard. Vanwege corona wordt door Harley-Davidson de presentatie van nieuwe modellen niet tijdens de motorbeurs in Milaan gehouden en moeten we het nu doen met geruchten en wachten tot januari of februari.

Oktober heeft vaak mooie dagen en ook vaak natte, regenachtige dagen. Dit derde weekend van oktober was een mooi en zonnig, dus goed om weer even met de motor een paar rondjes te maken.

Het Zwarte Woud blijft trekken dit jaar. Geen tentje of hangmat dit keer mee, maar met Peter wel een beetje op de bonnefooi Duitsland in.

Een jaarlijks terugkerende rit om geld in te zamelen voor KiKa. Vanwege corona dit jaar in een iets andere vorm en minder deelnemers.

Een stukje rijden met de Harley power-cruiser, de 2020 versie van de Harley-Davidson Low Rider S.

Afgelopen weekenden was ik ook al in het Sauerland, maar dat weerhield mij er niet van om dit afgelopen weekend weer te gaan, al kreeg deze wel een rare en nare twist.

We kennen natuurlijk allemaal al het elektrische kanon van Harley-Davidson. Waarschijnlijk al een keer op gezeten of een stukje mee gereden. De kick van de acceleratie bij het verkeerslicht is fenomenaal, in 3 tellen naar de honderd. En op dat moment kan je niet eens tellen want het gaat zo bloedsnel, maar volgens de meetgegevens, ook uit onafhankelijke testen ligt het tussen de 3 en 3,5 seconden.

Vanwege corona zijn dit jaar heel veel ritten afgezegd en of verplaatst in de agenda's. Zo ook de openingsrit van het Amsterdam Chapter. Zondag 26 juli konden we dus als Chapter weer bij elkaar komen.

MichielsHarley

de Harley rijder