Mijn Road KingHarley-Davidson Road King Classic 2002

Er zijn foto's opgedoken van een geparkeerde Pan America. De grijze uitvoering staat in een garage, na waarschijnlijk een van de vele ritten die het model moet maken voordat het echt productierijp is.

Deze Pan America ziet er iets anders uit als het prototype.
Direct duidelijk te zien is de uitlaat, een enkel uitlaat gat tov de eerder getoonde 2. Ook de beugels aan de voorkant zien er nu volwassen uit.

Op deze foto's is beter te zien hoe het model er straks in het echt uit komt te zien. De grijze kleur met het grote Harley-Davidson bar-and-shield staat hem ook goed. De gespaakte velgen, waar de spaken aan de buitenkant van de velg komen te staan, laten een tube-less ontwerp zien. Een groot TFT scherm, met diverse knoppen aan het stuur geven ook aan dat het hier om het S model zou gaan, het topmodel.  

Ik zie nog wel verbeterpunten, zoals de oliepot aan de rechterkant van het stuurd. Dit reservoir is voor de voorrem, maar is eigenlijk gedateerd, zeker als je naar de huidige Harley modellen kijkt, waar het oliereservoir netjes weggewerkt is. 

Mooi is het kuipgedeelte dat vast aan het frame zit, met het TFT scherm. De lampen partij aan de voorkant is nog even een verrassing, zoals wellicht de mogelijkheid van meedraaiende lampen of op een andere manier het voorkomen van het zwarte gat bij strak insturen. De beetje verscholen stuurdemper zal het stuur weerhouden om grote klappers te maken als je door rul zand stuurt.

De Pan America zal uitgerust worden met Brembo remmen en in de S uitvoering elektronisch verstelbare veerdempers, wat nu toch wel een beetje gemeengoed is in dit segment van dual-sport.

Verrassend is dat Harley de kettingaandrijving behoudt op dit model. Na meer dan honderd jaar de riemaandrijving als standaard te hebben, is dit wel een goeie stap op een all-road. Ik moet er niet aan denken om een steentje tussen mijn belt en de pully te krijgen als ik door ruig terrein aan het rijden ben. De belt staat al strak en op dat moment is een gat of breuk snel gebeurt. Goed dus dat de ketting op dit model zit.
Een eventuele optie op de Pan America is gietwielen, maar wederom als je in ruig terrein wil rijden, wil je ook dat de spaken de harde klappen een beetje gaan opvangen, natuurlijk samen met het up-side down voorvork systeem.


De Pan America in het "wild"


 

MichielsHarley

de Harley rijder

VTEM News Stack