De line-up voor de 2018 Softail modellen van Harley-Davidson laat enkele hele mooie veranderingen zien.

Niet alleen lepelen ze het nieuwe Milwaukee Eight blok, dat we al kennen van de touring modellen, nu in de Softail, maar hebben ze ook een nieuw frame gemaakt met nieuwe vering.Niet zo lang geleden was een nieuwe model uit Milwaukee voorzien van een nieuw wiel of een andere paintset en soms werd een model voorzien van een nieuw frame, eens in de 10 jaar.

Maar nu verrast Harley ons eigenlijk elk jaar, wat al begon met de introductie in 2013 van de project Rushmore motoren voor het 2014 modeljaar. Een lijn met touring modellen waar volgens Harley enkele jaren aan gewerkt is en het meest zichtbaar werd in de nieuwe kuip met infotainment systeem op de touringmodellen met badwing zoals de Street Glide, Ultra en Road Glide.

Vorig jaar werd voor het modeljaar 2017 de Milwaukee Eight geïntroduceerd, waarbij deze als eerste alleen, traditie getrouw, in de grote touring modellen werd gezet. Maar samen met dit blok werd ook een nieuwe voor en achtervering geïntroduceerd.

En nu dus het Milwaukee Eight blok in de Softail modellen.

In de week van 22 augustus is de line-up bekend gemaakt aan haar eigen dealers en dus lekt al wat informatie uit.

Acht nieuwe modellen geven de grootste verandering in de Softail lijn aan, met om te beginnen een nieuw frame, met nieuwe vering. Het frame is een stuk lichter dan het 2017 model, tot 35% stijver, wat een verbetering geeft in de overall performance van de Softail modellen.

MAAR de 'oude' Dyna modellen zijn vanaf 2018 nu in een softail frame te vinden. 

  

Het nieuwe frame heeft dus ook een nieuwe achtervering. Deze nieuwe vering zit nu meer IN het frame, tov de pre-2018 modellen van de softail waar de vering onder het frame zat. Door deze opstelling kan de vering ook eenvoudig aangepast worden en is de grondspeling van de softail modellen groter geworden, wat je direct zal merken in de bochten.

Bij diverse modellen is ook de voorvork aangepast aan de huidige rij standaarden en wensen. Hierdoor zullen stuureigenschappen en het comfort nog meer toenemen.

Verder zijn enkele modellen aangepast, wat goed te zien is in de Softail Heritage, wat nieuwe afsluitbare koffers gaat krijgen en daarbij een concurrent gaat worden van de Road King.

De nieuwe Fat Boy is nog meer stylistischer geworden, waarbij het voorwiel nu even breed of eigenlijk nog breder dan de achterband van de Softail Slim!

Kortom de oude Dyna bestaat niet meer, de nieuwe Softail past daarentegen mooi in de line-up tussen de Sportsters en de bigtwin touring modellen.

 

En met de introductie van deze nieuwe Softail lijn is ook, een beetje stilletjes, maar zeker niet onverwacht, nu officieel de VRod-VRSC en Nighrod Special niet meer te leveren. De 2 modellen in de 2017 uitvoering waren dan ook de laatste die van de lopende band komen rollen. De voor Harley-Davidson unieke motorfiets, met het voor die tijd vooruitstrevend, door Porsche verder getuned en watergekoelde v-twin blok met hoge toeren en veel pk's, is daarmee ook niet meer te vinden in de stal van HD modellen. De kleine Street modellen hebben wel weer een blok dat genen heeft meegekregen van hun grote broer. Een motor die indertijd een nieuwe doelgroep moest aantrekken heeft het na 16 jaar, introductiejaar was 2001, niet verder uitgehouden.

 

Fat Boy Slim  Heritage   

 

En dan nog 3 foto's van de CVO Ultra Limited 2018
Deze Harley's hebben vanaf model 2018 het grootste motorblok van Harley gekregen, en wel het 117 ci (1923 cc) blok!! Deze brengt het gigantische trekkracht via de riemoverbrenging naar het achterwiel. Elk model is voorzien van de unieke CVO painset en volledig volgehangen met de extra's voor deze toerbuffels.

Black Earth Fade Odyssey Blue

 Burgundy Cherry Sunglo Fade

MichielsHarley

de Harley rijder