Een geheel nieuwe Harley Davidson motorfiets, na 13 jaar een geheel nieuw platform, een kleiner en watergekoeld motorblok, of te wel de geheel nieuwe HD Street in 500c en 750cc uitvoering voor echt stadsverkeer.


De Street 500 en 750 zijn gebaseerd op het nieuwe watergekoelde Revolution X motorblok. Dit motorblok staat onder een hoek van 60 graden, gelijk aan de Revolution van de V-Rod serie. Ook dit blok heeft waterkoeling om het aan de laatste emissie normen te laten voldoen. En voor het eerst presenteerd Harley een motormodel kleiner dan de reeds bestaande Sportster 883.

Het nieuwe modeljaar 2014 werd eigenlijk gepresenteerd in het project Rushmore, in augustus werden de nieuwe touring modellen gepresenteerd, wat een behoorlijke upgrade is van de bestaande modellen. Maar dit kleine model zat niet in de aankondiging. In de nieuwe Dark Custom serie zijn dus deze 2 motoren gepresenteerd, speciaal voor de young-urban-riders.

 


Met deze nieuwe motoren snijdt Harley Davidson een nieuwe markt aan, de jonge stadsrijder. De lijn van de motor laat wel de eigen Harley stijl zien, laag, lang en breed. In de nu gepresenteerde kleuren set zal dit ook de meer jongere rijder aanspreken.

Door het nieuwe frame, rondom het nieuwe motorblok, is 50 mm meer grondspeling verkregen en een 50 mm langere veerweg ten opzichte van de Iron 883.


Het motorblok is een evolutie op het Revolution motorblok van de VRod serie en dus een traditie breuk met de andere lijn van motoren, zoals de Sportster. Het blok heeft 2 kleppen per cylinder en brandstof injectie. Het heeft de mooie naam meegekregen Revolution X.


Het instrumentarium op de Street is simpel gehouden, een enkele snelheidsmeter met een klein digitaal gedeelte voor de details. Door de plaats op het stuur is de meter ook goed af te lezen in de meeste rijcondities.



De nieuwe Street wordt in de nieuwe fabriek in India (Bawal, Haryana net buiten Delhi) gebouwd, maar waarschijnlijk ook in de Amerikaanse Kansas fabriek. De Street is eigenlijk ook speciaal voor deze enorme Indiaase groei markt bestemd. Het gaat ook een prijs krijgen lager dan de goedkoopste Harley, de Super Low. Doordat de Street hoofdzakelijk in India gebouwd zal worden, zal ook het ook veel (goedkopere) Indiaase onderdelen bevatten, wat direct van invloed zal zijn op de lagere verkoop prijs.

In eerste instantie zullen Portugal, Italie en Spanje de markten zijn waar de Steert verkocht zal worden, buiten dus de Indiaase en Amerikaanse markt. Deze motoren zullen uit India komen. De Noord Amerikaanse markt zal verzorgd worden vanuit de fabriek in Kansas.
De verwachting is dat de motor half 2014 beschikbaar zijn komen voor verkoop.

Harley Davidson heeft veel tijd gestoken in de looks van de nieuwe Street, het oogt nog steeds als een Harley, waarbij de koeling van het blok wel een prominente plaats heeft gekregen, maar niet storend in de lijn van de motor.

Nadat halverwege dit jaar in India de eerste spionage foto''s opdoken van de kleine Harley, nog uitgevoerd zonder Harley tekens, heeft de fabriek in Milwaukee nu dus de motor officieel gepresenteerd. Een motor voor een specifieke doelgroep, de jongeren, voor een specifiek werkterrein, de stad. Maar wel met het zelfde thema als alle andere Harley motoren, het gevoel en beleving van de Harley sensatie.

De directe concurrentie is natuurlijk de Japanse serie kleine customs, zoals de Honda vt750, het chopper model.

Ik denk eigenlijk dat het naast de nieuwe doelgroep ook een mooi model zal worden voor de custom wereld. Een leuk blok met een frame waar je veel aan kan bouwen en verbouwen.
Harley Davidson heeft al een voorproefje hierop genomen, door een Bobber, Cafe racer en een Street Fighter neer te zetten. De bouwer van deze modellen is mij niet bekend.

En dan og een paar foto''s van de nieuwe HD Street:

MichielsHarley

de Harley rijder