De BMW GS staat inmiddels een week in de garage en kan ik al een aardig beeld schetsen van de rijeigenschappen van deze all-road motor van BMW.

Elke motor moet je leren kennen om het beste ervan eruit te kunnen halen. Maar de BMW GS is niet voor niets al jaren het best verkochte model in Nederland, een motor waar je heel makkelijk mee wegrijdt en eigenlijk al direct op kan genieten. De zit moet natuurlijk goed zijn en de GS R1200 is een grotere of eigenlijk hogere motor dan de kleinere F GS.

Een paar rondjes Noord-Holland zat er afgelopen week zeker in, even na werktijd de motor op. De dijkjes en kleinere wegen gaven direct al een mooie indruk op waar de GS toe in staat is. Donderdagmiddag kon ik de motor voor een iets langere rit de garage uittrekken en daarom stuurde ik over de kleinere wegen langs de verschillende watertjes. De motor geeft constant de juiste informatie terug aan jou als rijder. Sturen gaat eigenlijk direct heel soepel en scherp. Op hogere snelheid door een krappe bocht geeft ook geen verrassingen. De langere bochten waar je met een iets hogere snelheid door heen kan, kan je ook deze GS goed plat de bocht door krijgen.
Voor deze rit had ik de topkoffer verwijderd, gewoon omdat ik die nu niet nodig heb en het om die reden ook een minder logge machine lijkt. 

Toeren motor

De GS boxer motor met 1170 cc levert een dikke 105 pk vindt het niet erg om toeren te maken. Waar mijn Harley-Davidson Ultra het niet erg vindt m te toeren met 2000 tpm, wil deze GS ook wel iets harder. Maar toeren op de dijkjes in Noord-Holland of door het Utrechtse Heuvelland is ook voor de GS niet lastig. En wil je dan even inhalen, omdat er een auto voor je zit die zit te trutten, terugschakelen en gas er op. Het voorwiel komt dan iets los, je trekt door in toeren, rijdt al snel ver in het illegale snelheidsgebied, maar de kik is lekker. Ja hard gaat deze GS ook.

Remmen

Om de motor te leren kennen doe ik ook op verschillende plekken een gecontroleerde "nood" stop. Beetje snelheid en dan vol in de remmen. De achterrem doet in die gevallen niet mee, want de motor veert hard in aan de voorkant, want ook grip oplevert voor de motor. Stoppen doet de 225 kilo wegende motor zeer goed en gelukkig ook voorspelbaar.


De BMW GS R1200 is een allemansvriend


Sturen in bochten

Zoals ik in de opening schreef stuurt de GS makkelijk, voorspelbaar en strak. Of je nu met lage snelheid een bocht wil maken of keren op de weg, of dat je op hogere snelheid een bocht neemt, de GS houdt koers en doet geen rare dingen. Wel merkt ik het verschil in de diverse instellingen van het ESA veersysteem. Dit zal ik in een volgende blog verder uitwerken. Maar als je de ESA instelt op 2 personen of nog erger de off-road stand en je rijdt alleen zonder bagage, dan zwabbelt de GS in de bochten. Dus instellen op de juiste stand en genieten van de bochten.
De bochtentechniek verschilt niet zo veel van andere motoren. Omdat je wat hoger zit is het wel mogelijk om het tegen-sturen en naast de motor 'zitten' te combineren. In al deze gevallen hou je de controle over de motor en belangrijker over de bochten en de richting waarop je wil met je motor.

Benzine verbruik

In het weekend heb ik 2 dagen genomen om te genieten van het mooie herfstweer, droog, fris, maar lekker voor een rondje op de motor. De GS liet mij zaterdag naar Den Oever sturen. Een rustig tempo, op verschillende wegen reed ik tussen de 60 en 100 km/u. Wel stevig doorrijden, dus goed door de bochten en op de langere rechte stukken direct naar de 100. Op zondag had ik een route binnendoor naar Bennekom, even een bakkie doen bij mijn moeder. Ook hier ging de snelheid toch vaak van 80 tot 100 km/u.
De 20 liter tank kon ik weer vol gooien, 1 liter om precies te zijn en dat liet voor deze 2 dagen een verbruik zien van 1 op 16,7 en dat met gewone Euro95 benzine.
Voor de terugweg naar huis heb ik de tank afgetankt met Euro98 waar tot maximaal 5% ethanol in zit. Het duurde echter even het computer systeem het verbruik en de verwachte range kon uitrekenen. Dat kwam denk ik omdat ik het contact niet uit heb gezet en om die reden had de computer nog de oude waarde in zijn geheugen. Na 80 kilometer gaf de computer de verwachte range aan. Mijn tempo lag hoog, tussen de 100 en 130 per uur. De gecombineerde actieradius was bij thuis komst net geen 400 kilometer, dus bijna 1 op 20. Netjes met die snelheid. Maar dus wel met Euro98.

Zithouding

De zithouding op een motor is natuurlijk echt iets persoonlijks. Ik ben gewend op mijn Harley motoren om mijn voeten voor mijn lijf te hebben, en niet onder me zoals op de GS, dus dat is dan even wennen op een langer stuk. het geeft wel de juiste controle op de motorfiets en je voelt ook echt de motor. De steps waar je je voeten op plaatst zijn voor het normale rijwerk voldoende, wellicht iets te smal, maar de grip is goed. Ik had wel na 100 kilometer rijden de behoefte om mijn benen even te strekken, dus en extra step om mijn voeten op te plaatsen is wel een wens.
Bij de Adventure GS is de voetstep breder, wellicht ga ik dat bij deze GS ook doen. Het stuur is breed genoeg en mijn handen zaten in een normale hoek. Met lagere snelheden had ik vrij snel door om niet te gaan leunen op het stuur, maar juist het stuur los in de hand te houden. Laat de motor maar bewegen en draaien.
Door je zithouding is het zicht op het dashboard van de GS ook duidelijk afleesbaar. Bij donker wordt het dashboard beetje oranje verlicht. Ik zelf heb mijn Garmin navigatie op de navigatiebar gemonteerd en deze zit dan half voor de toerenteller. En die mis ik ook niet echt.
De bediening van de verschillende knopjes op het stuur zijn ook goed te vinden en te bedienen. Kortom een goeie zit en daardoor ook goed motorrijden.

Conclusie

Mijn conclusie is eigenlijk simpel; een geweldige motorfiets voor ontspannen motorritten.
het rijden op de GS is zoals ik eerder had gezegd, vergevensgezind. Eventuele fouten met rijden kunnen makkelijk opgepakt worden en hersteld. De motor pakt snel zijn snelheid goed op, bochten kunnen voorspelbaar gemaakt worden, de zithouding en veersysteem is voor dit 2008 model erg goed. Natuurlijk wordt bij elk nieuw model dit weer verbeterd. En om die reden ben ik ook enorm nieuwsgierig naar de Harley-Davidson Pan America, het all-road model dat begin 2021 er aan komt.

All-Road

De volgende stap met deze GS is ervaring op doen met rijden off-road, dus het gravel, gras en zand rijden. Voor dit rijden komt het ESA systeem wat meer naar voren.

 

Deze foto is gemaakt bij Sint Maartensbrug. Dit is de Stolpbrug over de Grote Sloot. Deze brug is een mooie combinatie van kunst, architectuur en waterbouw. De inspiratie voor het bouwwerk, ontworpen door Joke Zaal, is gebaseerd op de oude stolpbouw van boerderijen die in dit gebied veelvuldig te vinden zijn. De brug is door architect Jan Kramer uitgewerkt en met speciaal Afrikaans hout verder opgebouwd. De brug heeft ook een uitkijkpost, als onderdeel van de stolp. (c) Michiel 2020