In een besloten presentatie van Harley-Davidson zijn nieuwe line-up voor 2018 gepresenteerd en hiervan is wat nieuws naar buiten gelekt.
Het belangrijkste nieuws, wat we eigenlijk al wisten of zouden moeten weten, is dat nu ook de andere BigTwin modellen het nieuwe Milwaukee Eight motorblok gaan krijgen, dus de Softails en de Dyna modellen.
Het nieuwe motorblok dat in verschillende uitvoering komt, waterkoeling of lucht/olie koeling en verschillende cilinderinhoud, wordt daarmee de vervanger van de Twin Cam v-twin motorblokken die sinds de introductie in 1998 trouw zijn dienst heeft gedaan.
Het nieuwe Milwaukee Eight motorblok verschilt op belangrijke punten van zijn voorganger, zoals 4 kleppen per cilinder (vandaar ook de 8 in de naam), 2 bougies per cilinder voor een verbeterde verbranding, een balansas voor minder trillingen, en koeling op de koppen. Deze koeling kan verzorgd worden door olie met een extra grote oliekoeler, hierdoor blijft het 'luchtgekoelde' uiterlijk behouden en voor de grote toermodellen een waterkoeling die in de beenkappen weggewerkt zijn.
En vanaf de 2018 modellen dus ook in de Softail en Dyna te vinden.
Tevens zijn enkele nieuwe modellen bekend gemaakt, maar verder details heb ik nog niet, maar zal ik plaatsen zodra de foto's te vinden zijn:
CVO ULTRA LIMITED
CVO ULTRA LIMITED ANNIVERSARY
ELECTRA GLIDE ULTRA LIMITED LOW
ROAD GLIDE ULTRA
ULTRA LIMITED
ULTRA LIMITED ANNIVERSARY
ULTRA LIMITED SHRINE EDITION
Het zou kunnen dat van elke uitvoering een 114 (1868cc) en 117 (1923cc) ci uitvoering beschikbaar komt.
Waarbij het ook aannemelijk is dat er een standaard 107 (1746cc) ci motorblok uitvoering beschikbaar is, gelijk aan die van de 2017 modellen.
FAT BOB
FAT BOB 114
Hoogst waarschijnlijk gaat het hier om de 107 Fat Bob en dus een 114 ci uitvoering.
BREAKOUT
BREAKOUT S
BREAKOUT S ANNIVERSARY
DELUXE
FAT BOY
FAT BOY S
FAT BOY S ANNIVERSARY V
FAT BOY S ANNIVERSARY X
HERITAGE CLASSIC
HERITAGE CLASSIC S
HERITAGE CLASSIC S ANNIVERSARY
LOW RIDER
SLIM
STREET BOB
Een directe verklaring voor de S uitvoering heb ik niet kunnen vinden, maar dit zou een Screamin' Eagle model kunnen zijn, die waarschijnlijk dan het 114 ci motorblok gaat krijgen, de andere modellen hebben dan het standaard 107 ci blok.
Het verschil in de Anniversary V en Anniversary X heb ik nog niet gevonden, dus dat is nog een spannende. Maar het was natuurlijk wel al duidelijk dat Harley-Davidson voor haar jubileum jaar, 115 jaar motorcompagnie, een speciaal model zou neerzetten. Zoals ik het nu kan zien zit het verschil in de paintset, waarbij de X een diep blauwe paintset krijgt met HD logo meegespoten en de V uitvoering zal een two-tone paintset krijgen met de Anniversary badge op de tank.
Het nieuwste topmodel is natuurlijk de CVO Ultra Limited Anniversary met een zeer speciale en wellicht in beperkte oplage uitgevoerd kleuren pallet.
De Sportster modellen zal bestaan uit 4 1200cc motoren, waarvan 1 de Anniversary kleuren zal gaan krijgen en nog 2 883 modellen. Geen wijzigingen hierin dus, vooralsnog ook geen wijziging in de motor.
En dan nog de Street Rod met het 750cc motorblok. Wellicht komt hiervan nog een nieuwe uitvoering ergens in het nieuwe jaar, maar zal voor het modeljaar 2018 nog niet gepresenteerd worden.
Mooi nieuws dus, want het nieuwe Milwaukee Eight motorblok is echt een super motorblok.