Er komen wat geruchten los over de nieuwe line up voor 2021 van Harley-Davidson.

Harley-Davidson heeft in 2020 heel veel last van de Corona zaken en hierdoor zijn er wat wijzigingen geweest in de MoCo. Een nieuwe CEO en een herziend plan voor de komende periode.
Het oude plan van Harley-Davidson, More Roads, werd van tafel geveegd en het nieuwe plan werd eerst Rewire en daarna opgevolgd door Hardwire. Een streep door het plan van 100 modellen en terug naar de basis, de bigtwins en de klanten.

 

Maar wat krijgen we wel te zien in 2021?
De Pan-America komt er aan.
Goed nieuws voor de all-road en adventure bike rijders. Zij zullen voornamelijk op dit moment kijken naar de BMW GS 1250, dus als Harley-Davidson de Pan uitbrengt, dan is dat een geruchte concurrent in die zeer grote markt. Het ziet er dus naar uit dat de nieuwe CEO, Jochen Zeitz, de Pan wel in het bestel boekje zal plaatsen.


Revolution Max het nieuwe Harley-Davidson modulaire motorblok


De Custom 1250.
Een prachtig concept stond er vorig jaar, gebouwd rondom het nieuwe motorblok dat Harley heeft gebouwd. Een modulair blok die in 750, 1000 en 1250 cc uitvoering zou moeten komen. De Custom past in het doel van Hardwire om de bestaande doelgroep met Harley rijders te bedienen. Het motorblok is dezelfde als die in de Pan-Amerika zal gaan komen, de kans dat de Custom 1250 komt is daarmee ook zeer groot geworden.

 

De Bronx 975.
Ook deze streetfighter motor is gebaseerd op het nieuwe Revolution Max motorblok dat ook in de Pan en Custom te vinden zal zijn. Een kleinere uitvoering in cilinderinhoud, een iets andere lijn en zou daarmee een nieuwe doelgroep kunnen gaan aanspreken. Past daarom niet direct in het Hardwire plan, dus spannend of deze de cut zal overleven.
Dit zelfde zal ook gaan gelden voor de grotere broer, de Bronx 1250.
Update 20-8-2020: het gerucht is dat de Bronx, zowel de 975 als de 1200 NIET in de line up komt

 

Een nieuwe Sportster.
Er werd gesproken over de Sportster Iron 1200. Dit is een grotere uitvoering van de bestaande Iron 883, voor hardcore Sportster rijders en daarmee krijgt de 1200 meer vermogen, 67 pk en meer trekkracht. Het wordt daarmee geplaatst naast de concurrenten van Indian, de Scout Sixty, en de Triump Thruxton R.
Het pas dus daarmee naadloos in het Hardwire plan en ik verwacht daarmee dat de grotere Iron in 2021 in de showroom bij de HD Dealer zal staan.

 

Sport Glide
De Sport Glide maakt onderdeel uit van de Softail line up en bestaat op dit moment al maar krijtgt een cosmetische aanpassing die zeker zal aanslaan.

 

Nieuw CVO 131 motorblok?
Harley-Davidson heeft afgelopen jaar het gigantische 2147 ccc metende Sreamin' Eagle motorblok voor de touring modellen gepresenteerd. Zal dit motorblok in een CVO model komen?
We moeten het afwachten en vooralsnog is dit motorblok alleen te verkrijgen als crate-engine.

 

En de LiveWire dan?
Die rijdt natuurlijk al rond en is te bestellen bij inmiddels alle dealers. Deze zal voor nu nog ongewijzigd geleverd blijven.
Echter had Harley-Davidson ook het idee om elektrisch scooterjes te gaan leveren, de IRONe 12 en IRONe 16. Wel in een beperkte oplage van 500. De kans dat deze door zal gaan in 2021 schat ik laag in. Tenzij deze extern ingekocht worden, dan zal het alleen gaan gelden als besparing op de marketingkosten.

De kleine Chinese Harley, model HD-350
Hier zijn verschillende verhalen over te lezen. De HD-350 zal gemaakt worden in de Chinese Qianjang fabriek en is dezelfde als de Benlli 350 motorfiets en ook specifiek voor de oosterse markt en niet bestemd, op dit moment, voor de Amerikaanse of Europese markt. Wil Harley-Davidson meer winst halen uit de groeiende Chinese markt, dan is dit wel een handige stap om te doen.

 

En dan zullen er ook modellen verdwijnen dus?
Dat is natuurlijk altijd de vraag voor het nieuwe seizoen. Harley haalt altijd al minder goed lopende modellen uit het gamma, zo ook komend jaar. Zo lijkt het er nu op dat de FXDR 114 niet terug gaat komen. Een model wat mega stoer er uit ziet, mega goed rijdt en als een aanvulling werd gezien voor de MoCo modellen lijn, maar de verkoop blijft ver achter en de kans is daarom groot dat het wordt terug getrokken door Harley. Dit zal dan ook gaan gelden voor de Breakout 114 en de Softail Deluxe. Beide modellen kennen we uit de voorgaande softail familie, maar schijnen minder goed te lopen in 2020.
Een ander gerucht is dat volgend jaar alle CVO modellen uit de folder geschrapt zullen worden. Of komt er toch een special CVO met het 131 ci blok?

 

Merchandise en ander promotie materiaal
Ja dat dus, dit is natuurlijk al jaren een cashcow voor Milwaukee en Jochen Zeitz heeft daarom in zijn Hardwire plan uiteen gezet om hier meer in te gaan doen. Meer onderdelen en accessoires voor motorfietsen, motorrijders en het motorrijden.

Een bestaande weg wordt opnieuw betegeld en op die manier willen ze weer marktaandeel terug halen en groeien.

MichielsHarley

de Harley rijder