Het eerste wat opvalt is het grote scherm van de Zumo, ten opzichte van mijn TomTom Rider 2. De helderheid van het 4.3 inch, zo''n 11 cm dwarsdoorsnede, is instelbaar met de aan/uit knop boven aan de Zumo, hiermee is ook het geluid snel instelbaar. Deze knop is makkelijk te bedienen met de handschoen aan. Ook het scherm is goed met handschoenen te bedienen.


Verder heeft de Zumo een leeg sd slot waarin je een eigen sd kaart kan plaatsen voor de routes, of voor muziek of foto''s. De batterij gaat volgens Garmin 5 uur mee, maar ik heb dit zelf nog niet geprobeerd.
De 660 wordt geleverd met de Europa kaart en omdat het een Harley Davidson model is met vooraf geinstalleerde Point of Interessets van alle Harley Davidson dealers. Maar ik zag eigenlijk al direct dat dit een verouderde lijst was, bijvoorbeeld Big Rivers in Heteren en Harley Den Haag worden niet vermeld.
Verder weegt de Zumo 270 gram, wat opzich niet zwaar is. Er wordt montage materiaal meegeleverd voor op de motor en voor in de auto, dit inclusief het kabelmateriaal. Dat maakt deze Zumo wel weer completer dan de TomTom Rider 2. Alhoewel de eigenlijke montage voor op het stuur, niet in mijn pakket zat. Daarbij wordt de TT Rider 2 geleverd met een bluetooth set voor in de helm en dat heeft de Garmin weer niet.
De bediening van de Zumo 660 is anders dan die van de Rider 2 en dus even wennen. Het laat in het scherm op 2 plekken vooraf en zelf ingestelde waarden zien, zoals bijvoorbeeld de te verwachten eindtijd en de snelheid waarmee op dat moment gereden wordt.
Het toetsenbord op de 660 is zowel als qwerty als abc toetsenbord in te stellen, waarbij ik zelf snel overgegaan ben van abc naar qwerty.

De eerste ervaring met de Zumo 660 is goed. Een duidelijk scherm die de te rijden route duidelijk laat zien, snel herberekend als je een andere weg kiest en op tijd aangeeft dat je een afslag moet nemen. Aardig is ook dat het de borden kan laten zien bij een komende afslag, dit is volgens mij een aardige gadget, maar zal niet zo snel gebruikt worden.
De weergave van de Navteq kaart is ook anders dan bij de weergave op de TomTom, de Garmin kaart laat bijvoorbeeld bekende gebouwen in 3D zien, wederom een aardige gadget.

Verder is de Zumo standaard uitgerust met een mp3 speler en een foto album. De mp3 speler kan ik nog wel snappen, maar foto''s laten afspelen als je aan het rijden bent, nou nee.

Een ander belangrijk verschil met de Rider is de interne speaker op de Zumo 660. Ook al is deze niet echt hard, maar wel bruikbaar als je bijvoorbeeld de Zumo in de auto gebruikt.
De Zumo 660 claimt waterdicht te zijn, maar door de verschillende functionele openingen zoals de microfoon en de luidspreker denk ik niet dat het een echter plensbui op de motor kan doorstaan, terwijl de Rider 2 voorzien is van geheel afsluitbare kast.

Software voor de Zumo 660
De eerste keer dat je de bijgeleverde software van Garmin gaat gebruiken op je computer is niet echt makkelijk, ook de eerste update op de Zumo 660 die nodig is, is niet eenvoudig.
Gelukkig zijn anderen mij voorgegaan is dit ook uitvoerig en duidelijk beschreven in diverse sites.
Mij heeft de www.mywaypoint,nl site me enorm geholpen. Hier staat een duidelijk how-to met een faq waarbij ik toch redelijk door het installatie proces ben geholpen. Tijdens de installatie is ook de nieuwe Garmin software op de Zumo geplaatst en volgens mij ook de laatst uitgegeven kaarten van Navteq.
Alleen het registreren van de Zumo en de kaarten alsmede de MapSource software is volgens mij niet helemaal goed gegaan.

De site:
http://www.mywaypoint.nl/
De pagina met de uitleg:
http://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/119

Folder en informatie Garmin Zumo 660
http://www.garmin.nl/product/?pid=010-00727-01

Installatie van de Garmin software
http://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/195

Daarbij is het denk ik handiger om Tyre te gebruiken voor de routes ipv het complexere MapSource, maar dat is meer mijn mening.