Op uitnodiging van Harley-Davidson mag ik vandaag in Lelystad rijden op de nieuwe elektrische Harley-Davidson, de Lifewire.

 

Locatie Lelystad, het politie-circuit. De uitnodiging staat op naam. Afgesproken om rond 9 uur aanwezig te zijn.
De organisatie van Harley-Davidson heeft voor 3 dagen haar tenten opgeslagen in Lelystad. De Lifewire motoren doen deze maand een rondje Europa en de pers en enkele genodigden mogen enkele rondjes rijden op deze allereerste elektrische motor van Harley.

 Na de uitleg van de werking van de motor en dan met name het nieuwe display, kunnen we enkele rondjes gaan rijden op het circuit. De motoren werden in de tussentijd opgeladen, want de actieradius is nog niet erg groot. De vestjes waren verplicht.

 

 De motor ziet er zeer goed uit. Totaal niet wat we van Harley-Davidson gewent zijn, maar zeker stoer. De achterkant is echt een streetfighter kont. Het frame is lichtgrijs en goed zichtbaar. Het 'motorblok' is nu het accupakket en de aandrijfunit. Tijdens de uitleg werd ook even stil gestaan bij het geluid van HD aan de versnellingsbak heeft toegevoegd. Nou dat mogen we straks dus ondervinden.
Het stuur van de Lifewire is kort, je zit daardoor naar voren gebogen met je neus richting het nieuwe digitale display. De kleurencombinatie van vivid black en rood geeft het een nog stoerder uiterlijk.

Nadat de vorige groep het rondje heeft mogen rijden, is het mijn tijd voor een rondje. Het is echt heel warm vandaag, maar toch gaat de leren motorjas aan, het groene vestje er overheen aan, handschoenen aan, helm op. Het contact gaat om, het display knippert even en geeft de actieradius aan, klaar voor de start.

Een instructeur gaat voorop, wij er achteraan. Wauw, wat een power, direct, met een klein stukje draaien aan de 'gas'-hendel direct naar voren. Dan het circuit op. De eerste 2 bochten is even wennen. Want door de rake van de voorvork (de hoek waarmee de voorvork vanuit het frame naar het voorwiel gaat) is de motor heel wendbaar.
Daarna de snelheid ervaren. Nog maar een keer wauw. Wat gaat dat snel, de power die je bij elke snelheid hebt. Topsnelheid mochten we niet ervaren, maar doordat ik me enkele keren een beetje door een gat wat ruimte gaf, kon ik wel goed optrekken en richting de 150 gaan. Mega soepel door de bocht, gas erop en er weer uit.

Dan is het weer voorbij, en moeten we weer terug naar de paddock.

Wat een indrukwekkende machine. Echt een beleving.
Gelukkig mocht ik nog een rondje. Er was iemand niet komen opdagen, dus dat is mooi meegenomen. En weer die ervaring, de snelheid, dat soepele, omdat het geen versnellingsbak heeft hoef je niet te schakelen.

Het geluid, ook dat is iets speciaals. Een beetje jankend, mechanisch geluid. Tja, dat hoeft voor mij niet al is het wel speciaal. Mij benieuwen of dat geluid blijft als de elektrische motor over enkele jaren in productie zal gaan.

Conclusie: de eerste elektrische motor van Harley-Davidson is wel iets bijzonders. Een geheel nieuw uiterlijk voor Harley. Rijden is een belevenis. Maar de actieradius is nog veel te klein, ik schat zo'n 150 kilometer op een volle accu bij warm weer. De reacties van de mensen die vandaag hebben gereden waren bijna allemaal positief, die van mij ook. Natuurlijk is het geen vtwin motor, geen toerbuffel als mijn Road King, niet een motor om een toertocht mee te rijden, maar wel een richting waarop ook de motorwereld naar toe zal moeten gaan.
Mij benieuwen hoe het model er uit gaat zien als het daadwerkelijk tot een productie model zal komen. Voor nu zijn dit demo modellen die ook de Europese wegen niet op mogen.

 

MichielsHarley

de Harley rijder