De eerste Europese Ride 2 Eat van 2025 is direct een supergave, met een grote opkomst en prachtig weer. En niet te vergeten carnaval.

Het laatste weekend van februari en de Ride 2 Eat met het thema enclaves heb ik gepland in Baarle-Hertog & Baarle Nassau. Dit stukje België in Nederland is zeer bijzonder mbt landsgrenzen. In 1198 ontstond door in leen geven van grond delen een bijzondere situatie van landindeling. Baarle-Hertog is nog steeds een Belgische gemeente die bestaat uit 22 enclaves en geheel omgeven door Nederlands grondgebied en verstrengeld met de gemeente Baarle-Nassau. Elke enclave heeft zijn eigen grens die zelfs in enkele gevallen dwars door huizen gaat.
In de dorpskern Baarle is dit op veel plekken te zien, tekeningen op de grond, grensmarkeringen en bordjes op de muren van huizen.
In 1980 is door de Raad van Europa besloten dat het gehele gebied 1 aanpak gaat krijgen voor administratie, gemeenschappelijk orgaan en openbaar gebeuren. In 1998 is de samenwerking ook daadwerkelijk van kracht geworden en is dit als proeftuin voor de Europese Unie gaan gelden. Hierbij moesten dus wel de regelgevingen van beide landen gerespecteerd worden, dus winkels op Belgisch grondgebied moesten blijven voldoen aan de Belgische regels en de Nederlandse winkels dus aan de Nederlandse regelgeving. Hierdoor kan soms een aparte situatie ontstaan mbt openingstijden van winkels, wat ze wel en niet mogen verkopen en de btw op prijzen. Zo kan je bijvoorbeeld een vuurwerkwinkel in Baarle-Hertog tegenkomen die het gehele jaar door vuurwerk mogen verkopen, terwijl dit 2 meter verderop, op Nederlands grondgebied, dus niet mag. En een tankstation op Nederlands grondgebied moet de brandstofaccijns op benzine voor Nederland afdragen terwijl het benzinestation aan de overkant op Belgische grondgebied de Belgische accijns heeft verrekend in de liter prijs en dus vele malen goedkoper.


Het is 9 uur als ik op de motor stap om naar het zuiden te rijden. De Pan America stuur ik via de A9 naar Amstelveen, om vandaar binnendoor te gaan rijden. Mijn eerste stop die ik had gepland was in Nes aan de Amstel, het beeldje van de dames Betje Wolff en Aagje Deken, een schrijversduo uit de 2e helft van de 18e eeuw.
  
Hierna rij ik door naar Rijssenhout, waar ik een foto kan maken van een muurschildering van 2 schaatsers. In het plaatsje Noorden maak ik enkele foto’s van een paar ludieke plekjes, zoals een vogel bij een woonhuis, een schaatser die door de bocht racet aan de overkant van een watertje, en een kwajongen hangend aan een boog.

Vervolgens nog een molen onderweg langs Aarlanderveen. In Nieuwerkerk aan de IJssel langs het laagste punt van Nederland en een warme koffie bij de Harley-Davidson dealer.

Nadat ik weer een beetje warm ben geworden rij ik verder naar het zuiden, België in en op de grens van Nederland nog een leuke plek gefotografeerd. Kronkelend door het Noord-Brabantse land kom ik uit bij Baarle-Nassau Baarle-Hertog. Voordat ik me meld bij het hotel, rij ik nog even langs het monumentje van de smokkelaar en maak natuurlijk even de foto, zonder dat straks alle rijders erbij staan.

  

Incheck bij het hotel gaat snel, spullen op de kamer gelegd, de motorkleding uit en een lunch bestellen in het restaurant. Ik zie al een aantal rijders aankomen, langsrijden en ook langswandelen. Na mijn lunch ga ik buiten in het zonnetje zitten en als snel zitten we met een leuk groepje bij elkaar.

 

Om half 4 gaan we richting de fotoplek, het monument van de smokkelaar in Baarle-Nassau (Nederlands) en Baarle-Hertog (België). Om 16.00 exact maak ik met de timer de groepsfoto. Met 43 man op de groepsfoto, geweldig.

Tijd voor een biertje. De groep splitst zich op, enkele gaan naar hun hotelkamer om op frissen, anderen duiken het restaurant van het hotel in voor wat drinken en ik ga met een groepje in het zonnetje op het terras zitten. Om 6 uur loopt het restaurant wat ik had geboekt voor het diner vol. Met 37 man genieten we van de mooie verhalen aan tafel en het eten.

  

Iets voor 9 uur hebben we het restaurant verlaten. Enkele van de groep wonen in de buurt, dus stappen op hun motoren en rijden huiswaarts, anderen zoeken hun hotel op en ik loop met een groepje nog naar de kroeg op de hoek. Daar wordt nog carnaval gevierd en met een biertje in de hand maak ik praatjes met enkele lokalen en krijg hun verhalen te horen. Prachtig.

Om 11 uur heb ik het ook wel gehad en dan zoek ik ook mijn hotelkamer op. Het feestje in de zaal onder mij stopt om 12 uur middernacht, en dan val ik ook in een diepe slaap.

 

Het is 8 uur als ik na een koffie op mijn kamer het hotel verlaat en mijn motor inpak. Een laagje ijs op het zadel en op het ruitje van de Pan America kan mij niet echt deren. De thermometer staat op minus 2, ik veeg het zadel schoon en maak het rijtje ijsvrij. Om half 9 rij ik Baarle-Nassau uit. Ik had de dag ervoor al mijn tank gevuld. De benzine in België is een halve euro per liter goedkoper. (Wel apart dat bijna tegenover een Belgisch tankstation, in Baarle-Hertog dus, een Nederlands tankstation staat, in Baarle-Nassau dus, maar dus wel 50 cent duurder, waarom zou je daar dan tanken).

Onderweg maak ik nog een prachtige foto van de Pan America op een lege weg met strakblauwe hemel. Wel nul graden dus.

Ik rij het eerste deel van de rit binnendoor. Via plaatsen als Prinsenbeek, Steenbergen en Stellendam rij ik via Brielle en de nieuwe toltunnel Holland naar de A4 en via de snelweg terug naar huis.

 

De zondag was het een korte rit van 252 kilometer, de zaterdag was het 247. In totaal dus 252 kilometer voor een gezellig eerste Ride 2 Eat.

 

 

MichielsHarley

de Harley rijder