Als ik het geweten had, had ik de rit dan toch gereden? Ja zeker, maar dan wel op een andere dag!

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat wanneer ik iets in mijn hoofd heb, dit dan meestal niet (zomaar) weggaat. Vorig jaar had ik al een verhaal gelezen van een man die de terug reis van zijn vakantie op de motor, samen met zijn vriend, in plaats van een overnachting te nemen door zijn gaan rijden naar huis, dat was een rit van 1000 kilometer.

 

Maar de volgende dag had deze man nog steeds het gevoel om door te rijden, dus besloot hij de IBA SaddleSore rit te maken van 1600 kilometer binnen 24 uur.
Nou dat had ik dus ook vorig jaar, nadat ik met mijn HOG Chapter, Coastriders uit Alkmaar, de Zuid Engeland toer had gemaakt. Een super vakantie op de motor met lekker wat kilometers over verschillende stukken weg. Thuis aangekomen was het werkelijk een super gevoel van de rit, maar ook dat nog niet beschreven gevoel van ik wil meer kilometers en dan is de volgende dag ''s avonds een ritje ''om de kerk'' niet echt bevredigend.
Het idee van zelf een SaddleSore rit te maken werd op dat moment geboren. Mijn idee was met een klein beetje voorbereiding te werken naar de grote rit en dan ergens gepland in de zomer vakantie. De eerste voorbereiding was, naast de IBA website doorpluizen, een rit in begin maart naar Vroomshoop, de Harley dealer. Ook al was het koud, de ruim 400 kilometer werd probleem loos afgelegd. In mei doe ik nog samen met duo passagier Lynda een rit naar de Ardennen, de 1300 kilometer is dan niet op één dag gereden, maar met duo rijder tikt het toch lekker aan.

Dus wordt het tijd om echt te gaan plannen. Eerder had ik al besloten als ik dan toch de rit ga maken dan maar naar Berlijn. Als alternatief, bijvoorbeeld ivm het weer, had ik nog een rit door Frankrijk gemaakt met Tyre, maar de aandacht werd gevestigd op het oosten.
Als eerste zou ik Bremen gaan aandoen, even een bezoekje aan de HD dealer aldaar, dan doorrijden naar Berlijn en ook daar de Harley dealer bezoeken. De volgende stop zou de Harley dealer in Potsdam zijn om vervolgens naar Leipzig te rijden om daar natuurlijk ook de HD dealer te bezoeken. Hierna plande ik de rit terug naar huis. Deze rit zou zeker 1600 kilometer moeten zijn, Tyre gaf dat ook aan.

Alleen nog een geschikt moment ... de vakantie naderde en ik had natuurlijk al behoorlijk rondbazuint dat ik de knettergekke rit zou gaan rijden. Het weer zag er voor de eerste week redelijk uit. Het eerste weekend bracht veel regen en ook storm, maar het zou de dagen in de week steeds beter worden, volgende de weer berichten. Ik zette de planning op woensdag, want volgens het weerkaartje zou het dan overal droog en zonnig zijn.

 

Dinsdag was het nog af en toe aan het regenen, maar toch besloten om wat eerder naar bed te gaan. De planning was 2 uur te gaan rijden, maar nadat ik wakker was geworden om half 12, kon ik niet meer slapen, dus om half 1 op de woensdagochtend mijn bed uit. Alles gepakt en de motor in geladen.
En toen begon het te regenen! Terwijl de buienradar netjes aangaf dat het voorlopig nog droog zou zijn. Dan maar direct het regenpak aan ...

De eerste tankbeurt was ook direct het startpunt van de rit. Bij de rotonde van Alkmaar bij het AZ stadion heb ik de papieren laten aftekenen, tijd plaats en kilometer stand werden getekend door de ''getuige''. Dit tankstation is 24 uur per dag open en bemand dus vandaar het stukje omrijden.
Hierna volgende ik de weg in de stromende regen en in het donker van de nacht naar de afsluitdijk. Wat een pokke weer. De weg naar Groningen door het Friese en Groningse landschap is normaal gesproken wel aardig, maar in de nacht en dan met stromend wat van boven en beneden, is het toch wat minder.
Bij Scheemda na het tanken heb de regenkleding uitgedaan, want inmiddels was het van hard regenen via wat minder hard en druppels, gestopt met regenen. Ik kon nu tenminste om 4 uur in de nacht gewoon in het leer op de motor rijden!



Het stuk naar Bremen was saai met als enige leuke de zonsopgang die je letterlijk tegemoed rijdt. Ik was veel te vroeg in Bremen bij de Harley dealer HD Container, want het was pas half 6 in de ochtend. Dat wist ik ook, maar je moet toch, zeker dat eerste stuk, een doel hebben. Dus een foto gemaakt en weer op de motor voor het volgende stukje van 380 kilometer naar Berlijn.
De E26 van Hamburg naar Berlijn gaat het grootste stuk door voormalig Oost Duitsland en dat is te zien ook, wat een troosteloze rotzooi. Ze noemen het daar ook wel eens de graanzolder van Duitsland, nou mijn zolder is anders netter opgeruimd.
Een behoorlijk saaie weg dus, met een paar hoogte punten als je keihard ingehaald wordt door een imbeciel in een Duitse auto die zo nodig aan zijn vriendinnetje moet laten zien hoe had de bolide kan, nou 250+ was geen uitzondering. Verder geen probleem hoor, iedereen zijn eigen stukje asfalt zal ik maar zeggen, maar als je net aan het inhalen bent op de motor dan is het toch wel even schrikken als die kleine stip in de spiegels en één keer fluitend aan de linkerkant langs scheert.



Ondertussen was de temperatuur al aardig aan het stijgen, dus de leren jas was in de koffer beland. Niet echt het voorbeeld gevend, rij ik op dat moment in een shirt met korte mouwen door naar Berlijn. Berlijn zelf heb ik niet echt gezien, wel lekker toerend op de aanwijzingen van de TomTom naar de HD dealer Classic Bike. T-shirt gekocht en even rondgekeken. De mensen bij de zaak waren niet echt behulpzaam, jammer, niet eens een kop koffie gekregen.
Dan maar weer op de motor en richting naar Potsdam, een stukje van 30 kilometer, maar wel leuk binnen door. Ook bij deze dealer was het rustig en werd ik niet geholpen.
In de inmiddels lekkere zon met een temperatuur van al boven de 20 graden, het was hier net half 11 geworden, ben ik weer op pad gegaan. Volgende stop is Leipzig.



De snelweg is op veel punten opengebroken, waardoor de 2 rijstroken slingerend over de snelweg van breed naar smal ging. Met de motor was dit dan weer geen probleem om lekker links door te blijven rijden.

In Potsdam werd ik nog even netjes op de foto gezet, maar in Duitsland hebben ze gewoonte om snelheidsovertredingen aan de voorkant te fotograferen, hoef ik dus niet zo te vrezen voor een papiertje uit Duitsland.
Helaas was er geen Harley Davidson dealer op het adres dat ik van de site af had geplukt en in de TomTom gezet. De weg dus maar weer op. Inmiddels was het half 2 geweest, in de middag wel te verstaan, dus al 12 uur onderweg. En tijd om een broodje te eten. Dus even een korte stop, benen strekken, billen losmaken en wat drinken.
De weg naar Kassel is een heel stuk mooier dan de heen weg. Door heuvels, langs water en kleine dorpen.

Rij je daar lekker op de snelweg, met een snelheid van ongeveer 110 km/uur, knalt er één keer een duif tegen een vóór me rijdende bus. Allemaal veren die alle kanten op vliegen en de duif hoefde alleen nog maar in blik om als paté verkocht te kunnen worden. Dat soort dingen maakt zo''n rit nou weer afwisselend ;-)

Het wordt langzaam wat koeler, dus de lerenjas is weer aangetrokken. De temperatuur is nog steeds boven de 20 en aan de andere kant van de snelweg zie ik af en toe nog rijders met korte broek rijden. Dan wordt het voor me donkerder, de wolken worden ook grilleger, met rare kronkels aan de onderkant. Ik denk nog ''wat mooi, daar moet ik een foto van maken'', maar rij gewoon door, wil de tijd niet kwijt raken ook al lig ik aardig voor op mijn initiële schema!
En dan opeens aan de linkerkant, een werkelijke hoos van regen een wind wat er aan komt. Had ik nou toch maar even gestopt voor die foto dacht ik nog, had ik mijn regenpak aan kunnen doen. Maar helaas, voor dat ik het wist, zat ik vol in de regen en de storm. Bladeren en kleine takjes vlogen over de weg totdat een gigantische tak van een boom, zeker een meter of 3, voor de snelweg over vloog, rakelings voor langs een voor me rijdende vrachtwagen. Even een schrik momentje. Inmiddels reed ik wat minder hard, ongeveer 40 kilometer per uur! Aan de andere kant van de snelweg lag een 2 meter dikke boom geheel over de snelweg, hierdoor blokkeerde het de weg en stond er al snel een lange file. Even verderop lag ook een boom over de weg, de takken hadden een auto vol geraakt, maar de auto''s konden langs de vangrail in de middenbaan er toch langs, maar de ravage was enorm.
Het was nog maar een minuut of 10 aan het regenen en stormen en ik wilde eigenlijk wel even stoppen en mijn regenpak aan doen. Maar op de snelweg wilde ik niet stoppen, ook niet onder een brug, want het zicht was nog ver beneden elke normale norm. Een stukje verder zag ik een rustplaats, een parkeerplaats met een wc, dus eraf en stoppen. De motor heb ik aan de andere kant van de wind tegen het huisje geparkeerd waarbij het net onder een afdakje stond. Nog steeds was het lekker aan het regenen met enorme onweersslagen om me heen. Het regenpak heb ik in het wc-huisje aangetrokken, maar mijn lerenbroek was al zeiknat, en ook de regen was al door mijn lerenjas gegaan, het water zat letterlijk in mijn schoenen.
Het werd niet echt minder met de regen, ook het onweer bleef behoorlijk doorgaan, de wind was er niet minder om gaan liggen, al was de windhoos wel voorbij. Na een minuut of 10 wilde ik weer op weg, inmiddels was het half 7 en ik moest nog een stukje voor mijn krankzinnige rit ....





Door de nog steeds heftige regen, met veel ravage aan beide kanten van de weg, rij ik richting Arnhem de grens over. Ik besluit om bij mijn moeder een warme kop koffie te gaan halen, even op te warmen. Om half 8 rij ik de oprit bij mijn moeder op. Na een warme koffie en natuurlijk mijn wilde verhaal gedaan, stap ik weer op voor het laatste stuk naar huis. Inmiddels was het wel gestopt met regenen en was het nu alleen nog een beetje aan het spetteren.

Om 10 uur ''s avonds doe ik mijn laatste tankbeurt en laat de papieren door de vrouw bij het tankstation tekenen, als getuige dat ik met die kilometerstand daar sta op dat moment, hiermee was zij getuige van mijn rit van 1650 kilometer in 20 uur en 1 kwartier!



Voorlopig dus even geen motor onder mijn reed. Nog even een paar dagen rustig thuis en daarna met mijn dochters voor 2 weken naar de Dominicaanse Republiek. En als ik dan terug ben, motor optuigen en met het HOG chapter naar Praag, maar dat is pas over ruim 3 weken!

Hieronder nog even de beelden van buienradar.nl.
Zoals je ziet was er om 1 uur ''s nachts een beetje regen, om 12 uur was het in geheel Duitsland onbewolkt en was het buitje al zichtbaar boven west Frankrijk. Vanaf 4 uur in de middag ging het snel met de ommezwaai van het weer. Tussen 5 en 6 uur zat ik er midden in. En om 10 uur ''s avonds was het ergste weer overgetrokken.

1 uur ''s nachts 12 uur ''s middags 4 uur ''smiddags 5 uur ''s middags 6 uur ''s middags 7 uur ''s avonds 8 uur ''s avonds 9 uur ''s avonds 10 uur ''s avonds

Het weer was gevarieerd met temperaturen van 12 graden tot ver in de 30 graden.
Met regen, bewolking, veel zon en daarna weer regen met hier en daar een windstootje.

Gereden kilometers: 1662 km.


MichielsHarley

de Harley rijder