Even 2 dagen met de motor er op uit. Alleen de hotelletjes zijn ivm corona nog steeds dicht, dus dan maar een tentje mee.

Koningsdag valt dit jaar op een maandag, dus een lang weekend met een weersvoorspelling die veel goeds aangeeft. Zondag ochtend pak ik de motor in, tentje achterop, broodjes en drinken in de koffer, nog even de tank vol gooien en een route uitgezet met Calimoto.

Het is half 5 als ik even stop op de heuvel vlak boven Heimbach, midden in het Duitse Natuurpark Eifel. De zon staat goed te branden, waar ik vanmorgen om half 9 vertrok uit Bergen met 6 graden, is het nu een zomerse 20 graden. En dat voor 26 april. De weg heen, was ook al genieten. Zoals de diverse slingerwegen door het Utrechtse Heuvelrug gebied, het stuk door Gelderland en Limburg en ok het stuk naar de Eifel. Ik merk wel dat het zondag is en ondanks de nog steeds heersende Corona maatregelen is het behoorlijk druk met motorrijders en andere dagjesmensen. Zoals de grenscontrole voor de Duitsers bij Vlodrop op de N570-L117.

 

Hier in de Eifel zie ik echter geen politie. En na een frisse slok water stuur ik mijn Harley weer de weg op richting een prachtige weg naar Rurberg, een klein dorpje aan de rivier de Rur. Hier is het druk met mensen die een hapje eten bij een snackwagen. Dit leek me om iets na 5 uur ook wel een strak plan. Ik heb wel broodjes vanuit huis meegenomen, en aangezien de restaurants dicht zijn, was dit dus een goed idee, de boordjes zijn dan voor het ontbijt de volgende dag.

 

Om 6 uur rij ik een parallelweg aan de L218 op, midden in het Kalltal und Nebentäler park, onderdeel van de Eifel. Tijd om mijn tent op te zetten. Dat is even puzzelen, want het is de eerste keer dat ik deze tent uit haar zak haal. Een half uur later wandel ik over het grote grasveld, waar het riviertje de Kall langs stroomt. De zon laat zich nog even zien. De motorrijders scheuren op de weg richting het plaatsje Kommerscheidt. De vogels fluiten en loeren zelfs een beetje naar die vreemde snuiter met zijn motor en tentje.

 

Op deze plek is geen internet, dus tijd om even de dag door te nemen, en een plannetje te maken voor de volgende dag. Genietend van de rust om me heen met een ondergaande zon, wordt het tijd om de slaapzak in te kruipen. Nadat het om half 10 goed donker is hoor ik een uil iets verder op roepen. Ook zakt de temperatuur redelijk snel.

Omdat de ondergrond keihard is en ik vergeten was om een goeie onderligger mee te nemen word ik ’s nachts een aantal keren wakker. Vroeg in de ochtend merk ik ook dat het ook echt koud is, ik schat in zo tegen de 0 graden.

Om half 7 kruip ik uit mijn tent en een half uur later is alles ingepakt en opgeruimd en op de motor gezet. Klaar voor de nieuwe dag.

Ook al was het best wel koud ’s nachts en fris bij het opstaan, dit voelde wel als een leuk avontuur. Als eerste rij ik nog even richting Schmidt, een klein plaatsje met veel vakwerk huisjes, maar ook internet. Ik kan hier een nieuwe route maken met Calimoto. Via Düren en Langerwehe slinger de Eifel weer uit richting het noorden.

 

Bij Landgraad, of eigenlijk Eygelshoven, rij ik nog even het Nederlands Limburg door, om vervolgens weer Duitsland in te gaan. Hier slinger ik nog even over prachtige wegen en door leuke dorpen. Het tanken is ook een genot, BP Ultimate 102, dat is benzine zonder bio bijmenging, kost hier evenveel als in Nederland de E10 benzine. Bij Arcen rij ik een stuk langs de Nederlands-Duitse grens om ter hoogte van Mook de weg te kiezen naar het westen. Bij Tiel kies ik de snelweg.

 

Kamperen in een tentje is goed bevallen, het avontuur, toch een beetje de spanning, geweldig. Totaal in deze 2 dagen een leuke 850 kilometer gereden, waarvan veel op prachtige slingerwegen, in Nederland en zeker ook in Duitsland. En ook het heuvel gebied van de Eifel was weer prachtig, een helling van 13 procent, de hoogste plek van 625 meter en heel veel afwisseling.

Tent

De tent die ik heb gebruikt voor deze trip is de Vrijbuiter Crape 3.
Dit is een 3 persoonstent, met voor tent en eigen grondzeil aan de binnen tent zelf. De tent is wel zwaar, 7 kilo, en ook iets breder ivm de tentstokken, namelijk 64 cm. De stokken kunnen wel los in een van mijn zijkoffers van de Harley Ultra.
Tent opzetten ging eigenlijk wel makkelijk. Eerst de buitentent met de 3 tentstokken opzetten en vastzetten met scheerlijnen. Dan de binnentent erin rollen waarbij het grondzeil vastgezet wordt aan de tentstokken. Ik heb hier ook nog een haring voor de grond in geramd, om eventueel schuiven tegen te gaan. Als het grondzeil dan goed strak ligt, kan de binnentent eenvoudig met haakjes aan de stokken geklikt worden. De binnentent is met een dubbel rits af te sluiten, musquito netje en afsluit 'deur'. Een raampje aan de andere kant van de tent had ik open gedaan, wel met musquito netje er voor. Hierdoor kwam er frisse lucht genoeg binnen en kon de binnentent ook uitwasemen.  

 

MichielsHarley

de Harley rijder