Het Isle of Man is natuurlijk bij motorrijders bekend en wellicht berucht om haar TT races. Al sinds 1907 wordt deze race op het eiland gehouden. En dus staat er op het eiland ook een prachtig museum waar ook veel motoren en andere zaken van de TT terug te vinden zijn.
We gaan al enkele jaren met een groepje van 4 naar Engeland, als opening van het seizoen, dus in maart of april. En in 2019 zijn we in april naar het Isle of Man geweest. Niet zozeer voor de TT, want die is pas later in het jaar. Meer informatie over de TT op Isle of Man is te vinden op DEZE LINK.
Maar als motorrijder kan je natuurlijk niet om het Isle of Man TT motormuseum in Jurby. Dus zo zijn wij ook in dit museum beland. Van buiten lijkt het nergens op, ja er staat groot TT Museum en Isle of Man Motor Museum op de buitenkant, maar verder is het een groot grijs blok. Direct in het voorhalletje staat echter al een prachtige Sunbeam v-twin uit 1921. En dan zien we dus waar die grote haal voor nodig was. Wauw wat een verzameling. Beneden staan voornamelijk auto's, busjes, vrachtwagens en zelfs een Amerikaanse Greyhound bus.
De auto's variëren van bouwjaar en uitvoering. Zo staat een Franse Facel Vaga Excellence uit 1959 naast een Engelse Rolls Royce Silver Shadow. En daar weer naast staat een Rolls Royce Custom Cloud uit 1975, speciaal en op maat gemaakt voor een klant waar ook de Lady of Ecstasy vervangen was door een duiveltje die een lange neus trekt.
Verder lopend langs een Engelse TVR, een Duitse Porsche en een Italiaanse Maserati lopen we tegen een Franse Citroen combinatie. Op de verlengde 4 assige Citroen DS autoambulance staat een Citroen DS cabrio. Uniek. En weer iets verder zie ik een prachtige Aston Martin Lagonda (1974-1990) staan. En een beetje aan de zijkant 2 Jaguar E-types, eentje zeg maar ongerestareerd en de ander in prachtig rood te schitteren als nieuw.
Maar we komen natuurlijk om "brommers te kieken". Dus dat doen we uiteraard en we zien direct al diverse race motoren in rekken opgesteld aan de 2 grote lange muren. Indrukwekkend. Maar boven sta je letterlijk tussen de motorfietsen. Diverse motoren, uit verschillende landen en jaren, staan hier netjes in een rij opgesteld. Meerdere racemotoren maar ook gewone straat fietsen. Ach wat is gewoon als je naast een Douglas boxer in lijn motor staat, of een Indian v-twin uit 1921, of een Dunelt model K met parallel twin.
En zo staan er nog een paar pareltjes, de bijzondere Morini 500 met v-twin in 90 graden, enkele Engelse Douglas motorfietsen uit verschillende jaren. En natuurlijk ontbreekt de Vincent niet, een model HRD staat er prachtig bij. Iets verder staat weer een Kawasaki 3 cilinder, naast een Suzuki GT 500 tweetakt en een Honda CBX 6 cilinder. Een speciale Triumph Trident Quadra 4 cilinder maakt dit rijtje tot een speciale in dit museum.
De bovenste etage zijn er eigenlijk 2, waarbij in het midden de ruimte naar beneden, naar de andere voertuigen, weer goed zicht op is. Op het andere gedeelte staan nog een serie Velocette motorfietsen, uit verschillende jaren, van 1935 tot 1939. Maar ook een Ariel ééncilindertje en een fiets met 1-cilinder hulpmotor. Maar ook de van de excentrieke uitvinder Sinclair (bekend van de draagbare rekenmachine en de Sinclair draagbare thuis computer en overleden in 2021) C5 uit 1985, elektrisch en zijn tijd ver vooruit. Maar ook een dikke vtwin custom bike en een moderne caferacer maken het plaatje van de motorfietsen hier compleet.
Op dit stukje van de etage is een plek toegewijd aan Bob Mcintyre. Deze Schotse motorrijder wist 5 Grand Prix wedstrijden te winnen waarvan 3 maal de TT op Isle of Man te winnen. Ook was hij de eerste dappere rijder die op het rondje een gemiddelde snelheid haalde van 100 mph!
Beneden staan ook nog motoren, zoals een werkelijk unieke Ariel Square Four 1000 cc uit ik denk 1958, aan deze motor was vanuit de fabriek al een zijspan gebouwd. Aan de andere kant van de hal staat de 600 Maxman. Deze motor is samengesteld uit een Suzuki Hayabusha frame met een Yamaha Thundercat 600cc motorblok. Op Bonneville in Amerika was met deze motor het snelheidsrecord voor de 600cc-klasse verbroken. De motor zoals die in het museum staat is het ongerestaureerde geval na een crash met 127 mph op de zoutvlakte.
In de werkplaats helemaal achterin zien we nog een tank staan, als ook meerdere projecten die nog onderhanden genomen moeten worden of onderhanden zijn.
Eigenlijk tijd te kort om alles te zien, bestuderen en in me op te nemen. Wat een museum is dit en met zoveel geschiedenis.
Adres van het museum:
Isle of Man Motor Museum, Jurby IM7 3BD, Isle of Man
www.isleofmanmotormuseum.com
Link naar www.motormuseum.eu