Het feestje voor het jubileum jaar 1985 was bijna niet doorgegaan.
Van 1903 was Harley Davidson bijzonder snel gegroeid tot de grootste motorfiets fabriek van de wereld. En toen Indian in jaren 50 van de vorige eeuw ook stopte met de productie van motorfietsen was Harley Davidson de enige overlevende van de meer dan 150 motorfabrikanten in Amerika.
Maar in de jaren 60 kwam de opmars van de Japanse motoren ook op de Amerikaanse markt om de alleenheerschappij van Harley te ondermijden. Verschillende pogingen om de fabriek als zelfstandige door te laten draaien waren niet succesvol, zodat het bedrijf besloot om zich over te laten nemen door het grote AMF, dat indertijd veel recreatie voertuigen maakte, zoals sneeuwscooters.
Door de overname en dus met geld van moeder AMF kon de groei wel doorgaan, maar de kwaliteit bleef staan en ging zelfs voor bepaalde componenten achteruit waardoor ook de klanten achterbleven en het mega dealer netwerk inkrimpte. Harley Davidson zat wederom met zijn hoofd in de figuurlijke strop.
In juni 1981 werd Harley Davidson door het eigen management team terug gekocht van AMF en werd weer gefocused op kwaliteit en werden nieuwe modellen gepresenteerd. De jaren 81 en 82 stonden in het teken van de wederopbouw, wat behoorlijk verlies latend was, maar 1983 werd weer een succesvol jaar met winst.
De opleving was van korte duur. Door eind 1985 een schulden sanering aan te gaan kon het net buiten een faillissement blijven. De situatie werd beter toen Harley Davison zich in juni 1986 als HOG kon noteren op de Amerikaanse beurs.
Het 85 jarig jubileum model rolt in 1988 van de band en Harley kon toch zijn feestje vieren. De toenmalige Harley voorzitter Vaughn Beals gebruikte een FLHTC voor het 'overwinnings' rondje door het land.
Dus toch nog een 85 jarig jubileum feest, maar dan 3 jaar later!
Harley Davidson FLHTC 1340 Electra Glide Classic 85th Anniversary
Van dit model zijn er maar 150 geproduceerd.