Na mijn rondje Drenthe ben ik verder opzoek gegaan naar leuke plekken om te fotograferen en dus ook wellicht om op te nemen in mijn komende IBA Benelux foto-rally. En om die reden ben ik maar even een rondje Benelux gaan rijden.

En wederom pak ik mijn Ultra en dit keer dus voor een rondje Benelux. En mijn rondje begint in De Bilt en wel bij een half ingegraven Herbie, de beroemde Kever uit de speelfilm. En dan even doorrijden naar Ridderkerk. Leuk? Nou ja er staat wel een leuk monumentje van de motorrijder!
En dan even vliegtuigspotten in Gilze-Rijen. Het militaire vliegveld heeft bij de ingang een straaljager en een helicopter op poten staan. Hup motor ervoor en foto maken. De Alouette III is de poortwachter, naast de P-191 straaljager.
Hop en weer door. En nu staan de 2 middelpunten van de Benelux op het programma. De eerste is te vinden in Chaam. Het middelpunt hebben ze schijnbaar gevonden op de rotonde. Een rare verzameling gekleurde poppetjes markeert hier dus het middelpunt. Dit had wat leuker gekund lijkt mij. Dan hebben ze het in Moergesel net even wat leuke gedaan. Want over exacte punten moet natuurlijk altijd gediscuseerd worden. En daarom zijn er 2 punten te vinden. In Moergestel hebben ze het punt in het weiland geplaatst, de markering in de vorm van een ANWB-wegwijzer paal en bord ziet er naar mijn mening net wat leuke uit. Je kan er helaas net niet helemaal bij komen, dus maakt ik de foto vanaf het hek.

En dan Belgie in. Wat zijn er veel leuke plekken te vinden in Belgie. Zo ook de 'Stairway to heaven', de Vlooybergtoren vlakbij Tielt staat op een heuvel en rijkt de hemel in. En leuk gedaan.
Via het circuit in Zolder rij ik door naar Borgloon. Ook hier vind ik weer een markant plekje, namelijk de doorkijk kerk.

Vervolgens ga ik het mijnwerkers deel van Belgie in. Via Wezet naar de Blegny mijnen. De Blegny mijnen zijn zeer indrukwekkend, dus ook zeker een bezoekje waard.
Hierna verder richting het zuiden gereden, met een stopje bij het Europalia monument. Dit monument, opgetrokken uit wit marmer, bestaat uit 12 palen die rond het middelste monument en is in 1991 gemaakt toen er nog 12 lidstaten waren. 

Het volgende punt op mijn route is een punt dat ik niet gevonden heb, namelijk het meest zuidelijke punt van Belgie. Schijnbaar ligt het gedenkteken in het weilaand aan de Belgische kant. En tussen het weiland en de weg aan de Franse kant met een spoorlijn ertussen geeft dus geen zcht op dat punt. Dus dan maar verder rijden. Het meest zuidelijke punt heb ik dan dus maar op een ander punt geplot.

De Cockerill mijn in Esch-sur-Alzette is nu een museum van de mijnbouw geworden. Op het terrein zijn naast een leuk treinstationnetje ook andere mijnbouwe gerelateerde zaken te vinden. Onderweg in de dorpen zijn ook diverse mijnbouw werktuigen te vinden, zoals kleine treintjes en andere zaken.

In Luxemburg centrum is het Gëlle Fra monument een toeristische attractie. Het is een herdenkinsmonument ter nagedachtenis van de duizenden Luxemburgers die in de oorlog ontvallen zijn. Zowel de wereldoorlogen als de Korea oorlog.

Dan nog even langs het Helperknapp capelletje en dan de bergop naar het Eenelter Kapelle en om de hoek de Menhir du Beisenerbierg. Alle drie de locaties in Luxemburg. En dan zit ik al dichtbij het geografisch middelpunt van Luxemburg. Dit punt ligt midden in een groot Pettenerbesch bos en is ook een stukje wandelen. Zeer leuk voor de IBA Benelux rally.
Verder heeft Luxemburg ook zijn eigen racecircuit en wel het GoodYear circuit. Neergezet als test circuit voor banden, maar wordt ook gebruikt voor gewone races.

Langs de Our vind ik in het kader van het thema energie, een waterkrachtcentrale, die bij Stolzembourg, waar ook een kopermijn ingang te vinden is. De grens met Duitsland loopt in dit deel over Our. Dus leuk om aan de andere kant van de rivier Duitsland te zien. Een oude turbine die gebruikt werd in de waterkrachtcentrale staat buiten als gedenkteken en dateert uit 1904. De Francis turbine levert 5400 volt en maximaal 171 Ampere, wat een maximaal vermogen van 100.000 KW zou moeten leveren.

Het drielandenpunt Belgie, Luxemburg, Duitsland is ook een niet te missen punt om te bezoeken en dus ook om op te nemen in mijn Benelux Rally. Het drielandenpunt bevindt zich aan de Our en omvat een aantal gedenkplaatsen, waaronder ook een Europa monument en het Ardennen-Eifel monument.

 

In de buurt van Malmedy pak ik een eenvoudig maar goed hotel. Het ontbijt sla na mijn nachtrust over, de koffie doe ik onderweg wel. Ik zit midden in het Ardennen land waar in de 2e Wereldoorlog goed gevochten is. hier en daar wat monumenten, een tank en een kanon. Ook de voormalige Vennbahn bezoek ik even, zoals het voormalig station in Sourbrodt. 
Voordat ik veredr ga naar Stevlot rij ik nog even langs de gedenkplaats van Eddy Merckx. Stavelot staat ook bekent om haar clowns en deze zijn dan ook op verschillende plekken te vinden. Dit alles ligt natuurlijk om de hoek bij het racecircuit van Spa-Francorchamps. Een van de mooiste race circuits van in elk geval Europa. En gaaf dat er op dat moment ook nog een wedstrijd met Lamborghini auto's werd gereden.

Vervolgens weer het binnenland in om rond 10 uur met een prachtig zonnetje op de Gulperberg te staan bij het gedenkteken van wielrenner en sportjournalist Jean Nelissen (1936-2010).

Inmiddels ben ik in Nederland Limburg ingereden en in Wijlre maak ik een foto bij de lang geleden gesloten Kalkoven Dikkebuiksweg. Deze kalkoven is onderdeel van 2 stuks en deze kalkovens waren kleine ovens waarin Kunradersteen werd gebrand. Deze kalksteen was afkomstig uit een groeve die aan de overkant van de weg lag. De gebrande kalk uit deze ovens werd vervolgens gebruikt voor het bemergelen van akkers of als pleisterkalk.

En om nog even in het energie thema te blijven bezoek ik ook nog even de steenkolenmijn in Valkenburg. De laatste mijn die nog operationeel was in Nederland en inmiddels een museum. 

Ik laat me door mijn eerder gemaakte routepunten in mijn navigatie weer richting het westen leiden, zo nar de grens met Belgie. Hier kom ik weer een dodendraad tegen, een overblijfsel uit de eerste Wereld Oorlog. Een luguber stukje geschiedenis. Ik kon het ook niet laten om langs "mijn" kerk te rijden, de Sint Michielsker in Bree.
Bij Peer rij ik nog langs een Starfighter op een rotonde. Dus hoppa niet geplande stop maken voor de foto en weer door. Vlakbij Eksel kijk ik nog even naar een voormalig treinstation monument. Heel bijzonder hoor, een spoor van enkele meters, een ijzeren geraamte als wachthuisje en een bankje.
Mijn route gaat weer verder naar de grens met Nederland, en ook hier is weer een Dodendraad te vinden, samen met wat grenspaaltjes. 

2 dagen er even uit, het rondje Benelux was echt heel leuk.

 

MichielsHarley

de Harley rijder