En toen heb ik me toch laten overhalen door Jan. De proefrit op de nieuwe 2014 Ultra moest er toch van komen.
Ik zat natuurlijk al een tijdje te kijken naar de nieuwe Harley Davidson Ultra Limited model 2014, dus met de nieuwe kuip, het uitgebreide infotainment systeem, de waterkoeling op het 103ci blok en in het gegeel net iets strakkere vorm.
En wat een een prachtige motor is dit geworden. Ik heb natuurlijk al de ervaring met mijn eigen 2010 Ultra Classic, maar dit stuurt inderdaad als mijn Road King, gewoon messcherp. De Ultra Limited was uitgevoerd met een Vance & Hines uitlaat systeem, waarin een klep zit om het geluid net iets rauwer en harder te maken en dit past deze Ultra absoluut. De kleuruitvoering was het saaie zwart, Vivid Black, en verder voorzien van de Daymaker led installatie en die geven ook overdag een mooi en breed wit licht.
De Ultra is verder in afmeting nagenoeg gelijk aan mijn Ultra, maar rijdt een stuk scherper. Het 103 ci (1688 cc) motorblok loopt als een zonnetje en het heeft me die ochtend zonder misslag een mooie tocht bezorgd. Het loopt zeer soepel, pakt netjes op in alle versnellingen en laat weinig mechanische geluiden horen. De voordelen van de nieuwe waterkoeling heb ik nog niet gemerkt, want de buiten temperatuur was net rond de 10 graden.
En hierbij kwam de handvat verwarming, wat standaar op de Limited uitvoering zit, heel goed uit, standje 2 (van de 5) was eigenlijk iets te warm, dus tussen de 1 en de 2 gezet en mijn nog natte handschoenen van de week ervoor kwamen mooi op temperatuur.
Natuurlijk ook even gekeken hoe de Ultra in slow motion reageert, dus bij winkel van West Coast motors in Alkmaar even gekeerd op de weg en het CBR achtje gereden, zonder haperen mooi strak de bocht rond. Kwaliteit zie je dus niet alleen maar voel je ook. Wat een pracht machine.
Het was een mooie proef rit met mijn Iloe achterop, die ook genoot van de lekkere zit achterop, het nieuwe audiosysteem, maar ook gewoon het rijden in buurt.
De nieuwe kuip, met minder meters (alleen nog de bezine meter, de snelheidsmeter met ook de aanduiding van de versnelling waarin je rijdt, de toerenteller en de voltmeter) en het nieuwe dashboard van het Infotainment systeem met een Garmin navigatie. Zeer goed afleesbaar en goed te bedienen.
Ook de bediening aan het stuur is veranderd, met 2 joystickjes is het Infotainment systeem te bedienen, maar ook de cruisecontrol schakelaars zijn nu allemaal aan de linker kant te vinden.
Aan de rechterkant van het Infotainment systeem is een apart bakje te vinden waarin je een MP3 speler of een telefoon kan leggen. Er bevindt zich een USB aansluiting om de zaken aan te sluiten, maar de telefoon kan ook via Bluetooth gekoppeld worden. Netjes en helemaal van deze tijd.
Zie ook mijn vorige artikel over de nieuwe Ultra en het nieuwe watergekoelde blok. HIER
En dan nog de officiele pagina van Harley Davidson zelf. HIER