De IMZ-Ural fabriek draait nog steeds en heden ten dagen worden hier als enige in de wereld nog steeds motoren met standaard zijspan gemaakt.
De Oeral is een ruige bergketen die zich uitstrekt over meer dan 2400 kilometer, van de Polar regio van Rusland in de richting van Kazachstan in het zuiden. Ze hebben ook hun naam gegeven aan een werkpaard, een motor met zijspan die is gebruikt om ruw terrein te doorkruisen voor decennia. Ontworpen en gebouwd door IMZ-Ural Motoren met behulp van een motorconcept "geleend" van Duitsland's BMW, zijn deze robuuste beesten gemaakt voor het nemen van de lange weg door de voormalige Sovjet-Unie voor decennia.
De nieuwe Ural motoren hebben tegenwoordig een topsnelheid van 110 kilometer per uur. Maar het originele ontwerp stamt van voor de tweede Wereld Oorlog, waarbij het ontworpen was voor 3 militairen en hun wapens en bagage, en de kruissnelheid was toen 80 kilometer per uur en een top van ongeveer 90 km/u.
Een arbeider verzegelt de stalen panelen van een bezinetank voorafgaand aan het schilderen. De oorspronkelijke fabriek werd haastig verplaatst van Moskou naar Siberië in een sombere november 1941, op de hellingen van de Oeral en 2400 kilometer ten oosten van de hoofdstad, om verovering door Duitse troepen te voorkomen.
De nieuwe zijspannen staan op de werkvloer. Het bedrijf heeft een aantal limited-edition-modellen, waaronder de "Red October" geïnspireerde door de Koude Oorlog (en de verjaardag van de Oktoberrevolutie van 1917) geproduceerd.
Werknemers schuren het staal van de zijspan in voorbereiding voor het schilderen en de montage in de motorfietsframes. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden zijspannen gebruikt voor verkenning en te evacueren van gewonden van de slagvelden.
De zijspannen wachten op voor de spuitcabine voor de verflagen. Ongebruikelijk, sommige Oeral-modellen zijn twee-wiel aangedreven, die de off-road tractie verbeteren.
Een ambachtsman assembleert een traditioneel spaakwiel. Spaakwielen kunnen gemakkelijk hersteld worden ten opzichte van uit één stuk gegoten wielen, die gewoonlijk worden gebruikt op moderne motoren. Dit geeft dan ook voor de huidige modellen de nostalgische uitstraling.
Een werknemer schroeft het stuur vast. De motor is overgenomen van de BMW R71, gemaakt in de oorlog. Sommige modellen zijn nu voorzien van een achteruitversnelling (een uitzondering op reguliere motorfietsen). En tegenwoordig kunnen de motorenook worden gestart door de electrische starten met een drukknop of met de traditionele kick-starter.
Weg maar niet vergeten. Een beeld van de communistische leider Vladimir Lenin waakt over een plank van verouderde motorfiets onderdelen bij de productie-installatie, het karakteristieke zweefzadel.
Een arbeider duwt een afgeronde "Red October" motorfiets met zijspan van de werkvloer. Sommige modellen wegen meer dan 320 kilo (700 pond).
Werknemers monteren een geschilderde zijspan.
De motor wordt getest op een dynobank, waarbij de motor en versnellingen worden gecontroleerd.
Een afgeronde Ural motorfiets klaar voor aflevering. Duizenden van de oorspronkelijke M72 model werden geproduceerd sinds 1942, en ze speelden een belangrijke rol in de Slag om Stalingrad.
Laatste controles voorafgaand aan de aflvering, kwaliteitscontroles worden gemaakt in een gebied dat is ontworpen om de productie gebreken te markeren.
Het testen van de motor in een Siberische winter. Met twee wielaandrijving is voor de Ural elke type sneeuw of modder geen belemmeringen voor de machines.
De huidige fabriek is het restulaat van een groep ondernemers onder leiding van Ilya Khait die de naam Ural hebben gekocht, een nieuwe hoofdkantoor in het Amerikaanse Seattle hebben neergezet, de bestaande IMZ fabriek gemoderniseerd hebben en overeenkomsten met buitenlandse onderdelen leveranciers hebben afgesloten.
Het resultaat mag er dan ook naar zijn: meer dan de helft van de 1200 geproduceerde Urals gaat naar Noord Amerika.
De prijzen zijn dan ook in de hype meegegaan, de goedkoopste CT gaat voor $ 12.999 naar de nieuwe eigenaar, de modellen Gear-Up, 2WD Patrol en de M70 voor $ 15.999 !!
De motor is niet veranderd ...... nog steeds is het hart de boxer met 750 cc. Tegenwoordig levert het blok 41 pk en 42 nm, en dat gaat allemaal naar de 4 versnellingsbak met achteruit. Naast de kickstart zit er wel een electrische starter op het blok. En het remmen wordt gedaan met hydraulische bekrachtiging en schijfremmen, niet in huis gemaakt, maar gewoon ingekocht bij derden.
[Origineel verhaal van Pete Norman en Tom Hall en foto's gemaakt door Andrey Rudakov voor Bloomberg]