Tijdens mijn eerste HOG Chapter groepsvakantie in augustus 2010 zijn we naar Tsjechië geweest en hebben tijdens de rit een leuk motormuseum bezocht. Niet makkelijk te vinden, ook omdat ze toen bezig waren met de weg voor het museum en het natuurlijk ook niet goed aangegeven stond.

Het museum bevindt zicht op de eerste etage van het gebouw. Op de begane grond zit nog een speelgoed museum, nou snel door naar de 1e etage dus. Niet al te groot, maar hier staan mooie exemplaren van eigen Tsjechische bodem zoals de JAWA, maar ook NSU motorfietsen, een Engelse BSA en natuurlijk verschillende Duitse BMW motoren.

JAWA

De bekendste Tsjechische motorfiets fabrikant is natuurlijk JAWA. In 1929 gestart door Frantisek Janecek die met het overgenomen Wanderer aan de slag ging. Vandaar ook de naam: JAnecek-WAnderer JAWA dus.
In het museum staan enkele pracht exemplaren van de 2 ciliinder uitvoering, zoals de 250 Perak en 350 Ogar. Maar ook de 1-cilinders ontbreken niet, zoals de 125cc en 350cc uitvoering. 

CZ

Ergens achterin ontwaar ik een CZ Sport 250, met een Jawa 250cc motorblok.  Een type 471 waarschijnlijk ergens uit 1975.
CZ was begonnen als dochteronderneming van Skoda om wapens en motorfietsen te bouwen. In het museum is CZ wel erg ondergewaardeerd en in elk geval met 2 exemplaren zwaar ondervertegenwoordigd. 

Böhmerland

In Tsjechië bestond in de jaren 1923 tot 1938 nog een motorfiets fabrikant, namelijk die van Albin Liebisch die de Böhmerland maakte. Een lang frame, 3 versnellingsbak en een eigengebouwd 600c motorblok. In dit museum staat het Tourenmodell en zowel technisch als de kleurstelling is eigenlijk in die 15 jaar niet veranderd en erg kenmerkend voor de Böhmerland. Robust en gebouwd voor het zware werk die in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw nodig was. In Tsjechië heette de Böhmerland Čechie. Het exemplaar in het museum komt uit 1927.

Cezata

Al rondlopend over de vloer zie ik ook nog een scooter staan, in een apart blauw/groen kleurtje. Een Čezeta model 501 van ergens tussen 1957 en 1964 gefabriceerd. Grappig om te zien, maar zeer gevaarlijk om mee te rijden, maar ach het waren de jaren 50 he.

JAC

Ook de JAC hoort thuis in het rijtje motorfietsen uit Tsjechië. Het 500cc model dat in het museum staat is van 1930. De fabriek bouwde maar tussen 1929 en 1932 motorfietsen, dus redelijk uniek wel weer. Ook het ontwerp was bijzonder, namelijk een plaatframe waarbij de benzinetank in het frame gebouwd is. 

Overige merken

Ik had al gezien dat er BMWs en een NSU motorfiets in de collectie stonden, maar ook een zuivere Engelse Ariel uit 1931 staat te pronken en iets verder een Triumph uit de jaren 50. Ik zie ook een Indian Scout staan. En een nog in originele staat verkeren de BMW R, ik zie niet direct of het een R61 of R71 is, al vermoed ik dat het om een 750cc R71 zijklepper gaat uit van ergens tussen 1938 en 1941.

Een Duitse Victoria staat gerestaureerd in een grijze kleur ook nog op de vloer. Met het blok van de Horex SB 35 werd deze Victoria de KR 35 in 1938 geboren.

 

Link met andere lokale musea

Leuk nog om te weten is dat dit museum gelinked is aan 2 andere motormuseums in de buurt:

 

Adres van het museum
Vimperská 12, 341 92 Kašperské Hory, Česko
www.historicke-moto.cz

 

Link naar www.motormuseum.eu