Mijn tweede dag op de Harley-Davidson Pan America Special begint nadat ik rustig wakker ben geworden zet koers richting mijn eerste fotoplaats van de dag. Maar eerst een stuk snelweg.

Op de cruise control en de snelheid op 100 km/u rijdt de Pan gewoon goed. Ik zit redelijk beschut achter het in hoogte te verstellen scherm. Mijn handen blijven netjes uit de wind, achter de handbeschermers en de zit met de gebogen knieën is ook goed. Via de A2 en A15 rij ik richting Nijmegen om vervolgens het laatste stukje binnendoor naar Malden te rijden. Hier vind ik een prachtig natuurgebied een stuk rails wat al enkele jaren niet meer in gebruik is. Het betreft een stuk van het Duits lijntje, zie mijn vorig verhaal HIER.

Hierna wilde ik mijn route vervolgen richting Gennep, maar de route in de HD app en het stukje streaming naar de Pan loopt niet helemaal goed.  Zo rij ik bijvoorbeeld bij Groesbeek even de Duitse grens over om met een omweggetje op de N846 langs een monument uit de Tweede Wereld Oorlog over de parachute dropping.

 

Mijn navigatie laat het nog steeds afweten en ik maak even snel een andere route, naar een verlaten kasteel in België. Dus weer een stuk snelweg en via Pelt en Hechtel rij ik langs 2 overgebleven hijsinstallaties van de oude Kempisch steenkolenmijnen in Houthalen. Deze overgebleven schachtbokken behoren bij de mijnschacht van de Kempische mijnzetel die tot 1992 nog operationeel was. De ijzeren schachtbokken van 71 meter hoog werden in 1939 neergezet ter vervanging van 2 houten boortorens die er sinds 1927 stonden. Na veel protesten en ook de ingehaalde economische situatie werd alsnog het mijnen gebied in 1992 gesloten.

 

Ik rij verder het Belgische landschap door, richting Kortenaken. Via een binnendoor weggetje met een stuk offroad kom ik uit bij een verlaten kasteel, in erbarmelijke staat, waarbij nu wel weer een poging ondernomen wordt om het geheel te restaureren. Kasteel Hogemeyer. De kasteelhoeve is in de basis gebouwd in de 18e eeuw, waarbij de oorsprong van het hof van Landeloos uit 1323 stamt. De familie l’Escaille heeft rond 1750 de basis geschapen voor het huidige kasteel, wat in 1860 door baron Emile De Turck de Kersbeek verder werd verbouwd tot wat het kasteel nu is. Een gedetailleerde beschrijving van het landgoed is hier te vinden Onroerenderfgoed Kasteel Hogemeyer

 

Ook nu kom ik niet goed uit de navigatie aanwijzingen, voornamelijk omdat een stuk weg afgesloten is en de herberekening wel in de HD app plaatsvind maar niet zichtbaar is op het scherm van de Pan America. Ik rij dus op gevoel weer richting het noorden, richting Mol. Vlakbij Beverlo, bij Beringen, kom ik wederom een stuk spoor tegen waar nooit meer een trein over kan rijden. Fascinerend. Dus even stoppen en een foto maken. Dit stuk spoor werd gebruikt voor kolentransport dat uit de Beringen mijn gehaald werd. Dit gehele gebied staat dagelijks nog stil bij de restanten van het laatste deel van de vorige eeuw, de steenkolen mijnbouw. Langs dit deel van het spoor werd echter in de eerste jaren ook de gewonnen steenkool gestockeerd, tijdelijk naast de spoorlijn werd dus de steenkool gelegd. Dit voornamelijk om de levering te reduceren en daardoor de prijs op te voeren.

 

Ik rij verder richting Mol, de route brengt mij over mooie en bijzondere kleine wegen, maar met de Pan America is dat totaal geen probleem.

Boven Mol rij ik langs het Bochtolt Herentals kanaal. Bij de Kleppende Klipper kom ik bij mijn laatste foto momentje van de dag, de baileybrug over het kanaal. Een baileybrug is een vakwerk brug bestaande uit standaard gevlochten ijzeren delen. De brug was afgesloten, maar dat weerhield mijn Pan America niet ;-)

 

Om half 10 ’s avonds, na 788 kilometer zet ik de donker grijze Pan America bij mijn andere motoren in de garage. Het was een super gave dag en toch wel moe maar zeker voldaan, draai ik mijn bed in.

 

MichielsHarley

de Harley rijder