Ik krijg de nieuwe Street Glide even mee, omdat mijn eigen Ultra Limited nieuwe banden moet krijgen.
Na een korte uitleg van René, stap ik op de Sharkskin Blue Street Glide. De dikke 117 cubic inch 2 cilinder (1917 cc) draait stationair lekker op 1000 toeren. In de standaard rijmodus rij ik de parkeerplaats af bij WestCoast Motors. Direct voel ik al dat deze Street Glide zeer soepel stuurt en rijdt. Natuurlijk is alles een stukje lichter dan mijn Ultra uit 2017. De kuip is bijvoorbeeld al een stuk lichter doordat de 4 traditionele analoge meters en het infotainment systeem vervangen zijn door 1 breed digitaal scherm van het vernieuwde infotainment systeem. Tevens heeft een Street Glide geen passing lights. Ik denk ook dat het materiaal van de kuip een stuk dunner en daardoor lichter is.
Gevolg is zeker dat de Street Glide lekker vlot van z’n plek is en makkelijk door de bocht stuurt.
Wennen.
Om even te beginnen met de nadelen van de Street Glide, echter puur subjectief en geheel van mijn kant. Wennen zijn de spiegels, niet echt een nadeel, maar toch wennen. Die zitten op de kuip bij de Street Glide, in plaats van aan het stuur. Het zicht door de spiegels vind ik daardoor niet optimaal. Ook het zadel is zeker niet eentje waar ik even een Iron Butt op zou gaan rijden. Het zadel is voor mij iets te hard, maar wel goed te doen voor een ritje van een uur of zo.
Het stuur zelf is ook een dingetje. Het lijkt alsof het materiaal van het stuur dunner is, waardoor er meer flex zit in het stuur. Het beweegt iets te veel naar mijn mening bij hard remmen. Met gewoon sturen door de bochten of manoeuvreren bij lage snelheid valt het dan wel weer mee. (Blijkt dus dat bij de nieuwe HD modellen het stuur in rubbers is geplaatst, waardoor er minder trillingen worden doorgegeven, maar wel weer meer beweging in zou zitten.)
De knoppen op het stuur, bij de handgrepen, is echt wennen. Natuurlijk is er evolutie van de knoppen door de jaren heen, zoals de functie en de plek. Maar bij mijn Ultra zit bijvoorbeeld de volumeknop links en bij de 2024 modellen rechts. Met rechts geef je gas, om dan ook met dezelfde hand de volumeknoppen te bedienen, of doorklikken naar volgend muzieknummer, is beetje onhandig. De knoppen voor de richtingaanwijzers maken wel een lekker klik gevoel bij indrukken, niet zo soft dus als bij mijn 2017 Ultra (design 2014). Ook vind ik de koffers, die natuurlijk standaard op de Street Glide zitten, van dun materiaal gemaakt. Ik durf deze niet rijdend te openen, ben dan bang dat deze dan niet meer sluiten.
Het grootste nadeel, als ik dat zelf mag stellen, is het ruitje op de batwing. Ik zit letterlijk vol in de wind. Boven de kuip zit wel een leuk “ventilatie” schuifje, waarmee je de windstroom iets kan ombuigen, maar de buffering rondom mijn helm ging niet weg. Dit is voornamelijk lastig bij rijden op de snelweg. Waar ik op mijn Ultra op de snelweg met 120 km/u met mijn vizier open kan rijden, kan dat op de Street Glide zeker niet.
Lekker.
Natuurlijk zijn er ook voordelen. Zoals de handelbaarheid van de nieuwe 2024 Street Glide. En de voorkant van de nieuwe kuip. Iets wat ik wel kan waarderen, de daglichtverlichting met de ledstrepen, wat ook de richtingaanwijzer is, geïntegreerd in de kuip zelf. Het geeft de Street Glide een wat agressiever uiterlijk.
Het nieuwe infotainment systeem is prachtig. Het meer dan 30 centimeter brede kleurenscherm, recht voor je, geeft alle info die je wilt hebben tijdens het rijden. Door de 3 verschillende layouts die je kan kiezen, geeft het voor iedereen een goeie keuze. De traditionele 2 meter opstelling, links de snelheid en rechts de toerenteller, zou denk ik voor mij een standaard overzicht zijn. In het midden, tussen de 2 tellers, kan je dan of de muziek laten staan of de kaart weergave van het geïntegreerde navigatiesysteem. De layout met de grote kaart en dan links info zoals snelheid en de gekozen versnelling, zou dan meer een layout zijn voor rijden op een route. Waarbij ik dus ook kan zeggen dat het geïntegreerde navigatiesysteem duidelijk is. Tijdens mijn test rit van 2 maal een halve dag heb ik geen Android Auto gebruikt.
Verder zijn de 2024 modellen ook uitgerust met een verbeterd remsysteem, met ABS in de bochten en ook het remsysteem voor op een heuvel, het Vehicle Hold Control systeem. Dat ken ik al van mijn Pan America, en op de wat bredere touring modellen is het ook een mooie aanvulling. Het geeft de beginnende rijder op deze dikke Harley’s wat meer vertrouwen, altijd goed. Ook kan je al rijdend de motorkarakteristiek aanpassen in 3 verschillende rijmodus, namelijk de standaard weg instelling, de instelling voor regen of nat wegdek en de stand sport. In de regeninstelling wordt het vermogen een beetje meer gedoseerd naar het achterwiel gebracht. In het standje sport pakt het motorblok direct elke reactie op van de rechterhand, waarbij ik het bij stapvoets rijden wel wat zenuwachtig rijden vind, maar bij rijden na de 2e versnelling wordt het stevige koppel van 175 Nm en het vermogen van iets meer dan 100 pk direct op het achterwiel los gelaten. Doortrekken tot 3500 tpm gaat dan helemaal als een tierelier.
Het zal niet direct mijn keuze zijn, deze Harley-Davidson Street Glide 117, maar een stukje rijden met dit dikke bijna 2 liter opgeklopte bigtwin beviel zeker goed.