Dat de ontwikkelafdeling van Harley-Davidson niet stil staat is bekend. En dat de MoCo groot is in de eigen aftermarket is ook bekend. Dus is de ontwikkeling van een supercharger een mooie stap.

Een supercharger zorgt voor een grotere druk in het injectiesysteem van de verbrandingsmotor. De supercharger wordt aangedreven door de krukas van de motor, dus het toerental van de motor bepaald de druk in de supercharger, wat functioneel anders is als een turbolader. De turbo werkt op de uitvoer van de uitlaatgassen en laat op die manier de schoepen van de turbo draaien.

Het goedgekeurde patent van de supercharger laat een model zien dat achter de v-twin ingebouwd kan worden, in de tekeningen van het patent is een Road King getekend. 
Tevens laat het model zien dat het ontworpen is specifiek voor trekkracht en niet voor optimaal vermogen, zoals de Kawasaki H2 de charger gebruikt.
Daarbij laat het patent zien hoe de supercharger gemonteerd wordt en de aandrijving van de supercharger via een extra riem. Het bijzondere in dit ontwerp is ook dat de supercharger als het ware hangend gemonteerd is waardoor een slimme constructie bedacht moest worden voor de in en uitlaat kanalen van de supercharger.

 

Het zou een mooie aanvulling kunnen worden voor die motoren die een relatief standaard motorblok hebben, in plaats van deze vervangen door de grote 131" krat motorblokken, om toch meer vermogen te hebben onderweg. Om die reden denk ik niet dat de supercharger af-fabriek gemonteerd zal worden. Wellicht is dit ook een ontwikkeling om de Speed-Baggers te voorzien van meer Screamin' Eagle power.

 

MichielsHarley

de Harley rijder