Het Shovelhead motorblok van Harley-Davidson is een luchtgekoeld, 45 graden V-twin blok. 

Het blok is gebouwd van begin 1966 tot 1985. Het eerste model had een inhoud van 74 cu inch, of te wel 1208 cc. In 1978 heeft het blok een opwaardering gekregen tot 82 cu, 1340cc. Harley-Davidson refereerde aan dit type motorblok als 80ci. 

Vanaf de introductie was dit Big Twin blok een optie naast de bestaande 1200cc.  Vanaf 1979/1980 werd dit grotere blok standaard op alle FLH modellen, ook wel bekend als de FLH-80 Electra Glide II. De FX fietsen bleven standaard geleverd met de 1200cc blokken en als optie de 1340cc, tot aan 1981, waarna ook de FX dit blok standaard kreeg.

De naam "shovel" komt van de vergelijking met de vorm van een kolenschep (shovel) van de kop van de cilinders. De SHovelhead was de opvolger van de Panhead, die een half ronde box had om de kleppendeksel. De Shovel heeft twee 'armen' als deksel om de kleppen, als een hoefijzer. De Shovel werd in 1985 opgevolgd door het Evolution blok. 

In 1972 werd de optie van handschakeling vervangen voor de standaard voetschakeling op alle modellen. Eveneens werd de kickstarter vervangen door een elektrische starter, waarbij enkele jaren ook de kickstarter beschikbaar was op de 4 bak.

Een andere verandering was dat in 1967 de Linkert carburateur vervangen werd door een Tillotson pomp carburateur.

In 1970 werd de grootste aanpassing aan het blok doorgevoerd, de generator werd vervangen voor een alternator en de ontsteking werd rechtstreeks op de camshaft geplaatst. Door deze aanpassing heeft het blok de bijnaam late shovel meegekregen.

In 1974 werd het tijd om de Bentix carburateur te vervangen door een Keihlin.

Uiterlijk zijn de 1200 en 1340 cc blokken gelijk, waarbij alleen het aantal koelribben laat zien of het een 1200cc cilinder is. De 74cu cilinders hebben 10 koelribben en de 13400cc/82cu/80ci heeft 9 koelribben.