Eind mei had het American Motor Museum in Raalte een swap-beurs. Een dag waarop je onderdelen voor Aamerikaanse motoren kan aanbieden. En het weekend erna ben ik het motormuseum in Ibbenburen gaan bezoeken. Hieronder het gecombineerde verslag.
Het is eind mei als ik mijn Ultra uit de garage rol en richting Raalte ga rijden. Het eerste stuk is snelweg hierna binnendoor. onderweg natuurlijk een paar foto stopjes doen, waaronder de dubbele Helix van kunstenaar nicolas Dings. De helix is een verwijzing naar de lokale flora en fauna en staat bij Olst-Wijhe. Om half 12 parkeer ik mijn Harley bij het al volle terrein van het American Motor Museum.
Veel standjes, veel onderdelen en ook veel prachtige motoren die aangeboden worden. Prachtige Harley-Davidson en Indian motorfietsen uit de jaren 30. Ook een mooie Pope, Henderson, MPD en Ace motofiets stonden geparkeerd en enkele ook te koop aangeboden. Een groepje mannen van de jury liepen over het terrrein om de fietsen te boordelen en prijzen uit te rijken.
Op de terugweg uit Raalte nog een lekker stuk langs de dijk gereden.
Het weekend erna pak ik de Pan America en rij naar Duitsland, In Ibbenburen staat een prachtig motormuseum en unieke exemplaren. Helaas kon ik niet met pin betalen, note aan mezelf: neem altijd contact geld mee. In dit museum staan motorfietsen uit vervlogen tijden, merken als Victoria (met een mooie v-twin motor uit 1951 wat lijkt op een Moto Guzzi), een Hoffnan met 248cc uit 1955 en een 956cc Mars. Maar ook Jawa, Diamant, Zündapp, Puch, Tornax, Ardie, Sachs, BAM en Panther zijn hier te vinden. De BMW hoek laat een mooi rijtje motorfietsen zien. Langs een muur staat een Diel sportmotor uit 1927 met een 10 Pk sterke 275cc motortje. De originele D-RAD type R11 uit 1931 en de M23 uit 1923 staat te pronken. Allemaal fabrikanten (op de BMW natuurlijk na) die niet meer bestaan. Een serie NSU fietsen, netjes op een rij, in bijna perfecte staat. Echt genieten. Iets verder nog een Triumph en Matchless en een Maico uit 1963.
De Munch4 met NSU motor is een uniek exemplaar, zo ook de Imme uit 1950 met elektrische schakeling.
De eigenaar van het museum laat nog even zien dat elke motorfiets in zijn verzameling gewoon loopt. Even paar keer trappen en het motortje loopt.
Echt een aanrader dit museum.